Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2036 ggr
Dobaraq
1/14/09, 1:13 AM

gudföräldrar

Hej!
Min bästa kompis(21år i år) och hennes kille(20 år i år) ska få en bebis.!! Den är beräknad att komma 28 Februari.

Nu är det så att jag och min pojkvän har utsets till gudföräldrar. Vilket är jättekul! Men jag känner ingen som har fått bebis och det här är deras första.
Så, är det ngt speciellt som förväntas av oss som gudföräldrar? Vi kommer ju självklart att ställa upp som barnvakter, men utöver det?
Jag har också för mig att som gudföräldrar tar vi över vårdnaden om de biologiska föräldrarna skulle avlida. Men vad händer om jag och min pojkvän skulle göra slut?

Annons:
Rocktjejen
1/14/09, 1:38 AM
#1

Nej så där var det mera förr att om föräldern skulle avlida så tog fadder eller gudföräldrer över vårdnaden. Så är det inte idag.

Hos andra som är gudföräldrar har jag hört att dom uppvaktar på barnens dop och födelsedagar men det är nog individuellt och absolut inget måste.

gå in och kika på www.dopguiden.se

där ska det står lite om sådant du tar upp här.

Lycka till!!

Eva

AnnaLundin
1/14/09, 1:43 AM
#2

Kallar man det inte för faddrar idag?

I vilket fall som helst så förväntar man sig nog egentligen inget alls av faddrar idag. Min man är fadder till sina systerdöttrar, tillsammans med deras faster (som är amerikan och bor i Florida…) och de gör liksom inget särskilt bara för att de är faddrar.

AlbaStiffler
1/14/09, 3:32 PM
#3

Är det inte lite onödigt isf med gudföräldrar/faddrar? Att man som nära bekanta till familjen ändå uppvaktar på dessa dagar är ju inget konstigt… Känns som om denna "ära" är lite överspelad.

Är själv gudmor åt min systers ena dotter. och tyvärr har jag inte gjort något extra just för att jag har denna titel… hehehe… *usel gudmor*

Är inte säker på att jag kommer ge mitt barn (som kommer om en månad) någon gudmor/far… hmmm… Men hon kommer nog å andra sidan inte att döpas i kyrkan heller.

JohannaMax
1/14/09, 6:11 PM
#4

Det är ju en gammal tradition som hänger kvar. Inget måste om man inte vill ju. Döper jag nån mer i kyrkan kommer jag välja faddrar/gudföräldrar eller vad det nu heter. Vill man inte vara det är det ju oxå fritt fram att säga nej.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Salama
1/14/09, 8:49 PM
#5

Undrar om det bara är tillåtet att utse faddrar om ens barn döps i kyrka?

CarolaCarro
1/14/09, 10:36 PM
#6

Jag är fadder till min mosters son.. Gör inget spec.. Jag umgås en hel del med han men de har ja alltid gjort.. De är bara på papper man är fadder inget spec…

Annons:
sandra1977
1/16/09, 2:23 PM
#7

jag är fadder till min lillebrors barn..för mig var det väldigt speciellt att bli tillfrågad!man är ju trots allt utvald.

Dobaraq
1/16/09, 4:48 PM
#8

tack för alla svar!
jag tror att barnet kommer döpas men jag är inte säker.

presic som du säger #7, jag blevväldigt gladöver att hon valde just mig :D

Mia-
1/18/09, 10:56 AM
#9

Min mamma och pappa är mina 2 pojkars gudföfäldrar. Skulle det hända oss något är de där pojkarna ska vara…

CarolaCarro
1/18/09, 3:40 PM
#10

#9 har ni skrivit det någonstans?? Att de skall vara där om de händer er något alltså..

sandra1977
1/18/09, 3:53 PM
#11

det undrar jag oxå..för som nån tidigare sa så heter det numer fadder/faddrar o det innebär inte automatiskt att fadderbarnen ska bo där om något skulle hända föräldrarna..

CarolaCarro
1/18/09, 4:00 PM
#12

#11 Nej de var ju så förr men de är mycket som har hänt sen förr.. När ja blev fadder 04 så var det redan borta då sa prästen att det måste föräldrarna själva skriva i så fall i tex testamente..

AnnaLundin
1/18/09, 9:42 PM
#13

#12 - även om man skriver det i ett testamente så är just vårdnadsfrågan för barnen inte helt självklar.

OM det händer föräldrarna något så att barnen plötsligt är föräldralösa, så görs en utredning på soc om var barnen ska ta vägen. Ja, de tar hänsyn till föräldrarnas önskan och kollar förmodligen även upp vad närmaste släkten anser. Men man kan inte ta för givet att barnen hamnar där föräldrarna har skrivit att de önskar ha dem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: