Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 7451 ggr
linasvovvar
2009-01-23 12:57

Hygien !

Vi har en 13 årig pojke placerad hos oss sedan ett par månader tillbaka.

Jag kämpar nu med att få honom att förstå vikten av hygien, men börjar få idétorka på hur man ska få honom att förstå när det är dax att byta kläder. Min man hade hygiengenomgång för säkert 10 gången i måndags, men det går verkligen inte in. Han har nu haft samma tröja i 3 dagar och jag biter mig i läppen för att inte påpeka detta. Hade jag inte varje kväll sagt att han ska duscha så hade han nog gladeligen struntat i detta.

Imorse när jag fick en kram så stank han svett…vill ju inte att kompisar osv ska reagera på detta. Men hur ska jag få honom att fatta utan att tjata ??

Tacksam för tips

Annons:
Telefonkontakt
2009-01-23 14:15
#1

jag kan med lätthet ha samma tröja på mig 3 dagar i rad och jag duschar inte dagligen..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

lisette
2009-01-23 14:18
#2

ge honom deodorant/parfym? eller det fick han väl i julklapp förresten?

där är detj u faktiskt det snällast att säga åt honom att han luktar svett och att han måste duscha. förmodligen märker barnen det i skolan snart (om de inte redan gjort det) och de brukar inte vara snälla.

Jennifersthlm
2009-01-23 14:20
#3

Jag tror att han behöver deo, en sån lätt sak kan göra att han börjar luckta bättre, sen så måste man nog vara envis med alla nya saker man försöker lära barn, igen, igen, igen och åter igen, och många pojkar i den åldern tar inte åt sig vuxnas prat om olika saker..

linasvovvar
2009-01-23 14:22
#4

Självklart använder han deo och parfym, men han svettas mycket, är lite överviktig.

Jag kan också ha samma tröja i tre dagar, men jag svettas inte på det sättet och jag vet hur jag ska sköta min hygien. Vet när man behöver duscha osv osv.

Men hur lär jag honom detta ???

clivia
2009-01-23 14:37
#5

Katerina Janouch skriver om det där problemet i Familjeliv. Nä Barnliv kanske den heter. Hennes stora bok om barn alltså, den finns säkert på bibblan. Jag har den inte här men prova att få tag på den, där kanske finns några tips på hur man kan göra. Minns bara att hon skriver att man ska se till att deo och duschkräm och sånt finns lätt tillgängligt.

Det är nog bara att fortsätta snacka med honom och tjata om det, för annars kan det nog bli problem för honom. Jag minns att vi hade en kille i min klass på högstadiet som luktade illa och han blev ganska mobbad även om han var snäll och go på alla vis.

linasvovvar
2009-01-23 14:58
#6

#5 Tack snälla för tipsen. Ska kolla upp det.

Det sista jag vill är ju att han blir mobbad, han har haft skit så det räcker och blir över redan i sitt liv.

Svårigheten här är ju hur jag ska gå tillväga utan att såra honom. Han litar på mig och jag vill inte förstöra det förtroendet, bara för att man kanske uttrycker sig klumpigt. Han har aldrig haft ordentliga rutiner, han har aldrig duschat el badat regelbundet innan han flyttade hit så jag får väl ha överseende med att det lär ta ett tag.

Annons:
magma
2009-01-23 18:13
#7

Ett förslag är detta: Du kanske kan ta det i enrum med honom, och lägga fram det som att du tycker om och accepterar honom hur han än är, och vad han än säger eller gör. Men för att underlätta för honom själv vad gäller kompiskontakter (och kanske även kontakten med tjejer?) så är det viktigt att han ger ett gott intryck- alltså luktar gott och ser fräsch ut.

Fortsätt med att tala om att han är så stor att han säkert klarar av bra att själv avgöra när han behöver duscha och byta kläder, och att det enda han behöver göra är att varje kväll ta en minut till att kolla över kläder till nästa dag och även sig själv.

Jag tror att det är rutinen att ha den där dagliga, automatiska avcheckningen som kanske brister? Det blir en vana så småningom bara han kommer in i den trallen, men det är väl just det där som är det svåra- att starta upp nya vanor! Om resten av familjen gör det till en gemensam ritual på kvällen kanske? Att alla uppenbart lägger fram rena kläder till sig själva och duschar, och att du/ni då frågar honom lite i förbiseende vad han ska ha på sig nästa dag?

clivia
2009-01-23 19:52
#8

#7, det där låter väldigt klokt!

Och jag tror inte alls att han blir sårad av att du tar upp det med honom om du understryker att han verkligen är OK som han är, men det är ju så att alla andra man träffar ofta går på första intrycket och då är det lättare om man är fräsch.

Susanne
2009-01-23 20:19
#9

Om han duschar varje kväll kan han väl stoppa dagens kläder direkt i tvättkorgen och byta till pyjamas eller vad han nu sover i.
Jag hojtar fortfarande på mina tjejer, snart 12 och 14, glöm inte tvättkorgen och att plocka fram rena kläder till imorgon! Har du packat gympaväskan med rena underkläder och duschprylar!
Har ni fler barn? som ni kan tjata lika mycket på om samma saker, då är det inte bara honom utan alla barn blir påminda.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

linasvovvar
2009-01-24 09:38
#10

Tack för alla kloka tips ! Vi har inga egna barn, vi har bara honom ! Han duschar varje kväll och lägger kläderna i tvättkorgen, men jag tror han tar dom därifrån på morgonen igen iaf jeans och tjocktröjorna. Men jag ska försöka förmedla era tips till honom!

Tack snälla

magma
2009-01-26 19:39
#11

Men sno tvättkorgen på kvällen då innan ni själva lägger er…Flört 

Han kanske aldrig lärt sig att ta fram kläder själv- om så är fallet kan ni gemensamt lägga fram kläder redan på kvällen då hans gamla går i tvättkorgen, och hänga upp dem över en stol eller dylikt på hans rum.

HannaM
2009-01-26 20:42
#12

Bara en hastig tanke…. han kan inte ha asperger? Det är många med asperger som har svårt för att hålla hygienen på den nivån som andra vill att den ska vara. Rutin och schema tror jag är det som fungerar bäst då…

fisken-linus
2009-04-11 22:56
#13

hjälp honom att man ska ta rena tex du jag har prexis tvättat du kan väll ta den i morgon så slipper jag att lägga in den i dit skåp vita löngner är mycket jag vet jag har själv provat jag har 6 barn 2,5-17,5 år det går var smart lirka tjata ej det funkar ej.

Annons:
MoiraIne
2009-04-12 00:40
#14

tror inte det är särskilt ovanligt med en period när man inte byter kläder särskilt ofta. min son (14) har typ två par jeans och tre tröjor som han bor i, garderoben full men vägrar använda nåt annat. visst duschar han flera gånger dagligen och byter underkläder men när tröjan kommer på för fjärde-femte dagen så känns det ju ändå inte fräscht…

men vet att han har kompisar som har EN tröja och ETT par jeans som de har varenda dag, knappt så de hinner tvättas och torka under helgen innan de ska på igen..

Min dotter gick från att byta kläder 7-8 ggr dagligen till att ha samma kläder i dagar, och den förvandlingen verkade inträffa från en dag till nästa…verkar som att det är nåt som händer med inställningen till klädbyte där vid 12-13 som man inte hajar?

elyse
2009-04-12 23:30
#15

Att vara en förebild tror jag är bra. Som #12 påpekat så kan vissa har det svårare med rutiner kring kläder och hygien. Jag har alltid lagt fram kläder inför morgondagen, från att jag har varit liten, och det ser min sambo som har lite svårare för att förbereda med kläder, lägga i tvättkorgen etc.

Om ni har en tvättmaskin kanske pojken kan få vara med och tvätta? Om han ser det som en rolig eller nödvändig syssla blir det säkert roligare att byta kläder också. Eller att uppmuntra ett klädintresse när ni går i affärer, prata om vad som är snyggt och vad som kan vara rimligt att han kan få köpa.

Lorita
2009-04-15 08:50
#16

han börjar bli man, då svettas man mer. Ta det den vägen och låt samtidigt din man lära honom hur man rakar sig, det kommer snart att bli dags.

Förklar för honom att han håller på att bli vuxen och ta föklaringen om hygien den vägen.

Lär hon också att tvätta själv, så han kan få tvättat sina favoriter. Ett tips om han har vissa favoritkläder, lär honom byta om direkt efter skolan till lite mjukare kläder att ha hemma. Så sparar ni på favoriterna och kan tvätta dom så dom är torra och rena till nästa dag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: