Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 3417 ggr
angelica75
2009-01-16 09:41

Blivit kvinna

Igår kom min äldsta dotter som snart fyller 13 och talade om att hon har fått mensen. Idag fick hon stanna hemme eftersom hon har så rikligt med blod och att det är första gången hon har detta.

Har väntat på att hon ska få mensen. Hon har haft flytningar ett bra tag.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Annons:
Hannapanna
2009-01-17 16:44
#1

Oj ja, vilket stort steg för en liten tjej. Kommer så väl i håg själv.. De va läskigt, men man va stolt på nått vis.. :)

Nu för tiden kan man hellre bara slippa skiten ;)

phernilla
2009-01-17 16:54
#2

#1: Ja verkligen. På den tiden då man var stolt över o glad över att man hade mens! *skratt*

Annette
2009-01-17 19:11
#3

Inte jag. Jag tyckte det var hemskt och brukade lura i min mamma att jag var sjuk om vi hade gympa Skäms. Hon trodde mig varje gång.

Telefonkontakt
2009-01-17 19:23
#4

Jag tyckte också att det var hämskt at få mens, och då så var det bara 5 och ett halvt år sedan, jag va 15 och var glad att jag inte fick den tidigare Foten i munnen

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Luckystar
2009-01-17 22:57
#5

Usch jag minns när jag fick min första, var 13 och blev livrädd och började stortjuta när jag såg allt blod i trosorna. Nu är det bara drygt att ha mens :P

phernilla
2009-01-17 23:02
#6

_Är det bara jag härinne som hade sån otur att få min mens redan vid 11 års ålder? Jag minns den natten så väl. Jag sov över hos farmor o gick på toa, o det kom en massa blod då jag vaknade på natten o gick på toa…

O opraktiskt att vara hos farmor, för inte hade ju hon några mensskydd hemma direkt, hon hade inte ens mens längre… Minns faktiskt inte hur vi löste det, men det löste sig fint iaf… :) _

Annons:
Annette
2009-01-17 23:39
#7

#6. Jag var också 11. Det var verkligen ingen höjdare.

CarolaCarro
2009-01-18 15:42
#8

Jag gick i 3:an när jag fick de.. vet inte hur gammal man är då?? Fick de en helg vid pappa.. Och hur tröga är inte dom om vad det är??? Tur att man var hemma vid hans syster när de börja som kunde förklara vad det  var.. =)

Rocktjejen
2009-01-19 09:57
#9

Jag var 12 när jag fick min mens minns jag och jag var hemma hos min tjej kusin ,varpå jag kommer ut ifrån toan och säger att jag ska dö.För så mycket blod för mig då måste ju betyda att man skulle dö.Tur att min kusin hade fått sin mens året innan mig och kunde tala om att det var mens jag hade fått..

Jo det är något stort det där att få sin första mens.

Men jag minns också att jag smög med det i skolan för att jag skämdes,för ingen annan hade fått sin mens då.

trollet85
2009-01-19 12:35
#10

Ja va 12 typ när ja fick min första mens. Visste redan va de va innan, så ja stal bindor från mamma, sen skrev ja en lapp innan ja gick till skolan "tror ja har fått min mens". Och när ja kom hem hade mamma svarat; "du vet att det finns bindor i min graderob."

Tror jag var en av dom första i klassen som fick mens, men efter ett tag började fler o fler få mens. Senare på våren kom en kompis till mej o frågade hur ja hade berättat att jag hade fått min mens, för dom hemma. Så ja sa som det var. Hon hade fått sin första mens men vågade inte säga någonting. Jag gav förslaget att hon skulle berätta för sina systrar som va typ 4-5 år äldre än oss. Så hon gjorde de, o vid matbordet hade ena systerns sagt "mamma *** har fått sin mens." Stackars min komis som höll på o dö av "skam"

Telefonkontakt
2009-01-19 20:37
#11

#10 nej vad pinsamt! när jag berättade för min mamma at tjag hade fått min och frågade om hon hade bindor och inte bara tamponger så skrek hon till min pappa att jag hade fått mens och då kom pappa och sa grattis. Det kändes sådär lagom pinsamt också. Hihi

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Salama
2009-01-20 01:02
#12

Jag var också 11 år. Inte var det bara jobbigt utan den gjorde också att jag stannade i växten. Får nöja mig med 153cm men skulle nog ha blivit strax över 160.

exitingsvillemo
2009-01-20 14:46
#13

#12 stannat i växten? Hihi, du skämtar eller hur!Skrattande

Jag var 9 när jag fick mens första gången kan lova att jag var först i klassen. Mamma var till läkaren med mig och trodde att det var nå fel, men det var det tydligen inte, hihi. Men det var nog först i 11-årsåldern som den stabiliserade sig och kom regelbundet.

Annons:
Salama
2009-01-20 15:14
#14

#13 nej jag skämtar inte! Varför är det så kul??

fattar inte vart du vill komma, är det kul att jag stannade i växten eller vadå? Nu får du förklara dig för jag känner mig väldigt förolämpad!

trollet85
2009-01-25 22:37
#15

jag växte mina 8cm efter det att ja fick min mens. (har hört nån stans att det är normalt att bara växa 8cm till, men jag vet inte om det är sant) är idag 154cm lång. smidigt o va liten tycker ja, de värsta e bara att folk har en förmåga o vilja bära o lyfta mej. *morrar*

Lenore
2009-01-26 22:15
#16

#14 Jag fick min mens när jag var 11 år och stannade i växten ett år senare och blev bara 148 cm så jag förstår vad du pratar om. Det var tufft i tonåren att vara liten men jag har accepterat det det nu även om det känns som ett handkapp i vissa situationer.
Kan dock inte säga om det till 100% beror på tidig mens som jag blev så kort för det finns andra faktorer som kan ha påverkat (åt mycket kortison som liten pga astma, korta föräldrar, mamma rökte när hon var gravid med mig, väldigt dålig aptit sen födseln).

angelica75
2009-01-27 09:13
#17

Jag tror att jag var 10år när jag fick min mens.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

exitingsvillemo
2009-01-28 01:48
#18

#13 jag fnittrade inte över din längd, däremot av din tro att du skulle sluta växa bara för att du fick mens.

Som sagt så var jag 9 när jag fick min mens och inte slutade jag växa bara för det.

Nog för att mensen kan komma när längden börjar stabilisera sig, men att man slutar växa PGA mens… Nja… Har jag aldrig hört, finns det vetenskaplig fakta på det?

Ber om ursäkt om du tyckte att jag förolämpade dig, du missförstod mig bara =)

Lenore
2009-01-28 15:30
#19

#18 Man brukar säga att man växer 5-10 cm mer efter att man fått sin mens (men det är såklart helt individuellt). Hur lång man blir har att göra med när kroppen slutar att skicka ut tillväxthormoner och det brukar den göra ett tag efter att man har fått sin mens (därav uträkningen på ca 7cm tillväxt).
Hittade detta efter att ha googlat:

De flesta flickor har vuxit färdigt vid 16 års ålder, och de flesta pojkar vid 18 års ålder. Har puberteten startat sent kan man växa flera år längre.

Man slutar växa på längden när könshormonerna har stängt skelettets tillväxtzoner. Det händer vanligen 4-5 år efter att puberteten startat.

Skelettet växer genom att tillväxthormon stimulerar särskilda tillväxtzoner. Tillväxtzonerna finns i båda ändarna på alla avlånga ben, exempelvis lårbenen.

Det kvinnliga könshormonet östrogen omvandlar under puberteten långsamt dessa tillväxtzoner till vanligt ben. När inga tillväxtzoner finns kvar upphör längdtillväxten, trots att kroppen fortsätter att producera tillväxthormon. Östrogenet är också viktigt för att skelettet ska mineraliseras och få maximal styrka. Hos pojkar bildas östrogenet genom en omvandling av det manliga könshormonet testosteron.

Längdtillväxten upphör först längst ut i kroppen, i händer och fötter. Sist slutar ryggen växa.

Länken: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2289

Salama
2009-01-28 23:46
#20

#18 kan säga att du inte behöver fnissa alls då detta är ett känsligt ämne och jag bara berättar vad jag fick sagt av min läkare. Fett onödigt. Skulle själv aldrig fnissa eller skratta åt någon, speciellt inte i ett forum när man skriver och det är super lätt att missförtå varandra.

Annons:
murderdolls
2009-02-03 21:18
#21

jag fick också tidig mens, jag var typ 9½ har jag för mig. var väl ca 162 lång då och växte 8cm till efter det. Men jag kan mycket väl tänka mig att man slutar växa på längden en tid efter att man har fått den, den är ju trots allt ett tecken på att kroppen börjar bli "vuxen" och redo för att skaffa barn. Får man den lite senare (typ 16) har man ju haft längre tid på sig att växa än om man får den tidigt(typ 9-10år).

Telefonkontakt
2009-02-03 21:21
#22

#21 jag slutade växta 1 år innan jag fick min mens. Jag fick min när jag var 15 och slutade växa vid 14, då var jag 177.5 och är fortfarande det. Är väldigt olika verkar det som.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

murderdolls
2009-02-03 21:24
#23

Det är ju säkert väldigt individuellt och beror troligen mycket på de anlag som vi fått från våra föräldrar också.

Millaan
2009-02-10 00:08
#24

Jag fick min när jag var 9 år, och växte 8 cm till så stannade man på 163 cm..=/

linneablomman02
2009-02-10 12:41
#25

Jag var sen…. typ 15½ å ljög jämnt å sa att jag hade mens för jag skämdes över att vara sen. Trodde det var något fel på mig…. berättade aldrig för mamma när jag fick den utan hon fattade det väl med tiden. Ville att även hon skulle tro jag fått den tidigare. Jag nallade tamponger å bindor av mamma redan från att jag var 13 så jag hade mitt lilla lager i väntan på att den skulle komma …hehe. Å om hon märkte att det försvann så trodde hon väl jag fick den runt 13 års ålder. Blev sedan gravid när jag var 19 å satte sen in hormonspiral så nu har jag sluppit den 5 år till. Jag är  alltså snart 27 å har bara haft mens totalt ca 5 år…skönt! Rekomenderar hormonspiral för er som är trötta på mensen å inte ska ha barn på ett tag. Kram

Upp till toppen
Annons: