Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4104 ggr
Telefonkontakt
3/16/09, 2:41 AM

Välling

Har tänkt att jag ska sluta amma nu på tisdag. ammar bara på nätter och har tänkt att försöka ge dottern välling på natten.

Ska man gå upp och koka vatten och greja då, mitt inatten? eller kan man förbereda en flaska innan?

hur gör ni? har aldrig gett välling förut, så jag är nybörjare.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Susanne
3/16/09, 8:28 AM
#1

Vi gör flarran i micron och tar kallvatten direkt från kranen.
Vi har så pass bra vatten att det går bra, vi spolar en stund innan bara så att vattnet är friskt och fräscht.
_Självklart är vattnet olika på olika platser och det är skillnad på kommunalt och egen brunn.
_Vill du ändå koka vattnet så gör det på kvällen men blanda inte i vällingpulvret förän du ska ha flaskan. Vällingen surnar, hur lång tid det tar vet jag inte men det är onödigt att chansa.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Believer
3/16/09, 9:06 AM
#2

Koka upp vattnet, låt det svalna och ställ in i kylen. Sen är det bara värma och blanda iordning =)

Telefonkontakt
3/16/09, 10:23 AM
#3

uach vad jobbigt att greja me dmitt i natten :/

nu är jag sugen på att nattamma sådär 4 månader till!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Zahara
3/16/09, 10:51 AM
#4

blanda vällingen i kokande vatten det sista du gör innan du lägger dig så är det lagom temp efter ett par timmar, så gör jag :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Telefonkontakt
3/16/09, 12:56 PM
#5

#4 nja, dottern vaknar precis när jag ska lägga mig så det funkar nog inte. haha

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

CarolaCarro
3/16/09, 2:03 PM
#6

Här tar vi kallvatten i kranen i med välling pulvret sen 1min i micron..

Annons:
Jennifersthlm
3/16/09, 4:47 PM
#7

koka upp vatten i vattenkokare, häll i flaskan, blanda i kallt vatten, i med pulver klart…

kitty
3/16/09, 5:03 PM
#8

vi häller upp vatten i flaskan innan vi lägger oss. . sedan när hon vaknar så går man upp, häller i pulvret, micrar, det tar typ 25 sek och sedan klart. . provade med att ha vatten i termos osv. .det bidde bara krpngligt. .micron rockar..

Jossan86
3/16/09, 9:47 PM
#9

Vi kör direkt från kranen till micron, ståpr till och med på sempers paket hur många min man ska köra…

I sverige har vi så pass fräscht vatten så det inte behövs kokas Glad
Fick jag berättat av vår bvc sköterska

ninam
3/16/09, 9:57 PM
#10

Jag är så lat så jag använder drickfärdig välling, det är dyrt men enkelt:) Jag går inte upp frivilligt på natten…

marielle1
3/16/09, 10:22 PM
#11

Vi har alltid kokat vatten och hällt på en termos (som inte har vart kaffe eller nåt i) och haft en liten petflaska med kallt vatten i. Vällingpulver i en vällingdoserare så man slipper mäta upp mitt i natten. Enkelt att blanda lite vatten av varje och i med pulvret. Du kan ha det stående på sängbordet så behöver du inte ens kliva ur sängen :)

Believer
3/17/09, 5:15 PM
#12

Det är många som värmer i micron ser jag.
Har hört att det inte är så bra, om det nu var så att näringen försvann eller nått.
Stämmer det eller är det bara nått jag och folk i min omgivning hört?

Jennifersthlm
3/17/09, 5:49 PM
#13

om inte annat så säger min "gubbe" att det värms via strålnig, och att så mycket strålning hela tiden när man är liten inte kan vara bra!

Men jag vet inte..

Annons:
Jossan86
3/17/09, 7:08 PM
#14

#12 Ja värmer man själva vällingen har jag också hört att näringen försvinner…
Vi värmer bara vattnet och häller sedan i pulvret…

Susanne
3/17/09, 9:08 PM
#15

Gammal skröna som kom, och predikades av präktiga mammor som vet bäst och inte kan göra på något annat sätt än för hundra år sedan, i samma veva som micron gjorde sitt intåg i var mans/kvinnas hem.
Däremot är det de där giftiga ämnena i flaskorna som var på tapeten för någon månad sedan boven i dramat.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jossan86
3/18/09, 11:25 AM
#16

#15 Ja du ser, då kan man alltså vara ännu latare och göra iordning innan läggdax Glad

Nu har ju Lily iofs slutat äta på natten, men man vet ju aldrig, vid tillväxtperioderna brukar de ju vilja ha en slurk extra…

Mads
3/19/09, 12:11 PM
#17

I Sverige har vi såpass bra vatten att det inte behöver kokas, i alla fall inte efter 6 månaders ålder. Jag låter det rinna lite en stund och tar sen vatten och pulver, skakar om och micrar. Näringen försvinner INTE när man micrar vällingen det är nog mycket en myt för att skrämmas. Tror det är bröstmjölk som inte skulle värmas i micron.

Amor Vincit Omnia

h00jff
3/20/09, 10:37 AM
#18

Vi tog hälften kokande vatten (från vattenkokaren) och hälften kallt vatten från kranen, i med pulver och skaka. Blir perfekt temperatur. Vi använde en shaker som man kan ha att vispa grädde i (finns bland annat hos Tupperware, men vi hittade en billigare variant på Biltema, finns på deras hemsida http://www.biltema.se/, sök på shaker). Sedan serverade vi vällingen i pipmugg.

Upp till toppen
Annons: