Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 3374 ggr
PimTheGreat
1/20/09, 6:49 AM

föräldrar till hörselskadade barn sökes

min dotter har sen 10 mån hörapparat på båda öronen. Finns det fler föräldrar här med små barn med apparater?? hade varit skönt att ha någon att prata o ventilera med…mår ganska dåligt över detta. hon har ärvt det av mig och jag vet vilken komplex jag själv har över mina apparater…ibland skäms jag när hon har de på sig…å så får man inte göra som förälder…….får ångest när jag känner så!!

Annons:
Zahara
1/20/09, 3:39 PM
#1

Själv har jag inte men min kusins båda barn har hörapparater, trodde först att de var autistiska innan de kom på att det var hörsel! De tycker inte att de är något att skämmas över någon av dem! Snarare tvärt om! Idag är de tretton och åtta och har kommit på att när mamma gaggar på dem kan man ta ut apparaterna och säga "jag hör inte dig mamma" :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elisabeth-J
1/20/09, 3:43 PM
#2

#0 Du har dina erfarenheter med dig som du nu kan hjälpa din dotter med, du kan hjälpa henne med att inte känna som du gjorde, men jag förstår dina känslor och dom måste du bearbeta på ditt sätt. Hoppas att du kommer i kontakt med fler föräldrar med barn i samma situation för man behöver prata med andra som går igenom samma saker och som förstår ordentligt vad det innebär.

Kramar till dig och din dotter!

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

leijasmatte
2/9/09, 12:45 AM
#3

Hej. Har en pojke som nu är 14år inne på det 15. han fick hörapparat när han var 6 år och han har väl använt dem sisådär ett tag. Nu har han ju hörselnedsättning så han använder dem mest i skolan och ibland hemma. Det fungerade inte i hans gamla skola då han gärna "glömde" att ta på dem och lärarna struntade i vilket. Nu går han i en skola för döva och hörselskadade och det var det bästa vi gjort. Han har fått självförtroende och tycker att skolan är okej. Han pratar och använder teckenspråk som är nytt även för honom. Kan erkänna att  man haft skam känslor någon gång men visst det är väl sånt som hör till. Det är ju ibörjan och efter kommentarer man fått som påverkar. Man skäms ju inte för sitt barn bara för att det skiljer sig lite från mängden. Nu är ju inte min son så liten men lite tankar kan väl vara bra ändå.

Hoppas det blir bra för er.

Kram

whorra
11/3/09, 8:15 AM
#4

Det var ju ett tag sedan du skrev det här men tänkte ialla fall berätta att jag har en tjej som nu är 4½år med hörselnedsättning. För dagen har hon bara en hörapparat men det skiftar med hennes hörsel, ibland en och ibland 2 :)

Inget att skämmas för och våran tjej gillar sin "rat" som hon säger för hon behöver den på sitt "skrot öra"  Dottern är född med höresledsättning men exsakt hur illa det är vet man inte då hon än så länge inte har fått en enda kurva som är den andra lik.

Hon är stolt över sin hörapparat, då hon får välja färg m.m på den själv,idag har hon en snäcka som är svart men en pärla i och själva apparaten är rosa :) det är rena smycket. Får nog ny snäcka i december får se hur hon designar den.

Till detta har hon rosa glasögon :) och klär sig oftast i lila kläder. Får får välja kläder själv är duktig på det och det är ju hon som ska trivas i kläderna inte jag.

Så var stolt över ditt och dotterns extra smycke, det är inget att skämmas för!

AnnaLundin
11/3/09, 10:21 AM
#5

#4 - som förälder till barn utan hörselnedsättning har man oftast ingen aning om hur det funkar för barn som behöver hörapparat. Vad glad jag blir av att läsa att det numera går att göra "smycken" av hörapparaterna!

JohannaEkroth
11/3/09, 6:31 PM
#6

Hörapparaterer är ju värsta tufft ju! Tungan uteSkrattande Jag har själv 2st Widex SD-CIC inear som jag borde använda oftare än vad jag gör. Har haft nedsättning sedan födseln men först på senare år som jag fått mina happer. Glad

Jag har fått komplimanger av det motsatta könet som att tillexempel det är sött och intressant och ja… Glad

Det är ingen skam att man behöver ett hjälpmedel, men det kan bli till skam om man hyssjar med det och visar att man skäms. Se happarna som en del av ditt barn. Ditt unika barn. Jag har inget barn, men jag har nog hellre ett unikt barn som är ett orginal än ett barn som inte vågar vara sig själv och blir en kopia på grund av detta grupptryck i samhället. Skrattande

Annorlunda blir annorlunda om det behandlas annorlunda.
Normalen är bara någonting man får fram genom statistik.
Det är normalt att ha hörapparat då ditt barn har en hörselnedsättning. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Ritva
3/27/10, 3:13 PM
#7

Hej!

Det var ett tag sen du skrev ditt inlägg. Men vill berätta att vi har hörselskadade iFokus där det kan finnas information som kan vara intressant! Du är välkommen.

Själv har jag en dotter som är hörselskadad, men som inte har fått hörisar ännu. Hon längtar efter att få dem. Just nu väntar hon på att det är dags för återbesök för då kanske hon får hörisar!

Mina egna är genomskinligt gula med neonlimegula (nästan självlysande)insatser!Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Upp till toppen
Annons: