Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 7577 ggr
Link-
2009-02-06 13:47

Svordomar?

Hur är det hemma hos er? Är det OK att barnen svär?

Annons:
Luddesmatte
2009-02-06 13:53
#1

Vi själva svär inte så barnen har inte lärt sig det men nej hos oss är det inte ok men vi började lära dem om rättfärdighet redan vid deras födsel.

JohannaMax
2009-02-06 14:30
#2

Nej jag tycker inte att det är ok att de svär eller använder andra fula ord eller dumheter.

Tycker det låter hemskt när man hör det från små barn och öht…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Jeremina]
2009-02-06 15:21
#3

Verkligheten är den att alla barn svär någon gång eller ganska ofta… t o m på dagis…tro mig som är både mamma, farmor och lärare….men det är bra att ni har den inställning ni har…Flört

Elisabeth-J
2009-02-06 17:14
#4

Jag håller med Jeremina, har själv arbetat med barn och hört en hel del som föräldrarna har svårt att tro ibland för hemma hör dom inte såna ord och det förekommer redan på dagis. Hemma är det inte ok men visst kommer det fula kråkor ur munnen ändå ibland eller ganska ofta också från sonen. Jag kan bara påminna honom men det är nog lätt att vissa ur bara slinker ur ibland när dom har använt det under dagen i skolan.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

magma
2009-02-06 18:17
#5

Det är inte OK! Och vi försöker föregå med gott exempel, och ber om ursäkt själv om det råkar komma en svordom från oss vuxna för det händer tyvärr ibland…Skäms Tror han har ganska bra språkbruk men jag vet att det slinker ut fula ord ibland, främst på skolan- dock inte ofta eller dagligen.

Häromdagen såg vi förresten på "Kenny Starfighter" på TV. Hjälp! Vilka svordomar! I ett barnprogram! Jag blev urförbannad, ska det verkligen vara nödvändigt!? Kände mig som en riktig moralkäring, men ser inte varför fem, sexåringar ska få i sig en sådan språknorm via ett (svenskproducerat) barnprogram.Skrikandes

Det är ju inte ett program för de minsta, men min sexåring tyckte programmet var jättebra medan jag satt och stängde av ljudet så fort de personer som svor kom i bild. (Det var "skurkarna" som svor.) Idag när jag hämtade i skolan så sa S klasskompis att han tyckte programmet var superbra, och det var bäst av allt att det var svordomar- det var allra häftigast. (!!!) (Det var jag och två andra mammor i hallen, bl.a denne kille och min son S.) Då sa S att "mamma tycker inte K.Starfighter är ett bra program, för dom svär så mycket. Och det tycker inte jag heller."

Och jag kände mig (dumt nog!) smått generad eftersom den andre killens mamma stod bredvid, samtidigt som jag blev jättestolt att S tog ställning inför kompisen. Bra! Jag sa att "nej, jag tycker det är ett väl fult språk i det programmet, det känns vädligt onödigt" och den andra mamman nickade och höll med.

På föräldramötet i måndags så togs det upp för föräldrarna för klass 1-6 att många barn har ett mycket fult och grovt språk som sårar andra elever, och att det förekommer sparkar och knuffar mellan barnen. Det skrämmer mig inför sonens kommande skoltid.

Och jag drar direkt kopplingar till dels föräldrars ansvar som förebilder men även deras ansvar för vad barnen får se på TV och spela för spel- allt detta blir ju våra barns norm!

linneablomman02
2009-02-10 13:29
#6

Det är nog som ni tidigare skrev att alla både stora och små vräker ur sig fula ord ibland. Min dotter var bara tre år när hon kom hem från dagis en dag å kallade sin pappa för "bögjävel" när hon blev arg. Vi blev stumma,,,paffa,,,,arga och fulla i skratt samtidigt. Hon visste ju inte vad det betydde men hade hört det på dagis. Jag svär sällan men det händer…hennes pappa svär destomer men blir bättre å bättre på att vårda sitt språk. Dock svårt att lära en gammal hund att sitta! *ler* Vår lilla ängel kan häva ur sig alla tänkbara svordomar om hon blir arg och även ibland för att "vara tuff" inför kompisar. Jag tillrättavisar henne såklart och hon vet att det är fel, hon påpekar å skvallrar när andra svär å det drabbar veckopengsschemat varje gång…. mamma & pappas svordomar påverkar också hennes veckopengschema så det blir rättvist.

på tal om veckopengs-schema så är det nog bland det bästa jag infört hemma! Sedan vi började med det flyter det mesta på galant! Tandborstning, svordomar, städning av rummet, godisfria dagar, hjälpa till, sköta sig, somna själv o.s.v

Whiteboardpennan åker fram många gånger varje dag och X-en räknas ofta… bra matteträning också!!!  Å hon tycker det är jättekul … å kul med egna pengar såklart! Ett hett Tips!

Annons:
catcat69
2009-02-10 14:11
#7

Har en svordomsburk hemma, 1 kr per svordom. Först la vi pengar där i rasande takt,men nu när det svider lite i plånböckerna så är det lååångt mellan klirret. Det tog skruv hos oss.Skrattande

MinLillaHamsterJill
2009-02-10 21:23
#8

Jag svär ofta :)

Kimpa
2009-02-10 21:57
#9

#7 ha, ha. Har tänkt den tanken, men min man skulle bli av fort med småslantarna och grabben, 4år, skulle svära för fullt för att få lägga pengar där Cool.

Nej, skämt åsido.
Jag svär ytterst sällan då jag tycker det låter så fult oavsett vilken ålder man är i. Min man måste jag påminna ofta och så fort min son hör någon svordom är han blixtsnabb på att påpeka " Man får inte svära!"
Vet att det används mycket fula ord hos barnen på dagis/dagmammor men kan iaf säga att han aldrig svär hemma. Blir han riktigt arg eller det är något som inte går kan han säga "FAN", och det är ordet som hans pappa använder.

elyse
2009-02-10 23:48
#10

Pluggar till förskollärare och vet att även den mest yrkesprofessionella säger "Fan!" när denne slår i foten i en tröskel eller liknande. Visst är det skillnad på att vara förskollärare och förälder, speciellt eftersom man befinner sig i en roll man inte har hemma, men jag brukar vara noga med att säga något i stil med "Oj, förlåt, så får man ju inte säga!" om jag råkar svära inför ett barn.

linneablomman02
2009-02-12 14:39
#11

tror det är med svordomar som med mycket annat…förbjuder man det så får det motsatt effekt å blir spännande…. å ordet får mer effekt om man vet att det gör mamma eller pappa upprörda. Å jag har märkt att när "trots-perioderna" är som värst å alla gränser testas kommer svordomarna tätt…. även i visst "kompissällskap" då det blir lite överspelat å kaxigt.

Tror det bästa är att låta dem inse hur illa det låter…. tala om att det är fult att svära men inte ge bannor eller bestraffning. Uppmuntra istället när de använder fina ord och ersätter sina svordomar med bättre språk om de varit arga eller om något går fel… tusan, attans eller liknande ord/mildare svordomar.

Måste också fråga om "jäklar" är en svordom? Jag anser att jäklar låter mycket mildare än "jävlar" och tycker inte det låter så hemskt om min dotter säger "jäkla fint", "jäkla ont" eller "jäkla arg" t.ex.

Vad tycker ni? var går gränserna när det gäller svordomar?

En sak som däremot är strängt förbjudet å kommer vara så länge hon bor hemma är "könsord" såsom f----a,  k-k, h--a osv Det är det absolut fulaste jag vet!

sandra1977
2009-02-12 16:49
#12

jag tycker lite som du linneablomman..ett "jävlar" eller ett "fan" kan jag ta,även om min 8 åring blir tillsagd att inte svära, så blir det ingen jättegrej av det..använder hon sig därimot av könsord (vilket hon inte gör ofta)blir jag riktigt arg!! där är det nolltollerans!

Kimpa
2009-02-12 21:01
#13

Håller med där. Könsord vill jag bara inte höra! Där går gränsen.

Jäklar tycker jag själv inte riktigt klassas som en svordom, men kan samtidigt tänka mig att steget till att använda jävlar inte ligger långt ifrån då det låter väldigt lika varandra.

Jag bannar inte mitt barn när han enstaka gånger svär, utan förklarar för honom att det låter väldigt illa att säga så.
Även när han säger till någon annan ; "Man får inte svära", håller jag tydligt med honom om det och att det är bra att han påminner den personen om det.

Annons:
AlbaStiffler
2009-02-13 11:00
#14

Tycker inte svordomarna i sig är vidare farliga. Svordomar är ju precis som alla andra ord ett sätt att berika Språket, att nyansera exakt vad man tycker, precis som man lägger till "jätte-" eller "super-" före många ord. Vi svär väl lite lagom sådär och jag tror inte det är någon fara om mina barn kommer svära lite grann. Det jag däremot tycker är viktigt är hur man använder svordommarna och såklart vilka ord/svordomar man väljer. Att veta vad de betyder och hur man använder dem känns kanske viktigare för barnet att veta.

Går man på detta borde barnet alltså lära sig att könsord är fel att använda. Och nu menar jag inte att man ska tillåta barnet att prata som en borstbindare, utan att man oavsett om man tillåter barnet att använda svordomar eller inte ska lära det att använda Språket till fullo för att uttrycka sig korrekt.

linneablomman02
2009-02-16 08:44
#15

Absolut…. stor skillnad på svordomar som slinker ut när man är arg eller upprörd och svordomar som hoppar in i vardagliga meningar. Som exempel så sa min dotter häromdagen när jag frågade om hon ville ha mer mat…. -Nej, jag är mätt, eller fan ja tar väl lite till, Det var så jävla gott! (helt onödiga svordomar i helt fel sammanhang.) Å detta på grund av att hon hade en kompis hemma och skulle vara lite "tuff". Då blev det tillsägelse, hon svär extra mycket när hon är med vissa kompisar och då säger jag alltid till henne, Annars svär hon oftast bara när hon är arg å då brukar jag vara tyst om svordomen känns "befogad". Man vet ju själv att fula grodor kan hoppa ur munnen ibland om man blir arg.

Jäklar, jädrar, tusan, fy sjutton och liknande är ord jag försöker tillrättavisa henne med när hon blir arg å svär.  Hon har på senaste tiden uttryckt sig med "attans i havet" när hon blivit arg. Har aldrig hört detta någon annanstans men tycker det låter mest gulligt och mycket bättre än alla fula svordomar. Misstänker att det kommer ur någon film eller att hon hört det i skolan.

linneablomman02
2009-02-23 10:31
#16

Såg att jag skrivit : Jäklar, jädrar, tusan, fy sjutton och liknande är ord jag försöker tillrättavisa henne med när hon blir arg å svär. Menar såklart att jag försöker få henne att ersätta de fula svordomarna emot mildare ord, svordomar och uttryck. Skillnad på svordomar å svordomar.

Red-Lady
2009-02-24 18:50
#17

Nej jag tycker inte det är ok att barn svär. Jag är upp vuxen i en stor familj. Jag har 12 syskon. Min mamma sa att om vi sa ett svär ord fick vi böta 5öre för varje svär ord vi sa och det gälde även alla Vuxna med, Så var det när jag var barn. Men som mina barn säjer till mig. Det var ju för hundra årsedan du var barn. Ha det gott vi hörs

linneablomman02
2009-02-25 17:22
#18

Man ska väl inte tycka det är okej… å en "bötes-burk" är väl ett smart tips… men man kanske inte bör totalförbjuda det…. ja det är ju upp till varje familj. Men barn gillar ju i regel att testa gränser å trotsa förbud, allt som är förbjudet blir ju mer lockande å spännande. Så det kan ju ha motsatt effekt å va stenhård. En liten tillsägelse, en krona i burken eller som hemma hos oss…ett kryss stryks från veckopengsschemat (dock inte alltid) Ibland är ju faktiskt en liten svordom befogad…anser jag. Men alla sätt är bra utan de dåliga. Och så har det väl stor betydelse hur man själv är uppvuxen och upplärd… hurpass "kyrkliga" man e kanske?

murderdolls
2009-02-25 18:24
#19

jag tycker att det beror lite på vilka ord det är. Typ jäklar och fan tycker jag inte är så himla farligt ändå, men det beror ju på i vilket sammanhang. Typ jäkla farmor säger man ju inte, men att något var jäkligt stort låter ju inte lika illa?

Eller om man slår i tån och säger fan. Medtanke på hur många könsord folk slänger ur sig när de blir förbannade så tycker jag att de orden är rätt så "tama" i jämförelse :)

Skulle jag däremot ha ett barn som skulle komma hem och säga fitta eller kuk så skulle jag nog bli jäkligt förbannad.

Men så ska man väl hålla talesättet "svär inte för i helvete ungjävel" i åtanke. Svär man själv och ibland råkar slänga ur sig sånna ord så har man ju inte mycket att komma med när man säger "så får man inte säga". Ungefär som när en rökare säger till sina barn att de inte ska röka..

linneablomman02
2009-02-26 09:20
#20

Absolut, helt klart har de flesta samma uppfattning kring ämnet. Inte okej, och inte förbjudet. Beror på tillfället och vilka ord.

Glömmer dock aldrig när jag var i 14-årsåldern och umgicks med en "cool" tjej (tyckte man då) Hon fick röka och dricka å sånt för sina föräldrar och eftersom jag smygrökte på den tiden var det ju ashäftigt att få sitta å röka helt öppet tillsammans med hennes mamma. Om vi var barnvakt åt småsyskonen fick vi kanske några öl eller en flaska vin. Det var ju drömmen….då! Man förstod inte att det var rätt sjukt. Speciellt då de hade tre små barn mellan 0-3 år som levde i rök-dimman. Å varför skriver jag det här…. jo i den familjen uppmuntrades barnen att svära… de skrattade å tyckte det var jättegulligt om småttingarna svor och glömmer aaaldrig när 3-åringen fick prova att röka. Å  det var tydligen inte första gången då. Mamman uppmuntrade även barnen att snatta redan i tidig ålder…pålägg, tamponger, lördagsgodis och sånt. Har inte gåt bra för någon av barnen tyvär, å jag är glad att jag inte fortsatte umgås med henne. Dock kan jag inte förstå hur man kunde tycka det var coolt med en regel-lös familj, kom ju själv från en mer reli-gös familj :) . De hade fem barn då, har idag tyvär 9 barn och lever på samma vis. Myndigheterna gör tyvär inte mycket…. sorgligt nog!!

Nån måtta får det vara, men nån svordom kan man väl tåla. Bagatell!! :)

Annons:
h00jff
2009-02-27 00:33
#21

Det är absolut inte OK att barnen svär, men mina barn är bara 3½ och 6½. Förmodligen har jag en annan syn då de blivit tonåringar.

Dock gäller det att vara en bra förebild. Jag svor själv rätt så mycket (skyllde på "stallspråket", då jag jobbat som hästskötare och det svors mycket i min omgivnin) då första barnet kom. Detta avhjälptes snabbt med att jag och min man fick böta 20:- varje gång vi svor så att barnen kunde höra det. Dessa pengar sattes in på barnens konto. Det tog inte många månader innan jag var helt "svordomsfri". Barn nummer två fick aldrig några svordomspengar!

Visst händer det att jag svär till om jag blir riktigt förbannad eller om man exmpelvis slår i någon tå eller så, men det är VÄLDIGT sällan (kanske någon gång per halvår).

Barnen hör säkert en hel del svordomar på förskola/skola, men de använder dem åtminstone inte när vi hör på…

linneablomman02
2009-02-27 16:06
#22

gulligt med barn som har ett fint välvårdat språk. Men om man blundar med öronen lite och ser till att inte svordomarna kommer tätt eller tar över Språket är det ju inget som stör mig i alla fall.

De är ju alldeles underbara ändå de små liven:)

Susanne
2009-02-27 20:15
#23

För mycket, mycket länge sedan talade jag om för mina stora tjejer att - Ni får svära precis hur mycket ni vill… när ni fyllt 18 år.
Tydligen har ialla fall 1an (14 år) fattat galoppen. Fick höra av en av hennes mentorer att de aldrig hört henne svära eller använda andra fula ord, vilket för dem var uppseendeväckande.
2an hör jag aldrig svära men ger mig den på att hon gör det, hon är en sådan sort.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Upp till toppen
Annons: