Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2854 ggr
Tatsja
2009-03-09 08:34

Särskolor

Vet inte om fler håller med mig, men jag som har vuxna barn ser en tendens i samhället att fler barn behöver hjälp från särskolor. Tror det ökat med åren.

Vad beror det då på? En del säger, miljö och kost. Barnen utveckas sämre och många är efter i sin årskull.

Jag kan som exempel ge min gård. Det är 6 familjer med små- och skolbarn. Av dem är det bara en familj som har vad som kallas *normala* barn. De andra går och har gått i särskola. Problem som bokstavsbarn och inlärningssvårigheter är boven i dramat.

Detta såg man inte så mycket av på 70-talet. Har det ökat med åren på grund av samhället?

Kan säga att det rör 10 barn och det är bara 2 som inte går i särskola.

Jag tror personligen att samhället har blivit öppnare med detta och att även vår livsstil har ett finger med i det hela.

Vore bra om någon kunde förklara och diskutera detta med mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
murderdolls
2009-03-11 22:42
#1

Jag tror att man är mer medveten nu för tiden och satsar på att utbilda alla barn och anpassa utbildningen efter deras behov. Och synen på handikappade har blivit bättre med åren, oavsätt om man har ett handikapp eller ej är man lika mkt värd. Men jag tror inte att det har blivit vanligare, däremot så tror jag att Sverige har blivit mer tätbefolkat (ökad mängd befolkning) och att det procentiellt sett är lika vanligt som förr.

Och jag tror att det ofta har varit så att man låtsas att problemet inte finns, ett barn med koncentrationssvårigheter/svårt att sitta still har räknats som ett stökigt barn och sen har det inte varit mer med det.

Tatsja
2009-03-12 08:36
#2

Fast när jag pratar med mammor i min ålder, så anser de som jag att det har ökat. Visst fanns det bråkiga barn, men inte så många som det finns idag. Inte ens om vi kollar upp våra barns klasskamrater. De är födda på 70-talet.

Något måste ju vara fel i samhället när det ökar så. Jag var i kontakt med en lärare på särskolan. Hon har arbetat med barn i över 30 år och  sa samma sak som mig.

Hennes teori var mat och miljö. Missbruk, var också ett skäl. Sen att fler barn tydligen födds förtidigt.

Jag håller inte riktigt med henne med allt, men har man den erfarenheten som hon har och hon säger att det ökat, så tror jag hon har rätt i en del saker.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lilj-an
2009-03-12 15:25
#3

Jag har jobbat med barn, i skola i över 20 år.

Visst har det ökat , de har funnits förr men inte alls i den utsträckning som nu .

Jag tror att detta är också ett resultat vi får av det vi utsätter våra barn för . Vi låter inte barnen utvecklas i hemmiljö ,vi lämnar bort de små till människor de inte känner redan när den är ca 1 år . De får oftas vistas i stora barngrupper de tvingas att vara i buller och högt tempo hela dagar . De kan inte välja att ta en rast som vi vuxna, de ska uthärda. Många idag har sina barn i förskola mellan kl. 06.00- 17.00 , inte undra på att barnen blir vilsna och okoncentrerade som vi behandlar dem.

Vi låter barnen vara på förskolan, fastän mamma är hemma med ett litet syskon. Vi litar inte längre på att föräldrarna är kapabla att sköta om sina barn. Snart öppnas väl natt-förskola som tar barnen när deras föräldrar inte vill ha dem på natten.

Inte undran på att vi får bokstavsbarn .

Barn ska ha sina föräldrar den största tiden sen en liten del i förskola, men som det är i dag är det kommunen som äger barnen, och verkar ha full koll på deras fel och brister, men gör inte mycket för att de ska må bättre.

Jag hoppas på vårdbidrag till alla föräldrar som vill ta hand om sina barn hemma heltid/halvtid.

Barnen är sönderstressade idag! Club 
Inte alla förståss.. Tanny Och tur äl väl det .

elyse
2009-03-13 19:06
#4

Förut fanns det ju "hjälpklass" eller "OBS-klass". Det är definitivt fel att låta någon som inte har lägre IQ än 70 (hur man nu mäter det) gå i särskola för att man inte har resurser för barn med t.ex. dyslexi. Men jag lovar - till särskolan kvalar man in. Min mamma är engagerad i handikappföreningar eftersom min bror är utvecklingsstörd (Downs Syndrom, ADHD och saknar tal) och har kontakt med både föräldrar, personal och politiker i handikappfrågor och vet att i alla fall i Hudiksvalls kommun så är det en ganska lång process att få plats i särskola. Det handlar inte om emotionella problem, utan ren intelligensbrist, eller vad man nu vill kalla det. 

Som tidigare nämnts kan missbruk vara en anledning, en annan kan vara att man idag kan rädda mycket för tidigt födda barn. Att födas i v 25 och inte få några men är förmodligen oavnligt. Det är ju egentligen först i skolåldern som man kan avgöra om ett barn är "friskt" eller inte. Sedan går många barn integrerade i den vanliga skolan, men är inskrivna på särskolan där de får specialhjälp med vissa saker. Jag tror också att barn som skulle klara sig bra i sina hemländer upptäcks här. Kusingifte efter kusingifte ger sina konsekvenser, men det märks förmodligen inte i ett samhälle där uppgifterna inte är så avancerade.

Tatsja
2009-03-16 09:16
#5

Sen tror jag teven spelar in. Mina barn såg bara bolibomba, sen var de ute i friska luften hela dagarna. Nu sitter barnen inne vid teven och datan och smäller i sig chips, godis och snabbmat.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Lilj-an
2009-03-16 22:57
#6

#5 Håller verkligen med dig ,det här ÄR ett stort problem, och kommer att bli ett ÄNNU större problem om vi inte vänder på den här trenden!

// Ann

Annons:
Tatsja
2009-03-17 09:26
#7

#6 Vi måste försöka aktivera våra barn och barnbarn mer. Jag försöker alltid leka och läsa för mitt barnbarn när jag är barnvakt. Hon älskar det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

elyse
2009-03-17 11:06
#8

#5 & #6: Det är klart man blir trög om man inte rör på sig, äter mycket godis etc, men man blir inte utvecklingsstörd av det!

HannaM
2009-03-17 16:36
#9

#8 håller med alldeles. Visst kan man bli tjock av att sitta och trycka i sig snabbmat framför tvn, oavsett ålder och visst kan man bli understimulerad rent fysiskt men inte blir man utvecklingsstörd. Och så vitt jag vet får man inte heller adhd eller asperger av att titta på tv.

Lilj-an
2009-03-17 19:07
#10

Menar naturligtvis inte att man blir utvecklingstörd av att titta på tv.Glad

Men det är forskat i att just tv och dator kan påverka till att man inte blir direkt smartare, det sägs tom att det påverkar negativt att barnen inte använder hjärnan på samma sätt som de gör genom tex. lek. Menar inte att all tv och dator är negativt, nej de tillför naturligtvis mycket men ska användas med försiktighet , och det menar jag för alla barn…

Att barn med ADHD OCH asperger ska tillhöra särskola är ju en miss, de är ju oftas mer intelligenta än "normalstörda" barn  men har oftas sociala svårigheter. Jag tycker att man ska satsa på en fungerande skola med rätten till bra undervisning även för de barn som är lite avvikande och inte skicka dem till särskola.

Fortfarande går de flesta barn med ADHD och asperger på vanliga skolor men jag vet att det förekommer diskussioner om just detta att man på många håll vill göra dessa barn till en grupp .

Men jag träffar dessa barn dagligen, och anser att det är viktigt att de får vara med normalfungerande, där de  lär sig snabbare att ändra på sitt beteende. 

Vissa forskare påstår också att tv och dator kan påverka äldre till tidigare demens..

Tatsja
2009-03-18 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sen stimuleras inte barn på samma sätt om de bara sitter inne och käkar fel mat. De behöver solens B-vitaminer också.

Men jag tycker att det har ökat med barn som är underutvecklade, obs! inte utvecklingsstörda.

Jag är både bonusfarmor och riktig farmor till 2 barn som är lätt utvecklingshämmade. Lilla 3-åringen kan fortfarande inte prata riktigt. Men de har använt teven som barnvakt sedan hon föddes och hon får aldrig komma ut om hon inte är på dagis eller om  jag går över och tar ut henne.

Här är mina sötnosar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

elyse
2009-03-18 10:18
#12

#11 Hoppas att barnbarnet går i en förskola med engagerad personal. Ofta har man stenkoll på barnets förutsättningar i hemmet och agerar därefter när det gäller aktiviteter och bemötande.

Tatsja
2009-03-19 08:43
#13

#11 Tyvärr så går 13-åringen i en särskola där personalen inte bryr sig om han inte vill lära sig något. Rita då, säger de bara. han har problem med alla ämnen. Bara att addera, är svårt. Även att läsa.

3-åringen går på vanligt dagis 3 gånger i veckan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
elyse
2009-03-19 16:34
#14

#13 Tråkigt att få veta! Då ska man ju få extra hjälp, inte bli lämnad till sig själv! Vet att med rätt hjälp är det möjligt för många att gå integrerade i vanliga skolan. Tyvärr får man stånga pannan blodig om man vill att ens barn/barnbarn ska få den hjälp de faktiskt har rätt till. Inte är det någon som bara erbjuder allt - allt får man ta reda på själv. Det är tur att dina barnbarn har dig! ::kram::

Tatsja
2009-03-20 09:12
#15

#14 Tack, ja jag försöker så gott jag kan. Även farbror till barnen gör det. Vi hjälper pojken med läxor ibland, mamma orkar/bryr sig inte. Vi tar ut Josefin i luften, mamma måste se serie på tv och så vidare. Fast jag är rätt så slut efter att ha hållt på. Handikappet är ju ivägen, mitt alltså.

Men Josefin älskar att dra farmors rollator och att sitta på den när hon är trött. Sen kan man fylla korgen med allt mellan himmel och jordGlad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: