Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2423 ggr
LM
2009-01-07 23:19

När börjar man med "ajaj"?

Min dotter är nu 16mån och en riktig busunge, hon pillar, klättrar, sliter och drar i allt Glad Det jag har funderat mycket på är vilket sätt som är bäst att visa att vissa saker inte är OK. När man säger till henne nu så blir intresset ännu större att fortsätta med upptåget. Är det verkligen värt att om och om igen säga "ajaj", alltså förstår hon verkligen vad man menar eller blir det bara ännu mer intressant att fortsätta?

Hur gör ni med era barn? När började ni med "ajaj"?

Annons:
AnnaLundin
2009-01-07 23:21
#1

"ajaj" har jag aldrig använt, snarare ett tydligt NEJ. Och det har jag börjat med så snart barnen börjat hitta på olämpliga saker…

CarolaCarro
2009-01-07 23:30
#2

Min son skrattar bara åt mig om ja säger ajaj eller nej för då vet han att de får ja inte göra ännu roligare och han är 15mån

Susanne
2009-01-07 23:38
#3

Lillskruttan är 8 månader och jag har redan börjat med Nej!
Hon får inte dra i håret eller rivas, så enkelt är det och hur ska man annars lära dem om inte genom tjat.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

LM
2009-01-08 10:24
#4

Nu kommer jag inte ihåg exakt tidpunkt, men via föräldragruppen så hade vi en föreläsare om just gränssättning, den uppfattningen jag fick var att det bästa är att undvika situationer som kan uppstå istället för att "skälla" eftersom dom inte förstår konsekvenserna av sitt beteende vid förrens vid 3-4 (kommer inte ihåg exakt när, kan vara senare), hänger ni med på vad jag menar? :-)

Givetvis säger jag till min dotter när hon drar mig i håret, det gör ju skitont ju… Men däremot om man tänker på det  jag skrev om gränssättning så kanske man inte ska "tjata" utan…hm… får nog försöka göra ett exempel:

När Viola drar mig i håret tar jag hennes hand, kollar henne i ögonen och säger "ajaj", hon blir skitförbannad och börja slå mig. Istället för att göra om den första proceduren kanske man ska sätta ifrån sig henne en bra bit ifrån en själv istället så hon inte har någon möjlighet att göra om sitt hyss.

Ja, jag vet inte..många tankar och idéer här, vad tycker ni? :-)

Kimpa
2009-01-08 11:34
#5

Jag har nog sagt NEj eller Ajaj så fort de börjat ställa sig upp och ta tag i saker de inte ska.
Har även sett lite arg ut när jag säger det, men ler och är glad så fort de låtit bli.
Det har varit lite tjatigt på grabben, men flickan har alltid, nästan…, låtit bli när jag sagt till henne.

spindelfot
2009-01-10 01:15
#6

Jag sa nej så snart han började göra dumma saker, som att slåss eller rivas.. Ibland tar han tillsägningen som en lek och fortsätter för att se vad som händer. Men sen så är han två år gammal, han förstår inte riktigt.

Ibland så ser man att han låter 'nejet' gro in. När man säger till allvarligt, kanske tar tag i händerna som fäktas och slåss och ser honom i ögonen, då kan han bli blyg och skamsen och behöva smälta det lite, och så förstår han. Men med riktigt små barn, så måste man tänka ur deras perspektiv, de förstår inte riktigt varför de inte får göra si och så och rota i de och de lådorna, de upptäcker ju världen! Att säga till när det handlar om att pilla på olika saker är jag därför restriktiv med.. Men när det handlar om destruktiva handlingar, som att slåss, rivas, sparkas, ha sönder grejer, då säger jag nej och handlar direkt. Barn lär sig massor de första åren, och nr 1 är de sociala reglerna och samspelet. Empati är något man lär sig, och då är det bra att visa tydligt vad som går och inte. De tränar sig på beteendet på sina föräldrar.. så att visa sina egna gränser är jättebra!

Det viktigaste är att absolut inte vara långsint, att när de har smält tillsägelsen vara redo med en kram, så att de inte känner sig bortstötta på något sätt.

Lika bra att börja tidigt tycker jag!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
FerretCrow
2009-01-10 17:39
#7

Ja här var det ajaj/nej så fort han gjorde något olämpligt som att dra i håret, rivas, slåss eller andra saker. och nu när han kryper så tycker jag att man säger inget annat=/ men då kan jag ju tillägga att han krypigt i 2 dagar så allt ät roligt att utforska och slita i.

Telefonkontakt
2009-01-11 17:24
#8

Mon dotter är 5och en halv månad och jag har kört med ajaj/nej ett bra tag. vet inte om hon förstår det men när ex när hon sliter mig i håret så säger jag ajaj och lirkar loss håret samtidigt, så någon gång lär hon sig antagligen att man inte ska dra i håret. jag ser det inte som fel att säga ifrån till sina barn.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: