Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 2084 ggr
Zebben
2009-02-16 19:10

Avslag på HP

Hrm…känns lite surt. Förra gången jag ansökte var det inga som helst problem, så jag kände mig lite trygg i att det skulle gå lika lätt denna gång. Men inte.. så nu har jag precis suttit och skrivit min överklagan på beslutet. Får se om bäbis hinner komma innan man får svar på det. SkrikandesObestämd

Någon mer som ansökt eller fått beslut?

Annons:
AnnaLundin
2009-02-16 21:41
#1

HP har aldrig varit aktuellt för mig, men det lär väl handla om vad du har fått för intyg från arbetsgivare och eventuell läkare (?) om hur jobbet påverkar dig. Eller?

Själv har jag plockat ut FP några månader före BF för att slippa jobba, när jag haft problem med det. För mig hade HP aldrig varit ngt alternativ, möjligen sjukskrivning.

AusaBausa
2009-02-17 10:03
#2

Har aldrig ansökt om HP då vi som jobbar på fsk aldrig fått det(här i denna kommun) så det inte varit ngn mening o söka…har tagit ut FP ngr veckor innan uträknat datum..

Gullan402
2009-02-17 12:47
#3

Men FP är inte så roligt att plocka ut i förtid, de dagarna ska ju vara för barnet. Själv blev jag oxå nekad HP och överklagade med hjälp av min enhetschef men fick avslag igen. Då gick jag till läkare och blev sjukskriven vilket var nödvändigt. Jag jobbade i kvällspatrullen och fick inte plats mellan ratten och stolen (har korta "taxben") och inte heller fick jag plats på vårdtagarnas toaletter. Mycket tunga lyft och även en del aggressiva vårdtagare. Plus att jag hade en fruktansvärd foglossning samt att magen var kolossal, jag kom inte ner till golvet (hur tar man av vårdtagarnas stödstrumpor då?). Jag fick faktiskt sjukpenning då.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AnnaLundin
2009-02-17 12:54
#4

#3 - Det är ju viktigt att arbetsgivaren intygar att du inte kan sköta ditt jobb pga graviditeten, att intyget skrivs tydligt så att FKs handläggare ser att det är en ohållbar situation. Just luddigt skrivna intyg är nog vanligaste orsaken till avslag från FK (oavsett SJP, HP eller annan ersättning) - deras handläggare kan ju liksom inte se hur det ser ut utan måste få saker förklarade tydligt i skrift för att kunna fatta ett korrekt beslut.

Zebben
2009-02-17 19:01
#5

Min arbetsgivare har intygat att jag inte kan omplaceras eller sköta mitt jobb på ett bra sätt. Men jag har överklagat så får vi se vad som händer. Vill inte behöva ta FP, de dagarna vill jag ägna åt barnet.

I beslutet de skrev så stod även att jag inte har några besvär och då bör kunna sköta mitt jobb. Hrm…. Men om jag har både rygg och foglossnings smärta, räknas inte det som besvär?

Hur ska jag dessutom kunna sköta mitt jobb när det innebär ca 60-80 kg lyft varje dag. 4 h promenad med 4-5 koppelhundar á 20-40 kg. och då gå i kuperad terräng i skogen. Sen är det en hel del böjande, lyftande och sittande på huk.

AnnaLundin
2009-02-17 20:23
#6

Men frågan är HUR din arbetsgivare och kanske läkare har formulerat sig? Den som ska fatta beslut är ju liksom ingen tankeläsare.

Annons:
Zebben
2009-02-18 17:43
#7

Läkaren har ju inte med HP ansökan att göra. Min arbetsgivare har bara fyllt i blanketten som var medskickad till Arbetsgivaren. Hon har skrivit att jag inte kan omplaceras, att jag inte kan ta pauser i jobbet, mer än lunchen som även den är under "jour". Sen har hon precis som jag skrivit vilka arbetsuppgifter jag genomför och hur mkt jag går, bär osv.

Gullan402
2009-02-18 17:52
#8

Min arbetsgivare skrev och också ett tydligt formulerat intyg med vad hjälpte det? Smärta och otymplighet var inget man fick HP för fick jag till svar. Omplacering fungerade inte heller i mitt fall.
Nu är det här några år sedan men jag vet fler i bekantskapskretsen som fått liknande svar och avslag på HP. Jag vet också FK är olika över landet vilket det inte borde vara. Läste någon statistik på det och då låg mitt län bland de i toppen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AnnaLundin
2009-02-18 17:59
#9

Alltså, i en frisk graviditet ser jag ju egentligen inget som skulle hindra dig från att kunna utföra ditt arbete. Dina lyft är inte extrema, inte heller promenader eller de rörelser du beskriver. Det känns inte heller som att ditt jobb är särskilt riskfyllt för dig - utifrån det du har skrivit här. Och jag skulle misstänka att det är SÅ handläggaren på FK har resonerat också.

Har du problem med foglossning och ryggsmärtor så är det nog sjukskrivning du ska ha, inte hp.

Jag har svåra foglossningsbesvär själv, Det hindrar mig från promenader och sånt, men jag lyfter och bär fodersäckar (25-30 kg/st) och vattendunkar till hästarna ändå. Tunga lyft är inte så farligt som många tror, om man hållit på med sådant även innan graviditeten så att man är van vid det och tränad för det. Nu är varken HP eller SJP aktuellt för min del eftersom jag har halkat utanför systemet hos FK, men i tidigare graviditeter har jag varit sjukskriven på sluttampen pga att jag inte ens kunnat förflytta mig, än mindre jobba eller ta hand om våra barn - som då var små. Hade jag varit aktiv i mitt yrke som hovslagare så hade jag fått HP, för att det är ett yrke där det finns risker inblandade - en häst som viftar till med benet när man står i skottlinjen riskerar ju att träffa magen och fostret…

Zebben
2009-02-18 18:55
#10

#9 Nä, hade det varit så att man inte hade ryggont och foglossning så är det väl inga större problem med att utföra mitt jobb.

Men jag kan säga att det är inte många friska, icke gravida, som orkar med vårat tempo på jobbet. Vi lullar inte runt på 4-5 h promenad. Här är det mkt raskt tempo i mkt kuperad terräng utan stigar, vägar att gå på. Dessutom har vi snö och is att halka runt på, så just nu är det riskfyllt. Men det kommer det ju iof inte vara i april då jag önskar möjligheten att ha HP. Jag har inte ens tänkt att utnyttja HP:n om det inte är så att det blir värre med ryggsmärta och foglossning. Sånt får man ändå räkna med, men jag vill ändå ha möjligheten att kunna få vara hemma om det blir värre.

Men då är det alltså sjukskrivning och inte HP man ska satsa på?

AnnaLundin
2009-02-18 20:21
#11

#10 - Ja, jag skulle tro att det är sjukskrivning som blir aktuellt för din del, om du inte klarar av att sköta ditt arbete längre. Och ja, DET förstår jag fullt ut om du inte klarar om du har foglossningsproblematik…

Själv har jag stapplat runt Ica idag, hängande på kundvagnen, glad att mina barn väldigt gärna hjälper till att plocka varor från hyllorna om de ligger på en nivå som jag inte når dem på, dvs nedanför midjehöjd på mig… (jag ska "föla" i april)

Zebben
2009-02-18 22:55
#12

Här blir det en liten tvåbent valp i april. Glad Den 18 mer bestämt…

Upp till toppen
Annons: