Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3607 ggr
Elisabeth-J
1/16/09, 12:57 AM

Siamesiska tvillingar

Jag läser ofta om det här och att det föds siamesiska tvillingar även i länder där föräldrarna redan tidigt i graviditeten har fått veta men väljer ändå att föda med alla dom risker det innebär för barnen. Igår läste jag en artikel om ett par som väntar siamesiska tvillingar, en kropp med två huvuden vilket dom fick veta tidigt men känner sig priviligierade att föda barnet/barnen trots att chansen bara är 20% för överlevnad. Läser idag om ett par som sitter fast från bröst till navel och delar hjärta och njurar, det måste ske en operation nu för annars orkar inte hjärtat.

Det verkar födas siamesiska tvillingar ofa i andra länder men i Sverige har jag inte hört eller läst om något fall, funderar på om eller hur ofta det förekommer här men där man avbryter graviditeten. Om jag själv skulle få en sån vetskap skulle jag välja abort för barnens skull, vad får dom annas för liv? Vad tänker man på när man gör ett sånt val, är det barnen man tänker på eller är det sitt ego? Hur tänker ni om det här?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
AnnaLundin
1/16/09, 2:31 AM
#1

Jag har också tänkt på det där, har faktiskt aldrig hört talas om någon här i Sverige som har burit siamesiska tvillingar. Varför? Det borde ju inträffa här också, men man hör inget om det ens nu i internetåldern…

lisette
1/16/09, 10:26 AM
#2

jag tror faktiskt det beror på att vi har UL. sammanväxta barn märks vid UL och kan tas bort om man vill det.

många andra länder har det inte som vi i sverige.

jag personligen skulle inte tveka en sekund om UL visat att jag bar på sammanväxta barn, jag hade gjort abort.

Elisabeth-J
1/16/09, 11:03 AM
#3

#2 Så tänkte jag också men det föds även i dom länder där UL finns och där föräldrarna får veta tidigt att dom är sammanväxta och föräldrarna väljer ändå att föda, det sker både i England och USA. Kan det vara så när det gäller USA där många är kristna att dom inte väljer abort pga det?

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lisette
1/16/09, 2:39 PM
#4

ja absolut att det är så! men det är en klassfråga med i usa. det är många som aldrig går på kontroller där för de har inte råd. allt är ju jättedyrt där.

AnnaLundin
1/16/09, 4:38 PM
#5

När jag väntade mitt första barn sände tv4 en dokumentärserie om ett par i USA som väntade siamesiska flickor, man fick följa dem från början tills barnen föddes. De visste tidigt i graviditeten att de var siamesiska och fick ungefär samtidigt veta att de aldrig skulle överleva utanför livmodern, men valde ÄNDÅ att låta graviditeten fortsätta och barnen föddes med kejsarsnitt. De levde en kort stund…

Fullständigt obegripligt ställningstagande, enligt mig.

#2 - jag menade att jag aldrig ens har hört talas om någon som upptäckt siamesiska tvillingar på UL här i sverige…

lisette
1/16/09, 5:12 PM
#6

#5 det är väl kanske inget man berättar om direkt? jag vet inte. många gånger så får man säkert missfall innan det ens upptäcks.

Annons:
linneablomman02
1/19/09, 8:32 AM
#7

Jag såg en dokumentär för ett par år sedan om ett svenskt par som fick sammanväxta tvillingar. Detta var ifrån 90-talet någon gång. De delade dock inga organ tror jag men den ena dog dock under operationen.  

Fakta: Om ägget delar sig mellan trettonde och fjortonde dygnet
Tvillingarna utvecklas nu så tätt intill varandra att de inte kommer att skiljas helt. De blir siamesiska tvillingar. I Sverige händer det ungefär en gång vart femte år, det vill säga en gång på en halv miljon förlossningar, men i hälften av alla svenska fall upptäcks detta och föräldrarna väljer abort.
Alltså föds ungefär ett siamesiskt tvillingpar vart tionde år i Sverige i snitt. Hittills har de svenska siamesiska tvillingarna kunnat opereras isär eller tyvär förlorat sina liv tidigt. Därför hör man sällan talas om eller ser sammanväxta personer i Sverige.

Upp till toppen
Annons: