Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1378 ggr
Telefonkontakt
2009-02-18 00:35

Söka förskola

När man ska fylla i inkomstuppgifterna med hur amn jobbar/pluggar och så, är det när barnet ska börja eller vad man gör precis nu?

Om man är osäker på vad man gör och hur många timmar barnet ska varacpå förskola, hur gör man då?

Har själv varit timvikarie på förskolor, men sånt fick ja aldrig tillfälle att lära mig.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Believer
2009-02-18 07:17
#1

När vi fyllde i blanketten så sa dem att vi skulle fylla i det som gällde från det datum han började på dagis.

Om inkomsten varierar från månad till månad (om det var det du menade) så får man helt enkelt skicka in ny lapp varje månad =/

Elisabeth-J
2009-02-18 09:39
#2

När jag hade varierande inkomst så fick jag fylla i en ungefärlig inkomst på blanketten. Men ring och fråga hur du ska göra så det blir rätt, det är nog olika hos kommunerna hur dom gör i dessa fall.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Telefonkontakt
2009-02-18 13:20
#3

Jag och min man ska båda söka till universitet i höst, och vi vet ju inte nu om vi kommer in eller inte och vi ska söka förskola så fort som möjligt nu. Vi vet ju inte heller hur många timmar och sånt, för vi vet ju inte hur föreläsningarna och sånt ligger heller..

för att gå lite på sidospår så är vi lite sent ute för att få plats tills innan terminstarten för vår skola så vi måste fixa det på annat sätt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jossan86
2009-02-18 14:40
#4

Skriv en ungefärlig inkomst, när barnet väl börjat på förskolan kommer ni få en ny lapp ang. inkomst om inte annat få ni be om en ny..

Och det är bättre att söka en heltids plats och ifall ni båda kommer in, är ju bara att sätta ner henne till halvtid/15h annars..

Tror att det är svårare att få heltid om ni inte sökt det innan…

Lycka till Glad

Elisabeth-J
2009-02-18 14:40
#5

#3 Därför bör du ringa till dom, du kan skicka in ansökan nu och komma in med dom andra uppgifterna när du fått dom.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2009-02-18 17:36
#6

#3 - är det heltidsstudier ni ska söka in på så ska ni söka dagis på heltid. Även om ni bara är ett visst antal timmar på skolan så behöver ni de andra timmarna för självstudier - det är svårt att ta sig tid till det om man har barnet hemma.

Annons:
Telefonkontakt
2009-02-18 21:31
#7

#6 ja, det är heltdisstudier vi båda ska gå, så vi har tänkt att söka heltid.

#5 vart är det vi ska ringa?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jossan86
2009-02-19 10:37
#8

#7 Vill ni ha en kommunal förskola ringer ni kommunen…

Elisabeth-J
2009-02-19 11:41
#9

#7 Ja du bör ju ringa till kommunen som har hand om det, har du fått hem blanketter? I så fall står telefonnumret där också.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Telefonkontakt
2009-02-19 14:02
#10

#9 balnketter skrev vi ut själva. min man ska ringa idag och höra.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mizzy
2009-02-19 19:04
#11

men…jag tänkte på d där me att du sa att ni är sent ute me att få plats. Men sätter du henne i kö nu i mars, har du rätt att få plats efter 4 månader. Eller är det olika från kommun till kommun kanske? För så är det iaf i min kommun.

Telefonkontakt
2009-02-19 19:12
#12

#11 i min kommun så måste man ansöka 6 månader innan, men man ska bli erbjuden en plats inom 4 månader. vi vill att vår dotter ska börja i augusti pga våra terminstarter.. Vi kan ha tur att få en plats ialla fall, men vi kan inte räkna med det.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mizzy
2009-02-19 20:54
#13

ahhh okej…då e d lite olika då från kommun till kommun.

Ja d förstår jag att ni vill ha in henne till augusti om ni ska börja plugga. Ni kanske kan ansöka till privata förskolor och dagbarnvårdare oxå?

Har ni inga föräldrar som kan hjälpa den tiden innan ni får plats? Kanske försöka hitta nån barnflicka/barnvakt? Hoppas det löser sig =)

Annons:
Telefonkontakt
2009-02-19 21:09
#14

jag gillar inte dagbarnvårdare och privata så känner jag inte till några, hinner inte kolla upp heller..

vi ska höra med min ena svärmor om hon vill vara barnvakt när vi är i skolan, fast under inskolningen så får vi ta varannan dag och ta och spela in föreläsningarna, då vi kommer att gå samma.

det kommer att lösa sig på något sätt, fast en annan femma hur krongligt det kommer att bli :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mizzy
2009-02-19 21:20
#15

d löser sig säkert. Men, man KAN ju faktiskt söka plats hos dagbarnvårdare och sen stå på överflytt till en förskola. Tänkte bara att d va iaf ett alternativ om man verkligen behöver en plats:)

Telefonkontakt
2009-02-19 22:58
#16

#15 nej, det är inget alternativ. Då får hon hellre vara hos sin bonusfarmor. Man måste ju ändå krongla med inskolning i båda fallen sen till förskolan :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Mizzy
2009-02-20 00:19
#17

jo usch jag vet, hålla på med massa inskolningar e inget skoj kan jag tänka mig. Jobbar själv som förskollärare och vi har många barn på vår förskola som står på överflytt för att man vill ha en speciell förskola men blir placerad på nåt annat ställe där det finns plats. Stackars dessa barn som får fara fram och tillbaka o inskolas hit o dit bara för att föräldrarna hellre vill ha "den där" förskolan.

Hoppas det löser sig iaf för din lilla Elva. :)

Telefonkontakt
2009-02-20 00:21
#18

#17 jag jobbar också inom förskolan, men ara som vikarie (eller, har gått ur vår vikarebank och ska plugga i höst ju förmodligen) så jag vet vad du menar. Jag kommer nog inte att flytta Elva om det inte är en förskola som jag anser dålig eller förens vi flyttar och det blir för långt.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

JohannaMax
2009-02-20 14:28
#19

I norrköping och linköping kan man skicka in ansökan tidigare men man ställs inte i kö förrens fyra månader innan. Det var det svar jag fick.

Personligen gillar jag dagmammor bäst, de gånger jag haft Norma på dagis har det varit ganska rörigt och de har inte vetat om hon ätit om det gått bra med toabesök om hon slagit sig eller det hänt nått speciellt…

Hon har trivts bra men de har inte haft nån koll vilket inte känns helt ok…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Telefonkontakt
2009-02-20 14:41
#20

#19 jag bor ju också i norrköping..

när jag har varit ut eoch jobbar så har jag sett att det är olika på olika förskolor, och sen så handlader det ju också om vilken personal som sitter vid hennes bord när hon äteroch sånt och så.. men om ingen har någon koll så är det ganska dåligt..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
JohannaMax
2009-02-20 15:25
#21

#20 Det har inte varit samma personal som jobbat när jag lämnat som när jag hämtat, det är väl ok men de kan väl prata med varandra? Kan ju vara skoj att veta var blåmärken sår och annat kommer i från och hur dagen har gått…

Har haft två dagmammor och de har koll på allt samt att det är barn i blandade åldrar som leker med varandra och inte åldersindelat. De små barna ser upp till de stora och de stora tar hand om och tycker att de små är skojjiga.

Men det är ju olika vad man tycker och känner, jag vill veta vad som hänt under dagen och att min dotter ska vara uppmärksammad och inte bara en av 20 ungar att hålla reda på.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

kitty
2009-02-20 22:19
#22

vi ska också plugga i höst så vi ahr ltie samma dilemma. .  vad ska ni läsa? vi ska läsa in på komvux och sedan ska han läsa till lärare och jag till ekonom

Telefonkontakt
2009-02-21 03:18
#23

#21 alla förskolor har ju inte åldersindelat utan blandade åldrar. Jag föredrar också blandat.

#22 jag ska läsa till förskolelärare och min man till fritidspedagog, det är samma första år vi kommer att gå och sedan välja olika inriktningar.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Believer
2009-02-22 08:41
#24

Kom på en grej.. den här blanketten ni ska fylla i om inkomstuppgifter, den ska ni ju inte fylla i nu. det gör man ju när man fått en plats och ett datum för inskolning. så är det iaf här.

AusaBausa
2009-02-22 12:01
#25

OT: tycker det är bättre med åldersindelat på avdelningarna…varje ålder får mer anpassad pedagogisk verksamhet som passar just dem sen är det kanon om alla träffas så som under ihopslagningar på morron o kväll men under själva dagen vill jag ha åldersindelat, helst 1-2, 3-4 och 5-6..

Jobbar dock just nu på 1-4 års o det är inte så bra..

Inkomstuppgifter lämnar man in den dag barnen börjar förskolan.

Tiden söker du på ett ungefär, 40h då om ni ska plugga på heltid, inte hela världen om det ändrar sig till färre timmar sen.

Upp till toppen
Annons: