Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1206 ggr
Telefonkontakt
1/28/09, 1:26 AM

Elvas första timme utan "mapa"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag så har Elva, 6 månder, för första gången varit bortlämnad i 1 hel timme hos sin farfar och fru.

Vi brukar iof inte träffa dem så ofta så hon känner dem inte.. Men vi skulle bara gå hem till dem för de har precis flyttat och så somnade Elva. Klockan var då 22 och jag och manne min var hungriga så vi skulle gå och äta en pizza (slutade med donken) och då fick Elva stanna kvar i en hel timme. Hon sov nästan hela tiden, men när hon vaknade ca 10 minuter innan vi kom hem och först när Inger kom in i tummet så log hon som en sol, men när hon upptäckte att hon inte var hemma och ingen "mapa" som förmodligen betyder mamma eller pappa så blev hon så arg och ledsen och grät.. Så när mamma kom så skulle hon ha bröstet och åt slut på båda brösten! För första gången.

Vi har idag kommit fram till att vi ska börja träffa farfar och Inger lite oftare och sedan lämna hennekorta stunder för att ungås med varandra, jag och min man.

Hur gick det för er första gången ni lämnade bort era barn? och hur gamla var de? Och hur lång tid? Även 1 timme räknas.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Telefonkontakt
1/28/09, 1:28 AM
#1

Jag glömde skriva att när vi kom innanför dörren så sträckte hos sig efter mig och säger med gråten i halsen "mapa". Fast det har hon sagt tidigare, men då sprang man verkligen in med jackan och mössan på och skorna åkte av i farten.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

wilson
1/28/09, 7:41 AM
#2

Jag har tävlat med mina hästar ganska tidigt så Kevin har fått haft med en barnvakt, oftast min syster eller mamma. Det har funkat bra, då blir det automatiskt korta stunder när jag kör hästen och han fick träna på att vara utan mamma. När han va omkring 7-8 månader (slöt amma på dagen då) så lämnade jag honom ett par timmar med sin mommo, utan problem eftersom han varitt van vid hennes närvaro.

Men det är lite jobbigt att alltid lämna tycker jag, nu ska jag jobba igen och då blir det lååååååånga dagar utan lilleman, fast det är ju nyttigt för båda att vara utan varandra då man inte kommer sitta ihop resten av livet ;)

Magda
1/28/09, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

jag lämnar bort min snart 8 mån regelbundet till mormor eftersom jag är tvungen, måste övningsköra och ta körkort innan mars.. i 3 timmar per gång, det är lika hemskt varje gång och han skriker när jag går sen när jag kommer tillbaks så skriker han ännu mer tills jag fått upp honom i famnen.. då är det tutte som gäller och då släpper han inte mig på hela dagen sen.. han måste se mig annars blir han tokig.. jag önskar att jag slapp lämna bort honom så länge.. men första gången var han nog… 3 månader kanske? innan dess hade han varit korta stunder typ medans jag dammsugade & duschade eller så.. så han känner ju sin mormor ganska bra och de träffas flera ggr i veckan..

Magda
1/28/09, 7:43 AM
#4

jag glömde ju skriva att när jag är borta så går det rätt hyffsat.. han kan sova en timme och vara uppe och vara glad med.. men han är ganska gnällig och ledsen ofta då tyvärr..

Susanne
1/28/09, 7:50 AM
#5

My har varit ute på 1 ½ timmes promenad med farfar och Inger (lite lustigt) en gång. Det gick bra, hon somnade när de gick ut genom porten och vaknade när de kom tillbaka genom porten.
Kanske kanske att farfar och Inger ska vara barnvakt några timmar nästa lördag så att jag och min nyblivne make kan gå ut och käka.
Det återstår att se den dagen om jag är tillräckligt kaxig och kan lämna henne "ensam hemma".

Susanne Glad
Jag önskar att jag hade haft modet att börja lämna henne korta stunder för länge sedan, det hade varit lättare för oss båda.

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Hannapanna
1/28/09, 10:23 AM
#6

Elliot har saovit hos farmor o mormor flera gånger. Första gången va han nog hm 2½ månad tror jag.
Och det går alltid jättebra!

Annons:
Mads
1/28/09, 12:34 PM
#7

Lämnade min son hos mina föräldrar över natten första gången när han var 8 månader, jag hade blivit ensamstående och fick jobba natt så inget val. men det har fungerat bra och lillfisen är superkompis med både mormor och morfar.

Amor Vincit Omnia

ninam
1/28/09, 11:41 PM
#8

Jag lämnade min yngsta dotter ca 4 timmar med mormor o morfar när hon var 10,5 månader. Det var fruktansvärt att åka ifrån henne men när vi väl kom iväg gick det bra. Hon hade inte alls varit ledsen medan vi var borta:)

Andreassons
1/29/09, 5:19 AM
#9

När vårt första barn var lite mer än fem månader ville min man att vi skulle gå på bio. Edvin kunde äta yoghurt och gröt vid den tiden men ammades däremellan. Jag gick med på att vi skulle gå på bio om jag fick välja film.

Jag läste tidningen och valde den film som var kortast. Det blev en tecknad film som hette Antz. Jag ammade Edvin, lämnade honom till min mamma och vi rusade iväg till eftermiddagsbion. Under hela filmen satt jag med telefon på, fast ljudlös, och var på helspänn. Efteråt tyckte min man att vi kunde ta en fika men det ville inte jag.

Jag rusade hem och där var Edvin. Allt hade gått bra. Han hade ätit mosad frukt och lite gröt och allt hade fungerat.

Nu är barnen 10, 8 och 6 och klarar av att vara hemma själva till och med. De blir stora så fort…

Upp till toppen
Annons: