Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2962 ggr
skuggspel
2009-01-19 02:48

Syskon?

Hej!

Jag har en son som är 7 månader nu och jag har börjat fundera på när det är en bra tid med ett syskon.

Om man får ett till barn ganska tätt kan de ju ha mycket glädje av varandra men då kommer jag ju i princip att behöva ge upp mitt liv.
Om man väntar längre hinner jag kanske med allt bättre men då kanske de inte kan leka tillsammans..Obestämd

Hur har ni tänkt och hur har det gått för er?
Vore verkligen bra att höra!
Tack på förhand,

//Sanna

Annons:
AnnaLundin
2009-01-19 03:15
#1

Alla tidpunkter har sina för- och nackdelar.

VI har 2 år mellan ettan och tvåan, ytterligare 14 månader till trean och sen väntas vårt fjärde barn nu i vår, 4 år efter trean.

Ska se om jag orkar utveckla hur vi har tänkt en dag när jag inte är så trött *blänger på klockan*…

Kimpa
2009-01-19 11:58
#2

Jag har 1 år 8 mån mellan mina barn.
Det jag tyckter är fördelar är att småbarnstiden är samlad och sedan är den över!
Samt att de ligger på hyfsat samma nivå av lekar och sådant.

Om de är lite längre tid mellan barnen är det kanske inte lika tufft som med två små barn och att den lite äldre kan hjälpa till på ett annat sätt.

Har massa egna hästar att ta hand om och jag skulle personligen inte vilja ha längre tid mellan barnen. Då skulle jag ju få börja om
"i sandlådan" igen och hästarna komma ikläm under en längre period.

Elisabeth-J
2009-01-19 13:05
#3

Jag fick mina första barn tätt efter varandra och det är det bästa tycker jag personligen, jag hann lika mycket då som jag gjorde senare när jag fick mitt tredje barn 11 år senare. Skillnaden var att när jag hade två barn hade dom varandra att leka med så det blev inte att jag behövde sysselsätta dom lika mycket som med tredje barnet. Han blev ju mer som ensambarn och det gällde att hitta på saker, träffa kompisar m.m. mycket mer än jag behövde med dom första. Så jag personligen tyckte det var jättebra att skaffa barnen tätt, det skiljer 1 år och 3 månader mellan dom.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

skuggspel
2009-01-19 14:08
#4

Tack för bra infallsvinklar!

Jossan86
2009-01-19 20:23
#5

Vi har 4 år mellan våra små och än så länge leker de jätte bra tillsammans Glad

skuggspel
2009-01-20 23:36
#6

Ni som har barn ganska tätt, tycker ni att ni har tid för varandra som vuxna åxå?

Jag måste erkänna att det går sådär för oss nu, med bara ett barn, att få tid för varandra och jag undrar lite hur andra får ihop det..Obestämd

Annons:
Kimpa
2009-01-21 12:05
#7

Jag har haft den turen att mitt andra barn har sovit från kl19 till 7 utan att vakna en enda gång, och det gör hon fortfarande nu som två-åring. Grabben som snart blir 4 är också lättvaggad efter dagar hos dagmamma, så vi har egentid efter kl 19.30 på kvällarna.Glad

Elisabeth-J
2009-01-21 15:14
#8

#6 Jag hade tur med mina barn för dom somnade kl 19 på kvällen och man fick väcka dom många gånger på morgonen för dom sov länge, så det var inga problem med tider för sig själv eller tillsammans. Skapa bra rutiner så går det bra :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

sandra1977
2009-01-21 15:51
#9

som Elisabeth säger så är rutiner viktiga.. för allaGlad

Chirak-96
2009-01-22 00:26
#10

Jag har 22 månader mellan ettan och tvåan. Dom har lekt bra och är till 90 % sams. Det är en kille och en tjej. Han är lugn och hon ganska bestämmig så dom får till det bra. Nummer tre som kom när dom andra var 5 och 7 år var inte planerad men välkommen har ju liksom blivit lite som nr ett. Nu är han 3 år och leker helst med storebror som är 10 och som tur är har han ett hjärta av guld och stort tålamod när lillebror röjer bland starwars skepp i lego… Så hur man väljer att ha det löser det sig ändå i slutändan. Jag fick ju sätta mig i sandlådan igen när jag trode jag var färdig med det men det var detta yrväder värt. Jag har oxå varit beskonad med barn som sover gott i egen eller våran säng. Det är ju det där med rutiner… Lycka till i er planering… och glöm inte att det inte alltid blir som man vill Förvånad

skuggspel
2009-01-22 00:46
#11

Tack alla!

AusaBausa
2009-01-22 11:44
#12

Jag har 2,4 år mellan 1:an o 2:an, det negativa med att ha dem så tätt(tycker jag var tätt) var att jag nu kan känna att förstan blev "stor" mkt tidigare…

samt att 2:an var mer med äldstan och det är ju både positivt o negativt. Pos av den anledning att han aktivierade sig mkt bättre utan min hjälp men samtidigt fick jag itne den tiden m honom som med förstan att sitta o leka etc…han var mer intresserad av brossan än mig. Dem lekte kanon ihop(som syskon gör;-) fram till första barnet började skolan…då tappade äldstan intresset för honom för han var "liten" och inte förräns mellanbarnet oxå började skolan gick det bra att umgås igen..nu går dem i 3:an o 5:an o har åter inte mkt gemensamt då äldstan inte "leker" (spel mer nu..) mkt längre vilket mellanbarnet fortfarande tycker om o göra. Tack o lov!

Minstan är 3.5 år yngre än mellanbarnet o tjej så hon har inte haft  lika mkt gemensamt m killarna men vill vara med dem,  men dem anser fortfarande att hon trots sina 5 år är liten o bara förstör…hon får inte äns chansen o lära sig deras "lekregler"

Jag tror nog allt har för o nackdelar oavsett hur mga år man har emellan sina barn…man får nog bara gå på sin egna känsla när det passar m barn nr2 eller 3..

Susanne
2009-01-24 09:10
#13

Mellan de stora tjejerna är det 2 år och 1 dag.
Det var skönt för mig att ta alla blöjor på en gång (även om största tjejen slutade med dagblöja precis innan syrran kom, nattblöjan försvann max ett halvår senare).
Visst var småbarnsåren kämpiga ibland men det berodde väl mest på att jag var själv med dem. De hade stor glädje av varandra när de var mindre, det är värre nu tycker jag när de snart är 12 och 14 år. Mer tjafs och smågnabb.
Mellan minstingarna kommer det att skilja ungefär 14 månader.
Jag blir 37 i sommar och känner att jag inte kan hålla på och föda barn hela livet samt att jag gillar att ha dem tätt. Alla blöjor och småbarns sjukdommar på en gång. Lillskruttan blir inte så bortskämd och jag tror på att det är bra för barnen att även hemma ha någon att leka med.

Det är 4 år mellan mig och lillsyrran, vi har aldrig varit intresserade av att umgås varken som små eller nu som vuxna men det beror också på att vi är så olika som personer.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
Morfen
2009-02-03 12:17
#14

När min dotter var sju månader började jag fundera på syskon och ställde samma fråga som du på ett annat forum och jag fick bara höra en massa negativa saker och rådet att vänta med att skaffa nr 2. Jag lyssnade inte på dem.. jag följde mitt hjärtas röst och nu har jag två barn med knappt 1½ år emellan och de har så roligt tillsammans och är så måna om varandra, bråkar också förstås och visst är det en period som är väldigt fysiskt tung med två blöjbarn som behöver hjälp med påklädning osv men den perioden är så kort och jag ångrar inte för en sekund att barnen kom tätt. De har samma intressesfär och det är lätt att hitta på aktiviteter med dem. Go for it om du känner för att skaffa barn tätt.

moonsi
2009-02-03 15:35
#15

vi har 3 år i mellan våra tjejer vilket vi har tyckt vart toppen.

stora barnet kan gå eller åka ståbräda , slipper klumpig tvillingvagn :-)

blöjfritt slipper alltså två blöjkostnader.

sist men inte minst hon tyckde det var roligt att få ett syskon , hon viste vad det var :-D

murderdolls
2009-02-03 17:29
#16

Jag har inga barn än, men om jag skulle skaffa fler än ett barn i framtiden så skulle jag vilja vänta tills det första barnet är 5-6år, för då har det första barnet blivit tillräckligt stort för att tycka att det är kul med ett syskon och dessutom förhoppningsvis kommit ur den första trotsåldern. Sen slipper man ju ha två barn som springer omkring med blöjor och man slipper troligen kombivagn osv. + Att om det första barnet har fått börja på lekis när syskonet kommer så får man lite mer egen tid med barn nr 2 också (under tiden första barnet är på lekis) vilket det kan bli svårt med när man har två små barn som vill ha 100%.För jag tror att det är bra för barnet och mamman att få vara lite ensamma ibland också för att knyta band till varandra ordentligt.

murderdolls
2009-02-03 19:01
#17

syskonvagn menar jag inte kombivagn  ;)

Morfen
2009-02-03 19:27
#18

Jag tänkte lite ekonomiskt också eftersom Försäkringskassan har sina regler. Om man skaffar det andra barnet inom en viss period så får man samma föräldrapenning för barn nr 2. Om jag skulle fått samma ersättning med barn nr 2 utan att ha dem tätt så hade jag varit tvungen att arbeta heltid emellan och det ville jag inte.
Båda barnen skolades in på samma avdelning samtidigt och jag arbetar numera ca 75%. Det tycker jag är optimalt. Men som #16 planerar så kommer det säkert bli toppen också - man måste känna efter själv hur man vill ha det helt enkelt.

skuggspel
2009-02-03 21:46
#19

# 18 Det där med ekonomin är ju inte en helt oväsentlig sak. Jag tror man måste vara gravid innan det första barnet fyllt 1 år och 9 månader…?

Tack för alla jättebra inlägg!

Morfen
2009-02-04 10:10
#20

# 19 ja det känner jag igen, så måste det vara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: