Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1793 ggr
mattiz73
3/17/09, 9:47 PM

Olika sömnbehov?

Är det med barn som med vuxna, att vi behöver sova olika mycket? Min son som är 6 år (fyller 7 i maj) har sedan han började på dagis (kommer inte riktigt ihåg men länge) gått och lagt sig 19.30-20 och sen sovit till 6-6.30 och ibland 7 (lyxigt). Sista tiden om han går och lägger sig 20.00 så vaknar han 5.30. Visst ändrar sig sömn behovet, det förstår ju jag med men hur länge sover ditt barn i genomsnitt per natt? När lägger sig ditt barn (skriv då gärna ålder) och när vaknar han/hon? Bara intressant att veta! Speciellt ni med barn i samma ca ålder som min unge!

Annons:
Believer
3/18/09, 10:50 AM
#1

Nu är ju inte min son så gammal, han är bara 1 1/2, han somnar mellan 19.30-20 och vaknar allt mellan 6.30-8.30.

Elisabeth-J
3/18/09, 1:53 PM
#2

När min yngsta son var i den åldern somnade han ca kl 19 -19.30 och sov till ca kl 7. Nu fyller han 12 i år och somnar vid 21.30 och går upp kl 7. Jag har tre barn och visst har barn olika sömnbehov och en del är kvällspigga och andra morgonpigga precis som vuxna.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

ElinKee
3/18/09, 2:40 PM
#3

Min son är bara ett par månader, och jag har skrivit en tidigare tråd där jag oroade mig för han jämt sover. När jag pratade med BVC sa dom att det inte är någon fara så länge han verkar vara med när han är vaken, att samspelet med omgivningen fungerar och att han lägger märke till den.

Jossan86
3/18/09, 9:18 PM
#4

Pontus som är 5 går och lägger sej runt 20:00 läser en stund och slappnar av tills han somnar runt 20:30 sedan sover han till 8…

elyse
3/18/09, 9:26 PM
#5

Detta märker jag när jag är på förskolan - barn har ganska olika behov av sömn. Vissa är jättetrötta efter lunch och andra kan man få sitta med i 30-40 min innan de slumrar till. Vissa slutar att sova på dagen vid två års ålder medan andra har ett behov vid tre.

När jag praktiserade i en lågstadieklass minns jag en gång när killarna i klassen pratade om en TV-serie. En kille i ettan, väldigt rak i allting, frågade om detta och när den sändes. "Klockan åtta" svarade någon. "Jaha, då sover jag!" svarade han. Det var uppenbart att han inte alls kände sig utanför utan för honom var det självklart att sova då. Och att berätta att han sov med sin nalle hade han inga som helst problem med! ^^

Jossan86
3/18/09, 10:43 PM
#6

Ja det är nog väldigt olika för alla, beroende på hur de växer och allt som hör där till…

Sedan är det ju så att vissa är morgon människor och kliver upp tidigt medan andra är tvärtom, så är det ju för oss vuxna också…

Man ska inte hålla på att jämföra hela tiden, alla barn har sina olika rutiner Glad

Annons:
mattiz73
3/19/09, 4:40 PM
#7

Jag menade inte att jämföra utan mer intresserad om fler barn än min har ett mindre sömnbehov än andra!

Ibland märks det på honom att sovit mindre… då blir han trött mitt på dan och kan inte ta sig för någe. Idag är en sådan dag! Så nu tittar han på tv en stund! Vi har som regel att kl 18 är tvn hans till kl 20 men oftast tittar han inte så länge. Men det finns alltid undantag från regeln!

ElinKee
3/19/09, 6:09 PM
#8

Menar du varierande sömnbehov hos samma barn?

mattiz73
3/19/09, 6:46 PM
#9

Nej, att det varierar är väl ganska normalt! Men min son sover ca 9 timmar per natt och jag trodde att han skulle sova 10-11 timmar. Alltså att barn i 6-7 års åldern hade behov av det!

Det är ganska intressant oxå att om han är uppe längre någon kväll, tex nyårsafton, julafton eller en helg så vaknar han extra tidigt morgonen därpå. Har ni upptäckt samma sak?

Zebben
3/20/09, 9:27 AM
#10

Min dotter är snart 4 år. Hon går och lägger sig mellan 19.30-20.00 på vardagarna och går upp strax efter 07.00. Hon sover även 1 h på dagis. Hon är det enda barnet över 2 år som gör det på hennes avdelning. Men hon behöver den timmen. Hon har alltid haft ett stort sömnbehov.

När hon var nyfödd och upp till 1½ år så sov hon från ca 20.00 på kvällen till 10-11 på morgonen. Visserligen med 1-3 amningar under den tiden, men dessa var rätt korta. Sen sov hon både förmiddag 1 h och eftermiddag 1-1½ h. Så man kan ju säga att hon sov bort sitt första år. Flört

Från 1½ år till 3 år så sov hon mellan 20.00 till ca 08.00 sen 1 h på dagis mellan 11-12. När jag hämtade henne från dagis vid 15.00 sov hon ytterligare 45 min och sen i säng igen vid 20.00.

Upp till toppen
Annons: