Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 1336 ggr
ElinKee
2008-12-30 01:00

Söker recept

Har någon hört talas om en kokbok med recept på mosad barnmat man kan göra själv? Det ska tydligen finnas en och jag önskar jag kunde beskriva den bättre, men det kanske finns någon som ändå vet vilken jag tänker på?

Annons:
exitingsvillemo
2008-12-30 01:26
#1

Annars kan jag tipsa om Bonniers stora bok om Barn.

En mycket bra bok om det mesta, finns även mycket bra recept i den från 4 månader-skolålder =)

Jag har haft mycket hjälp av den boken.

spindelfot
2008-12-30 02:12
#2

Jag hörde om en bok som hette 'stora mosboken' eller något liknande, en vän till mig köpte den och tyckte den var jättebra!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

murderdolls
2008-12-30 11:51
#3

#0 man kan väl mosa vilken mat som helst till sitt barn så länge det inte är starkt kryddat ?

spindelfot
2008-12-30 15:33
#4

#3 Ja just det, helt rätt - med lite facit i hand så kan man göra det mesta själv.

Jag lagade all barnmat själv. Det är inte så svårt som det verkar, att köpa barnmat på burk tycker jag är en märklig företeelse överhuvudtaget, i burkarna vet du egentligen inte vad det är för mat - alltså man får mindre kontroll över varifrån råvarorna kommer och vilka slags medel det har tillsats.

Hur gammalt är barnet? Kanske jag har några tips :) Frågar du på bvc kan du säkert få hem en hel del bra broschyrer också som inspirerar. Det fick jag och jag fick ut mycket av det. Sedan kan du säkert söka på internet också, tex familjeliv har säkert många bra råd och trådar ang. egengjord barnmat.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Susanne
2008-12-30 16:52
#5

Det går utmärkt att ge babysar stark mat sa min BM. My käkar allt vi äter, dock inte riktigt hot men det äter å andra sidan inte de större barnen heller.
Vad som var viktigast att tänka på var mängden salt, så lite salt som möjligt och det är ju hur enkelt som helst eftersom man kan salta efteråt.
Kör allt med mixerstav så slinker det ner hur lätt som helst.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

ElinKee
2008-12-30 17:50
#6

Det är en present till min sambo som älskar att laga mat. Sen är mitt nårslöfte att inte använda så mkt engångsförpackningar. Då känns det bättre att göra egen mat sen när han är äldre (nu är han bara 10 dagar) och förvara i små plast matlådor. Tack för alla svar!

#2 Ska googla vidare efter Stora mosboken!

Annons:
johan
2008-12-30 21:52
#7

Johanna Westman har gjort "Första och andra mosbok" där del ett är en pekbok och del två är enkla recept på barnmat. Väldigt gullig, men på ett sätt lite onödig. Det är inte svårt att koka en potatis och mosa tillsammans med lite fett. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

spindelfot
2009-01-02 03:00
#8

men den är ju gullig och ur presentsynpunkt är den alltså, alldeles utmärkt :)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

johan
2009-01-02 21:18
#9

#8: Ja, det är den verkligen. Den inleds dessutom med mosarens budord. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: