Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 3500 ggr
AnnaLundin
2009-01-19 01:49

Överlevt mitt första barnkalas...

Idag har vi haft barnkalas hemma för första gången. Då våra barn inte gått på dagis har vi inte direkt haft några kompisar att bjuda in tidigare - bara "bekanta" - men nu när äldsta dottern börjat f-klassen ville hon bjuda hem allihop. Det är en liten klass på totalt 11 elever + att vi bjöd in en annan kompis, som gick hos dagmamma tillsammans med just min dotters klasskompisar, när hon var yngre (innan hon flyttade).

Vi har haft totalt 14 barn upp till 7 år (10 stycken 6-åringar) på kalas hos oss idag… Kan inte påstå att jag såg fram emot det, men det gick bra i slutänden.

VI började med utelek och medan pappan och mormor underhöll barnen i trädgården sadlade jag en av våra ponnyer så att alla som ville fick en liten ridtur.

Efter utestunden gick vi in och pappan arrangerade paketöppning med barnen medan jag dukade och fixade fram fika. Jo, tack vare gott om utrymme i matrummet och ett nyinköpt stooort matbord lyckades vå få ihop sittplatser till alla 14 barnen, som serverades "fusktårta" (sockerkaka med garnering), bullar och kakor + saft.

Efter fikat hann barnen lagom komma igång med innelek innan deras föräldrar började droppa in för att plocka hem sina barn igen.

Vi hade tre timmars kalas och det gick fortare än jag förväntat mig.

Hur brukar Ni göra när ni har kalas?

Annons:
magma
2009-01-26 01:48
#1

Vilken superbra idé med ponnyridning, den ska jag stjäla:) Syster min har en ponny (och en häst) och de står bara tio minuters promenad från där vi bor. Kul att det blev lyckat!

Jag har bara ordnat ett sexårskalas, så jag kan inte direkt komma med så mycket inspiration tyvärr… Får se hur det blir i april när han blir sju, det drar ihop sig! *hjälp*

Elisabeth-J
2009-01-26 09:15
#2

Det låter som ett riktigt trevligt barnkalas Glad Dom kalas jag har ordnat med mina barn har varit väldigt olika men 3 timmar är en lagom tid. Nu blir det inget förrän i november igen och då fyller han ju 12 så det börjar luta mer kring andra slags kalas än tidigare.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Zebben
2009-01-29 22:23
#3

Låter trevligt! Själv går jag i funderingar på hur vi ska göra när dottern ska ha sitt första riktiga barnkalas. Hon har blivit bjuden nu på två kalas, så det är hennes första kalas kan man säga om man bortser från släkt och familjekalas.

AusaBausa
2009-01-30 21:35
#4

Låter somett kanonkalas…precis lagom…

har haft barnkalas med alla 3 barnen sen dem var 1år gamla, puh!

Både varit hemma eller på lokal, utekalas o inne beroende på när barnen fyller år. Senaste var faktiskt ett utekalas på jullovet. Grillade korv ute o barnen lekte o hade superkul gick sen in och fikade på glass o kaka, trodde dem skulle stanna inne sen, för det var duktigt kallt men alla gick ut igen.. kul!

Har haft delad fest m klasskompis o vi har haft lekar såsom snörtävling, dragkamp etc.

Ponnyridning, poolparty maskeradkalas…

Längsta tiden på kalas vi haft är 3h minsta 2h när dem var små o föräldrarna fortfarande var med..

Upp till toppen
Annons: