Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 3816 ggr
jocelyn
1/11/09, 9:30 PM

Slaskkläder

Vi har fått riktigt slaskvädet igen (tyvärr) vad skall man ha till en åttaåring som fortfarande gillar vattenpölar och lera? Vi har har haft något från rusta inte alls bra. Tillägg det skall vara billigt.

Annons:
sandra1977
1/11/09, 10:35 PM
#1

ska det va billigt så är det i regel ingen bra kvalitet..oftast får man ju vad man betalar för…

jocelyn
1/11/09, 11:18 PM
#2

Måste väl ändå finnas något bra till barn i den åldern som inte är så himla dyrt och ändå tål vatten och lera,

sandra1977
1/11/09, 11:22 PM
#3

såna där överdragsbyxor då!? tror HM har..el Lindex

jocelyn
1/11/09, 11:32 PM
#4

#3 Vilka då menar du? Måste tåla en hel del vattenlek.

AnnaLundin
1/11/09, 11:45 PM
#5

#4 - jag tror inte att dina önskemål går att få ihop - antingen köper du något billigt som inte riktigt håller för den vattenlek barnet vill hålla på med, eller också köper du något värstingbra (kanske begagnat?) för betydligt mer pengar och är nöjd med det du får.

Jag har hittills klarat mig bra med regnkläder köpta på Maxi till lägre priser, men då har jag också accepterat att de inte tål vattenbad… Med ett bra underställ till så klarar de sig ändå rätt länge med dessa billigare varianter.

jocelyn
1/11/09, 11:53 PM
#6

#5menar du då typ vanliga galonisar.

Annons:
murderdolls
1/12/09, 2:01 AM
#7

du kanske kan fynda något begagnat på blocket ? Har man tur så kan man ju hitta grejer som vanligtvis är riktigt dyra för helt okej priser :) alltid värt ett försök iaf :)

mattiz73
1/12/09, 9:15 AM
#8

Vilken strl har han?

H&M Shop på nätet har regnbyxor som är fodrade men de går bara upp till strl 128 och dom har jag och jag har alltid varit nöjd med dem! De kostade 149:- ett tag på nätet men nu vet jag inte!

Men sportaffärer är rätt bra att gå till, tec Stadium har ju everest som överdragsset och de har hållt bra dem med men det blir ju skitigt och då måste du ju tvätta. Galonisar är ju bara att skölja av!

magma
1/12/09, 12:02 PM
#9

Fleecefodrade regnkläder/"gummikläder". Jag brukar köpa byxor+jacka för 400 kr av märket NameIt (tror jag det är). Men jag är osäker på hur stora storlekar de har, min son har nu 134/140.

Alternativt vanliga regnkläder och varma extrakläder under.

mattiz73
1/12/09, 12:50 PM
#10

Finns det i hans strl alltså?

Min son behöver nytt snart då 128 är lagom nu! Vart köper du det då? Vilken affär? 400:- för både byxa och jacka är ju inte dyrt!

Kimpa
1/12/09, 4:59 PM
#11

Köpte också kanon regnkläder på Intersport. Iof nedsatt, men jag fick både byxor och jacka för 500:-
De var fleecefodrade i byxorna och jackan. Byxorna var galonisar upp till midjan med fleecefoder och gick sedan över i enbart fleece som en väst runt kroppen.

Min grabb blev sittandes i en vattenpöl med vatten nästan över benen utan att han blev blöt under.
Det bästa plagg jag köpt!

magma
1/12/09, 11:13 PM
#12

#10: Var in idag och köpte byxor+jacka! Köpte stl 140, men det fanns även stl 146. Fast det var i en liten butik ("TittIn")som finns i Lindesberg där jag bor (bor utanför Lindesberg, på landet). Märket på kläderna var NameIt, det hette tidigare Exit.

mattiz73
1/12/09, 11:49 PM
#13

Ok, det har vi en butik här i stan som säljer!

tack för tipset!

Annons:
johan
1/13/09, 12:43 AM
#14

På Uteungars blogg finns en ganska bra beskrivning av olika typer av regnkläder och vad man bör tänka på för att barnen ska hålla sig torra och varma när de leker i regn och slask.

För min egen del skulle jag aldrig drömma om att sätta på mitt barn något som jag inte själv skulle vilja ha om det var jag som skulle vara ute i dåligt väder.

Ska jag vara ute en längre tid i regn och sitta ned i blöt mark skulle jag absolut vilja ha ett bra skalplagg, gärna GoreTex, med tejpade sömmar. Jag skulle aldrig ha bommul närmast kroppen om jag riskerar att bli fuktig från svett eller väta utifrån, för bommul blir väldigt kallt när det är fuktigt. Ett bra underställ i ull eller syntet som transporterar bort fukt och håller värmen är guld värt.

Tänk även på att trycket på tyget blir mycket högre om man t ex står på knä i en vattenpöl än det regn som faller från ovan.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

jocelyn
1/13/09, 8:54 PM
#15

#9 Det var ju verkligen ett bra pris, och de har varit bra förstår jag. Är det midjebyxor eller hängselbyxor till?

magma
1/13/09, 9:27 PM
#16

#15: Det är midjebyxor. Inga remmar att ha under skorna dock, det tycker jag är en himla bra uppfinning så det ska jag köpa och sy fast. Byxorna är förstärkta både på knäna och i rumpan.

jocelyn
1/13/09, 9:32 PM
#17

#16 Vad synd tycker att det är bra med både resår och gummiband under fötterna och hängslen, tycker att det sitter mycket bättre.

jocelyn
1/13/09, 11:11 PM
#18

#14 Kan väl va lite skillnad köpa gore-tex till en åttaåring som far runt i vattenpölar och kanar i lera, men om man är vuxen visst. Det slits en hel del på kläderna så att köpa typ gore-tex är uteslutet.

johan
1/14/09, 12:26 AM
#19

#18: Absolut, det är en ekvation med många parametrar. Men galon slits snabbare än goretex gör. Men prismässigt hinner man nog ändå slita ut 3-4 par galonisar innan man är uppe i samma pris för goretex.

Å andra sidan så kan man ha ett goretexställ året om och man slipper komma ihåg att ta med och sätta på speciella regnkläder. Så säg att man köper en hardshelljacka från Nanook för 800 kr så svider det hårt i plånboken, men man behöver bara köpa en jacka för hela året och man slipper tänka på regnkläder, vårjacka, höstjacka och vinterjacka.

Men allt hänger på hur man använder det. Men jag tror tyvärr att det är lätt att bli "dumsnål" och köpa billiga dåliga regnkläder, 2-3 vanliga jackor och sedan blir frustrerad över att barnen inte vill vara ute.

Jag tycker synd om barn som går med galonställ ovanpå en bylsig overall och knappt kan röra sig. Armarna står rakt ut som en fågelskrämma och det går knappt att sitta ned för det är så mycket kläder i vägen. Inte konstigt att de hellre vill spela TV-spel.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AnnaLundin
1/14/09, 12:33 AM
#20

#19 - Gore-tex i all ära, men de växer ur dem rätt fort… Så även om man kan använda det året om, så vete fåglarna om det är värt pengarna. Det går många Ica Maxi-ställ på ett Gore-tex.

HÅller med om att overall under galonställ känns helt vansinnigt, ska man ha galonisar på så får det allt räcka med ett fleeceunderställ eller liknande.

Annons:
jocelyn
1/14/09, 12:33 AM
#21

#19 All respekt för dina åsikter, men nu är våran åtta år och har aldrig slitit ut galonisar innan det varit dags för nya, skulle inte köpa gore-tex för de pengarna som kanske endast kan användas ett år.

jocelyn
1/14/09, 12:37 AM
#22

#20 Våran är åtta blir nio och använder inte overall längre, gore-tex aldrig som knappt håller en säsong.

johan
1/14/09, 12:46 AM
#23

#20, #21: Som jag sa beror det givetvis jättemycket på hur kläderna ska användas. Om det är något barn är bra på så är det ju att säga till när de inte är nöjda, så om taskigt humör och dåligt väder hänger ihop kanske det är värt att uppgradera kläderna. Men har man glada plaskande barn som lika gärna gungar i regn som i sol i billiga ica-regnställ så är det givetvis att föredra. Det finns ju inget självändamål att köpa onödigt dyra kläder.

Sedan blir ju dyra kläder mer och mer prisvärda ju saktare barnen växer. För ens egen del kan man ju nästan ibland hoppas på att ens jacka skulle gå sönder snart så man hade en anledning att byta ut den sju år gamla jackan. Men det känns ju helgalet när den fungerar så himla bra år efter år. :)

En stor fördel med galon är dock att det är så enkelt att spola av i badkaret.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

jocelyn
1/14/09, 9:16 PM
#24

Finns det någon mer med större barn som kan tipsa?

jocelyn
1/16/09, 8:41 PM
#25

#23, Det var en ordentlig utläggning.

mikp
2/24/09, 12:43 PM
#26

Hej jag hade köpt galon byxor med hängslor. Dom sitter  uppe mycket bättre än midje byxor

Gullan402
2/24/09, 6:33 PM
#27

# 26 visst sitter hängselbyxor uppe bättre än midjebyxor men dottern som nu är 9 föredrar midjebyxor så det har hon i skolan ifall de ska ut i skogen etc. Men å andra sidan sitter hon inte längre i vattenpölarna Skrattande

Ett annat problem jag har med galonbyxor/overaller/mössor/vantar/stövlar är att dagis- /fritidspersonalen envisas med att sätta in allt i torkskåpet vilket blir knökfullt och inget blir torrt i alla fall. Det ända som händer är att livslängden sjunker på galonisar och stövlar!!!!Skrikandes
Det hjälper inte att säga till, det går på rutin verkar det som.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
elyse
2/25/09, 2:18 PM
#28

Vad har hennes kompisar? Jag skulle fråga deras föräldrar då de borde ha samma behov till sina barn? Köp på Tradera eller Blocket, det finns många som gjort felköp och lägger ut helt nya kläder till låga priser.

kali
2/25/09, 2:23 PM
#29

# 27 Säg till ordentligt till personalen att kläderna inte ska vara i torkskåpet. Vi har en lista som föräldrarna får fylla i vilka kläder som inte får vara torkskåpet ,funkar jättebra. Samma system har dom på sonens fsk .

Tradera är utmärkt ställe att fynda bra märkeskläder på .

soffans
2/25/09, 10:05 PM
#30

Helt klart så hadde jag valt galonisar med hängslen sitter bra och skyddar även jackan.

Mizzy
2/26/09, 9:37 PM
#31

På min avdelning där jag jobbar har vi också en lista som våra föräldrar får fylla i, vilka kläder som absolut inte får vara i torkskåpet.

magma
2/26/09, 10:43 PM
#32

På dotterns dagis sitter stora lappar på torkskåpet om vilkas kläder som inte ska vara i torkskåpet.

jocelyn
3/2/09, 8:35 PM
#33

Ordnat för ett bra tag sen, men tack ändå.

Upp till toppen
Annons: