Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1900 ggr
Telefonkontakt
2009-02-04 02:19

Sova själv..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ligger min Elva i sin spjälsäng och ska sova själv.. Det går inge bra, hon vill bara till mamma!

Hon har sovit vid mig sedan hon föddes men nu så funkar inte det längre då jag inte får plats i sängen längre.. Försöker att mamma henne i famnen så att hon somnar men när jag ska lägga ner henne så flinar hon och är jätteglad.. och nu är hon ledsen igen.. Hennes pappa är hos henne..

Hur har ni gjort, ni som först haft barnen i era sängar och sedan börjat med spjälis? Hur gamla var barnen då?

Elva är 6 månader..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Jossan86
2009-02-04 15:19
#1

Samma "misstag" gjorde vi med storebror, han vägrade somna själv när vi tyckte att han inte fick plats i vår säng längre..
Till slut (vid 8 månader) lät vi honom ligga och gnälla och gråta tills han vart så trött att han somnade av utmattning(låter grymt jag vet, men det var det enda som hjälpte) och efter några dagar var det inga problem alls, vi gav honom flaskan och han sög på den tills han somnade…

Nu med nr.2 har hon fått sova i egen säng sedan dag 1 och det har funkat kalas…
Nu när hon är 5 månader har hon flyttat in till sitt rum och sover som en stock hela nätterna Glad

Lycka till med er lilla tös, till slut kommer ni nog på ett sätt som funkar på just er dotter…

MagicPaws
2009-02-04 16:06
#2

Måste hålla med #1 enda som funkar tyvärr är att låta dem vara, det är väldigt jobbigt i början men du ska se det är värt det.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Telefonkontakt
2009-02-04 16:28
#3

Jag tog upp henne och ammade henne och då somnade hon nästan och sov sedan själv i sängen. hon vaknade som vanligt 2 ggr för att ammas och sedan så hamnade hon i spjälan igen. gick jättebra, flrutom att hon var tvungen att ha min kudde :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jossan86
2009-02-04 21:42
#4

#3 Vad skönt Glad
Hoppas att det fortsätter gå så bra för er..

Hannapanna
2009-02-04 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Elliot har alltid legat i spjälisen men har med mellanrum vart HEMSK att somna nätter som dagar. Nu har han varit rätt lätt ett tag att få och somna i sin säng med våran hjälp då, gunga och klappa och stryka o så.. men han vaknar en massa på natten och vill ha oss eller napp.. Så nu igår och idag har vi som i inlägg 1 andvänt oss av 5 minuters metioden. Fast idag modifierade jag om metoden. Det funkade INTE för oss att gå in var femte minut för då blev han bara meeeeeer arg! Så igår tog de 40 minuter.. Idag ick jag inte in alls och han somnade efter en kvart! Så framsteg! Får vi se hur de går i morgon!

kitty
2009-02-04 22:26
#6

jag nattar alltid lovan i famnen, hon får välling vid 8, senast och somnar sedan när hon vill. Hon har sovit i sin säng från dag 1 men kommer inte låta henne somna själv skrikandes, har inte hjärta till det. Det känns som att hon tror att hon blir lämnad och jag tar ellre fajten när hon är större så man kan förklar någorlunda.

Jag tror på att trötta ut bebisarna med mycket aktiviter på dagarna samt att dom är mättmätta. Glada ska dom vara också och rutiner. vi har skrivit en låt som vi nynnar vid läggdags och ofta blir hon lugnare då ..

Annons:
Mads
2009-02-05 04:07
#7

Min son började sova i sin spjälis vid 6 månader och fick då också eget rum för jag störde honom så mycket på nätterna…De nätter han inte kan komma till ro samsover vi i min lilla smala 90 säng och då sover han betydligt bättre än jag. Annars har han snabbt vant sig vid att sova själv i spjälis.

Amor Vincit Omnia

catcat69
2009-02-05 08:51
#8

Har inte plats för nån spjälsäng,huset är för litet(46m²)på 8 personer. Men snart är vårat hus färdigbyggt. Vi har haft en takvagga den första tiden och där har Oliver sovit nästan varje natt tills han växte ur den. Nu sover vi mamma/pappa en 2.5 åring o.10 mån. ien 160 cm säng.

Jossan86
2009-02-05 11:51
#9

#6 Hur menar du med att hon ska tro att hon blir lämnad?

Vi satt på en pall brevid och smekte honom överhuvudet tills han vridit och vänt på sej så han tvär slocknade av utmattning..

Efter max 3 dagar var det bara att läga ner honom och ge honom flaskan så somnade han själv…

Zootz
2009-02-05 14:29
#10

Har aldrig förståt det här med 5 minuters metoden och det är min fulla övertygelse att våra barn kommer att hitta bättre lösningar i framtiden då denna metod om 20 år kommer att klassas som "grym" även då, men "vi visste inte bättre i början på 2000-talet"…

För mig har det varit helt naturligt att avvisa denna metod, har aldrig ens varit nyfiken att prova då det låter helt galet. Är det vi som ska stöta ifrån oss våra skrikande spädbarn och lära dem att det inte tjänar någonting till att skrika efter trygghet (mamma/pappa). Ska de lära sig vid denna unga ålder att ge upp hoppet om att få närhet och kärlek vid sänggående och somna utmattade för det finns ingen där för dem? Tänk efter nu!

Till och med djuren har mer vett då jag aldrig sett en "djurmamma" lämna sin skrikade valp/kattunge eller vad det än må vara. Vid minsta pip är de där för dem och ser till att finnas där för dem. De lämnar sina ungar när de är lugna och belåtna, inte när de skriker.

Som sagt, om några år när forskarna och psykologerna börjar se konsekvenserna av 5 minutersmetoden kommer antagligen denna metod att försvinna, jag hoppas det! Min övertygelse är att när man lämnar sin gråtande bebis som får somna av utmattning innan de "lär" sig att det inte finns någon hopp om närhet, har vi sett till att trubba av lite av deras känslor, vad det får för konsekvenser kan jag bara ana mig till. Tänk efter igen!

Ni säger själva "Jag vet att det låter grymt" men ändå lämnar ni dem? Antagligen kommer ni en dag försvara er på samma sätt som de barn som växte upp med stryk som uppfostringsmetod "Det har minsann aldrig skadat mig"…

Kommer antagligen få en massa försvarstal nu men det kvittar, jag kommer aldrig acceptera denna "stenåldersmetod". Som i några år nu legat lite på mode och ingen har reagerat för alla gör det…

Mina barn har aldrig gråtit sig till sömns, de har fått sova i vår säng tills de väljer att sova själva, inte när vi inte vill ha dem där. Är ganska säker på att den dagen kommer förr eller senare utan att vi "måste lära dem" vid några månaders ålder… Eller har ni hört talas om vuxna människor som sover hos sina föräldrar och som inte lärs genom denna metod att sova själva… Nej, jag trodde väl inte det heller!

Stå på er alla mammor och pappor som vaggar era barn till sömns, som finns där hos dem tills de somnar sött och som låter dem få närhet nattetid, ni kommer antagligen ha igen det en vacker dag genom ett barn som är lugn, trygg och väljer att bli självständigt när det är moget, inte när föräldrarna vill det.

Telefonkontakt
2009-02-05 14:46
#11

#10 jag håller med dig till 110%. Min mans styvfar har flera ggr pratat om at om barnet skriker i mer än 20 minuter, då är det något fel och inte bara efter uppmärksamhet.. det är ju alltid något när en bebis skriker..

Min dotter har nu 2 nätter sovit i sin spjälsäng men vaknat 2-3 ggr som vanligt för at få mat och trygghet. Inatt så orkade jag inte en 4de gång så 6 imorse så fick hon ligga kvar i min säng.

Min man tyckte att vi skulle låta Elva gråta sig till sömns första natten men det gick jag absolut inte med på. Möjligen ligga och gnälla lite, men inte ens det kunde jag höra på. Så jag amade henne, han gick med henne i lägenheten, som vi brukar och det gick jättebra.

Har man gjort tabben att låta barnen sova vid mamma och pappa så får man ju ta konsekvenserna, så ser jag det. Men det är ju min åsikt..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Zootz
2009-02-05 15:05
#12

#11

Underbart att höra att hon får vad hon vill ha från er, kärlek, närhet, trygghet och föräldramys!

Ja, visst är det något när ens barn skriker, det är ju det enda kommunikationsmedel det har att ta till och att ignorera detta genom att inte bry sig tar till slut udden av deras känsloliv, tro mig!

Visst, "har man gjort tabben att låta barnen sova med mamma och pappa", men tro mig, du kommer att ha igen det en vacker dag. Jag har valt att ha mina barn i sängen för att jag tror att det är det mest naturliga, jag går på känsla mer än vad vänner och bekanta säger. Och jag har ALDRIG haft dåligt samvete för att de ligger i min säg. Hade jag använt mig av 5 minutersmetoden hade jag garanterat haft skuldkänslor, iallafall så pass länge som det tar att hitta på en dålig ursäkt.

Telefonkontakt
2009-02-05 15:25
#13

#12 då kan jag og göra dig mer glad när jag säger att i princip alla mammor och helgon.net's forum resunerar som oss två :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Telefonkontakt
2009-02-05 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu sover Elva middag i spjälisen. Hon har blivit så duktig så fort :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

kitty
2009-02-05 23:59
#15

vad härligt att det funkar med spjälsängen. våran lilla hade lite svåtr att slappna av i spjälsängen så jag tog ett av mina örngott och la över hennes kudde, då luktade det mamma och allt gick ännu lättare. :)

kan säga att jag håller med ang 5minutersgrejjen. våran sover alltid i sin egen säng om hon itne är extra kinkig eller trött för då går det inte, men annars somnar hon alltid i min eller papans famn för att sedan sova i spjälsängen. Hon sover även i eget rum vilket förbättrat allas nattsömn. Min sambo och jag snarkar ganska duktigt vilket gjorde att vi väckte henne och jag vaknade så fort hon lät i sömnen. .

Telefonkontakt
2009-02-06 00:16
#16

#15 hur går det att sova i eget rum? vad gör ni om hon vaknar och så? har ni sån där vad heter det nuigen.. komradio?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mads
2009-02-06 01:08
#17

Jag sover för tillfället i vardagsrummet och sonen själv i sovrummet, hade babyvakt när han var mindre så jag hörde honom. Nu har jag lagt den åt sidan för jag hör honom ändå och vaknar så fort han gnyr och kan gå in & kolla Glad

Amor Vincit Omnia

Hannapanna
2009-02-06 17:37
#18

#10 Jag tänker varför försvara mej eller tala emot dig.. Jag har gjort mitt val och jag står för det!

Och de funkar suveränt!
I går kväll somnade han på nio minuter, och sov sen alltså heeela natten 18-05.30 i sin säng utan ett enda uppvak..! LIIITE skillnad! Kanon!

Telefonkontakt
2009-02-06 17:39
#19

#18 alla gör som de vill.. Så säger jag om allt, förutom när det kommer till barnaga och sånt. :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Hannapanna
2009-02-06 17:42
#20

#19 Ja precis min mening! SJÄLVKLART hade jag inte fortsatt med "metoden" om det visat sig att Elliot gallskrikit hela kvällen.. men nu efter lite trix så funkade de kanon! Och resultatet blev ju att vi ALLA sover bättre om nätterna! :D

Annons:
Hannapanna
2009-02-06 19:14
#21

Vill bara säga till dom som kanske intresserar sig så blev de tyst på en minut idag!.. :D

Mads
2009-02-06 19:54
#22

# 21 Alla gör ju som der själva vill. Men när det blir viktigare för föräldrarna att de får sova hela natten än att barnen faktiskt mår bra då är man fel ute tycker jag.

Det tjatas i oändlighet från mammor om att de minsann vill sova hela natten och gör vad som helst med sina barn vad gäller metoder för att få detta. Men har man skaffat barn anser jag att man får räkna med att inte få sova 8 timmar i sträck alltid. Så är det att ha barn helt enkelt.

Alla gör som de själva vill, själv är 5 minuters inget för mig men jag vet flera som det funkat bra för. Upp till var och en så länge inte barnen far illa.

Glad

Amor Vincit Omnia

Hannapanna
2009-02-06 19:58
#23

#22 Alltså när du skriver så där så måste jag tyvärr säga emot.. Du säger helt klart att mitt barn mår dåligt? Jag tycker de är rätt kasst att uttala sig om nått man inte har en aning om..
Elliot är väääärldens gladaste unge hela dagarna och NU somnar han på en minut om kvällarna och sover hela nätterna! NÄR mår han dåligt menar du?

Mads
2009-02-06 20:31
#24

# 23 Nej jag säger inte alls att ditt barn mår dåligt eller blir illa behandlat. Då har du missuppfattat mig eller så var jag otydlig.

Du är Elliots mamma och känner honom bäst och jag betvivlar inte att du väljer att göra det som är bäst för er och fungerar för er familj. Det jag menade var att generellt sett är det mycket diskussioner om dessa sömnmeatoder och många föräldrar verkar för mig vara helt förstörda över att inte få sova ett visst antal timmar per natt.

Jag är också trött och drömmer också om att få sova hela nätter men min lilla gosse hur trygg han än är gör inte det riktigt än och han sover i eget rum i sin spjäsäng och somnar oftast snabbt efter välling och lite gos. Alla barn är ju olika, vissa vaknar väl mer om nätterna än andra.

Så förlåt om du upplevde att jag hackade på dig, inte alls min mening.

Kram Madde

Amor Vincit Omnia

Hannapanna
2009-02-06 20:35
#25

"# 21 Alla gör ju som der själva vill. Men när det blir viktigare för föräldrarna att de får sova hela natten än att barnen faktiskt mår bra då är man fel ute tycker jag."

Jag fick de där att låta riktat till mig ja.. Men som jag skrevb innan så skulle jag aldrig utsätta honom för nått som får honom att må dåligt! SKulle de blivit ramaskri så skulle jag utan tvekan avbrutit metoden!

Och metoden var för honom själv, han behböver sova hela nätter och självklart även jag men allt handlar i första hand om Elliot.

kitty
2009-02-06 20:41
#26

#16. Det går jättebra. vi har en "barnvakt" som vi ändvänder oss av. Vi har även sovrumen mittemot så vi har dörrarna öppna och hör så fort hon gnyr lite.  .hon sover betydligt bättre nu än hon gjorde när hon sov i vårt rum. oftast vaknar jag av att hon ligger och pratar och leker med sina fötter :)

Telefonkontakt
2009-02-06 20:46
#27

#26 vad roligt att höra att allt funkar så bra. Jag brukar få vakna till en panikledsen liten tjej mitt i natten som undrar vart mamma har tagit vägen.. Fast hon brkar fastna i min säng från ca 6 på morgonen, för då orkar jag inte vakna fler ggr och trösta hela tiden. Önskar att jag också kunde få vakna av en glad bebis i egen säng och inte bara glad i mammas säng :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Mads
2009-02-06 21:02
#28

# 25 Återigen så var det inte riktat till dig specifikt, värst vad du hugger och tar åt dig Obestämd

Alla gör vi som sagt olika och vad du än gör så verkar det ju funka för dig & sonen.

Amor Vincit Omnia

Hannapanna
2009-02-06 21:18
#29

#28 Nej men nu är de du som tar åt dej! :D Jag ville bara förklara varför jag tog åt mig! :)

Mads
2009-02-06 21:29
#30

# 29 Ha ha, okej inte riktigt så, jag tog inte åt mig. Glad

Amor Vincit Omnia

Zootz
2009-02-08 09:49
#31

#18

Ja, de flesta som använder metoden säger att det "funkar super" för att de somnar till slut och det går snabbare och snabbare.

Visst, men vad är anledningen till att det fungerar? Jo, barnen har lärt sig att deras enda kommunikationsmedel (skriket) inte fungerar längre så de ger upp, "ingen idé att ropa på mamma för hon bryr sig inte längre…" Eller vad tror du att anledningen är till att det fungerar???

Jag vill inte att min dotter ska behöva "lära" sig att vara självständig redan som spädbarn, jag vill att hon somnar invaggad i trygghet och närhet. Hon ska inte behöva somna som "bortglömd och övergiven".

Att min lilla dotter ska sova i ett streck mellan 18-05:30 är inte vad jag strävar efter, vaknar hon så vaknar hon och då finns jag där för henne. Inga problem! Tror inga spädbarn "behöver sova hela natten". Men det finns många mammor som behöver det och det är en helt annan sak.

Du frågar "när han mår dåligt" och jag menar att barn som växer upp med femminutersmedoden som uppfostringsmetod skadar sitt känsloliv och detta gäller för all framtid, att metoden fungerar är ett bevis på att skadan redan är skedd. Känslolivet fick sig en törn, samt självkänslan av att kommunikation belönas med närhet, är det verkligen värt detta bara för att få sova bättre under en kortare period i ens liv? 

PS: När jag skriver att det funkar så menar jag som alla andra, det enda som funkar är att barnet somnar utan hjälp. Det fungerar alltså inte i positiv bemärkelse…

Hannapanna
2009-02-08 11:18
#32

#31 Ja vi har som sagt lite olika uppfattning och jag tänker som jag sa innan inte diskutera detta.. För vi kommer ändå aldrig komma fram till nånting.. Du gör på ditt vis och jag på mitt.

Mads
2009-02-08 12:49
#33

Vad jag har läst och som inte bara handlar om när barnen ska sova är att när barn söker kontakt när de är så små dvs genom skrik, gråt, rop på mamma/pappa och inte blir bemötta med någon form av respons så skadar detta deras trygghetskänsla och självkänsla. Åtminstonde grunden för det och kan vara något som följer med barnet sedan resten av livet. Hur många vuxna som är osäkra och har dplig självkänsla finns inte och som inte riktigt kan sätta fingret på varför de är och känner så ? Värt att tänka på i alla lägen dygnet runt vad gäller ens barn.

För att undvika missförstånd då är inte detta inlägg riktat till någon specifik.Glad

Kram M

Amor Vincit Omnia

Zootz
2009-02-10 17:16
#34

#32

Jag är inte heller ute efter att diskutera detta med dig!

Enda anledningen till att jag gjort ovanstående inlägg är främst för att jag hoppas att de som funderat på att använda sig av metoden kanske tar sitt förnuft tillfånga innan det är försent! För din del är skadan redan skedd. Hoppas du får sova "gott och barnfritt" om natten nu då.

Annons:
lisette
2009-02-10 19:54
#35

vi körde fem minuters metoden med loke, har funkat smärtfritt fram tills för någon månad sedan.

han vaknar på nätterna och bara gallskriker. vi måste ta upp honom och han somnar inte om utan vi får ta med honom in till oss för att han ska kunna somna.

jag älskar att ha honom i min säng, men det är jobbigt samtidigt. han ligger kors och tvärs. han trängs och jag vaknar flera gånger av att jag ligger längst ut i sängen och balanserar på kanten.

VAD är det som har hänt? varför har det blivit så här helt plötsligt?
VAD ska vi göra för att få honom att sova i sin egen säng igen?

han sover ff i sin spjälsäng, har sovit en natt i sin vanliga säng och vaknade då vid 2 tiden och kom in till oss.

Telefonkontakt
2009-02-10 19:57
#36

Inatt så sov Elva från 12 på natten till 9 på morgonen i egna sängen! Behövde bara amma henne en gång och det var kvart i tre. :D

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Hannapanna
2009-02-10 20:04
#37

Lisette: hur gammal är Loke nu? funderar över mardrömmar och sånt där..

lisette
2009-02-10 20:10
#38

ja just det.. han fyller två i mars.

har med funderat på om det är mardrömmar som börjar komma nu.

får väl tillägga att han sover med musik och nattlampa fram till 22, sedan stängs det av.

trollet85
2009-02-11 14:22
#39

Lisette: en lite fråga bara.
Har inga barn själv än, men har en liten fundering.

Du har tidigare skrivit att när han sov i vanlig säng kom han in till er vid 2-tiden. Skulle det inte fungera bättre om han sov i vanlig säng, där han kan kliva upp till er när han vaknar och är rädd eller ledsen? (nu har jag ingen koll på hur länge barn bör sova i spjälsäng och när dom klara av att sova i vanlig säng utan att riskera att ramla ur och slå sig.)
Det behöver ju inte betyda att han kommer till er varje natt. Och man kanske till och med kan följa med honom tillbaka till sängen så att han lägger sig igen. Men tryggheten finns fortfarande där att han KAN gå till er när han vill.

Vet att jag gjorde så som liten, vet inte hur gammal jag var, vet oxå att jag själv gick tillbaka till mig när det vart för varmt och trångt.

Bara en liten tanke, halshugg mej inte nu Flört

lisette
2009-02-11 17:05
#40

han har en säng som är ungefär 10 cm ovanför golvet, så han trillar nog inte och slår sig.

anledningen till att han fortfarande sover i sin spjälsäng är att han har fortfarande svårt för att sova i sin vanliga säng, på helgerna sover han middag i den för att vänja sig.

men visst, det kan absolut fungera. =)

murderdolls
2009-02-12 13:19
#41

#22 jag tror att det är lättare att vara en bra mamma om man dessutom får vara en utvilad mamma. Samma sak om man dessutom har fler personer i familjen som får dålig sömn pg av att bebisen är vaken hela natten.

För mig och min sambo skulle det inte funka med ett barn som sover i samma sovrum och är vaken större delen av nätterna eftersom att han jobbar skift och går upp kl 4 på morgonen varannan vecka.

Varje familj får ju se vad som passar dem bäst, för alla har inte samma familjeförhållanden, behov eller möjligheter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: