Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4283 ggr
alskadeida
3/16/09, 11:35 AM

Jobb, barn och häst- Hur går det för er?

Hur får ni det att gå ihop?

Hur har du din häst?

Stort eller litet stall? vad ingår där?

Får du hjälp med ditt barn samt häst när du jobbar.

Tycker ni att det går bra?

Något som ni ångrar?

Vi skall köpa häst nu och har en dotter på 14 månader.

Bra hjälp med både häst och barn finns.

Jag kommer jobba med taxi.

Annons:
CarolaCarro
3/16/09, 2:02 PM
#1

Mina hästar står ute vid min mormor och morfar.. Oftast släpper dom ut och in.. Sonen är 17månader och är inne vid domoch leker medans ja är ute och tränar.. Om hans far är ledig kan han fä stanna hemma vid han med.. Jag pluggar har barn + häst..

lisette
3/16/09, 7:43 PM
#2

jag har mina hästar hemma. helt ärligt så är det skitsvårt att hinna med hästarna. när jag var mammaledig fick jag sälja en av hästarna för ajg hade inte råd att hålla tre hästar med en föräldrapenning på 8-9000:-

hinner inte med att rida. är hemma kl 13, hämtar sonen 14, sen kommer gubben hem vid 17-17.30 och därefter äter vi och grabben ska sova. jag måste lägga mig vid 20 eftersom jag börjar jobba 4.30…

så nej, jag hinner inte rida som jag ska. tycker det är jättetråkigt eftersom det är mitt största intresse.

välkommen in på ridsport förresten!

Kimpa
3/16/09, 10:55 PM
#3

Jag är hemma med 100% sjukvårdsbidrag på min dotter. Min grabb går fyra dagar mellan 7-14 hos dagmamma.
Jag släpper ut och mockar på morgonen med den lilla med mig i stallet, på fredagar gör jag det med båda.
Åker och lunchar hästarna ( de står på mammas gård 7 minuter hemifrån).
Först när vi ätit middag hela familjen åker jag till stallet ett par kvällar i veckan för att kunna jobba lite med dem ( jag har fyra hästar), och på helgerna såklart.
Ibland blir det att jag åker så fort min man kommer hem så får han äta själv med barnen för att jag ska få lite mer tid i stallet.

Jag kommer börja jobba i augusti förhoppningsvis, men då blir det bara som extra eller halvtid, så det kommer inte bli någon skillnad bortsett från att vi får köpa fodringsautomater till hagarna.

whorra
3/17/09, 8:26 AM
#4

Det är ett pusslande men det går.

Jag har 4 barn, födda -00, -03, -05 och -07. Jag jobbar 83% inom vården och har alltså ett oregelbundet schema.

Driver även ett registrerat konvalscent stall har för dagen en häst inne. Har sedan själv 3 hästar och kommer köpa ytterligare en samt att barnen har en shettis.

Avlar, tränar trav och rider.

Stallet ligger 2,5 mil från bostaden :( tyvärr det är det som är så trist, men hyr ett fint stall. Sköter allt själv, in och ut släpp, mockar, fodrar, kör/rider m.m det blir 10 mil om dagen och en massa tid i bilen. Behöver dock inte jaga hö och halm det ingår i stall hyran.

Det är tuffa dagar som börjar vid 4 ibland och slutar först vid 22, men jag gillar det och det är det som driver mig. Även sambon ställer upp och släpper in/ut ibland, han mockar och ska i år lära sig köra häst :)

Allt går bara man vill!

Zahara
3/17/09, 10:22 AM
#5

har en tös på 7 månader. 2 hästar som jag har hemma och sköter hellt själv. När gubben kommit hem från jobbet och vi har ätit tar han liten och jag går till stallet. fungerar bra tycker jag. köper foder och strö billigt av bönderna här så ger bara 500 i månaden totalt för båda )

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AusaBausa
3/18/09, 7:52 PM
#6

Har lilten lösdrift hemma för 4 hästar(1 ridhäst o 3 shettisar varav en är på foder just nu) o det är sååå skönt. Aldrig att jag behöver passa tider för att hem o släppa in/ut hästar. Höbal i hagen =alltid mat.

Har inte alltid haft dem hemmea bara 2 år o då hade jag dem på olika stall, ett där man fick göra allt själv, ensam i stallet. Ett stall m utsläpp o morgonfodring som ingick. Sist dit släppte in. Turades om på helgerna.

Har en delägarhäst som står i annat stall(men som jag gärna vill ha hem). Har fodervärd t henne o hjälper dem var 9:e vecka.

Barnen o jobbet tar nästan all min tid så inte mkt hästarna får men barnen blir större o så småningom kan man börja rida mer när dem fixar vara hemma själva alla 3. Ingen hjälp m barnen när jag är hos hästarna då jag har dem hemma 2 äldsta klarar sig själva. Barnen är på fsk resp sin skola när jag jobbar. Jobbar på fsk.

Annons:
[Anna-N]
3/20/09, 9:39 AM
#7

Har hästarna hemma (16 st) med all skötsel på egen hand + barn och en skiftarbetande sambo.
Så det gäller att ta vara på dygnets alla sekunder och planera bra samt prioritera.

h00jff
3/20/09, 10:24 AM
#8

Jag har mina hästar hemma, har en egen liten hästgård. Jag jobbar 90%, är ledig halva fredagen. Ärligt talat så går det inte riktigt ihop för mig eftersom min man reser mycket i jobbet och då är jag själv med barnen. Barnen är nu 3 och 6 år gamla, så visst kan man springa ut och ta in hästar eller ge middagsensilage i hagen, men flera timmar vill jag inte lämna dem inne själva. Ibland är de med ute i stallet, och då tar allt dubbelt så lång tid Glad!

Jag har just nu ett vanligt stall med boxar, så hästarna ska släppas ut och in + mockning. I stallet finns tre egna hästar och en inhyrd. Svärfar hjälper mig och släpper ut hästarna på vardagsmorgnarna (tyvärr har vi ingen lämplig vinterhage precis intill stallet, för sur). Insläpp och mockning sköter jag för det mesta själv. Har hjälp av stalltjejer två dagar i veckan med en av hästarna och ibland är de också snälla och tar mockningen och gör iordning maten till de två andra också. Inhyrningen hjälper ibland till med in och utsläpp.

Mockar gör jag när barnen har gått och lagt sig på kvällarna, när min man inte är hemma, annars kan jag komma ut lite tidigare. Det är svårt för mig att hinna med motioneringen av hästarna och det är ju det som är den roliga biten. Hoppas att det ska bli lite bättre när barnen blir större… Nämnas bör kanske att en av shettisarna bara är sällskapshäst och inte motioneras alls, mitt halvblod är 24, så jag har inte så dåligt samvete för att hon "bara" rids/motioneras ett par dagar i veckan. Däremot hade jag velat hinna med min andra shettis mer än vad jag gör, hon körs/motioneras ca tre dagar per vecka.

Till sommaren planerar vi att bygga en lösdrift så åtminstone de två shettisarna kan bo där. Sedan får vi se om även de stora kommer att bo där, det kommer i alla fall att bli mera tid över till motionering då!

lisette
3/20/09, 10:51 AM
#9

#8 usch det låter som du har det jobbigt! jag lider med dig. jag har dåligt samvete för hästarna, har en unghäst som behövs ridas. sen nästa helg kommer förmodligen min ponny hem som behövs motioneras en hel del.

har funderat många gånger på att strunta i hästarna, men vad ska man då göra?

h00jff
3/22/09, 5:25 PM
#10

#9 Glad

Det är ju självvalt, fast när jag skaffade mina tre hästar var inte min man ute och åkte så mycket. Med handen på hjärtat har jag bara ork att motionera en häst, om jag ska jobba så mycket som jag gör och då är inte tiden med barnen inräknad! Så när gammelhästen dör kommer jag inte att skaffa någon mer ridhäst på ett tag, utan bara ha shettisarna till dess jag känner att jag har bättre tid.

Fast strunta i hästarna tycker jag inte att man ska göra, man måste få ha sitt intresse, även om man har familj! Man får försöka att lösa det på smidigaste sätt, skaffa hjälp eller bygga lösdrift! Ju större barnen blir desto mer tid blir det ju som jag kan ägna mig åt mitt intresse!

Danielssonsgarden
3/23/09, 3:03 PM
#11

Har mina 4 hästar hemma här på vår gård. Har två barn på 6 år och 1 år och väntar nr 3 nu.

Sambon hjälper till med hästarna och har hand om barnen när jag rider såvida ingen annan vill göra det. Har aldrig några svårigheter så att få ihop det.
Äldsta sonen rider också på sin shettis som nog lillebror får ta över snart och så får vi se oss om efter en lite större ponny om hans intresse finns kvar.

Just nu får inte de stora hästarna arbeta så mkt som de skulle behöva eftersom jag inte klarar av att rida lika mkt när jag är gravid för fogarna. Letar medryttare men inte det enklaste när man har speciella hästar ;) Lillsyrran till mig brukar rida ibland också men även hon är gravid och mer än halvvägs så hon klarar inte heller av att rida just nu. Så det är mest markarbete för de stora just nu tyvärr.

Upp till toppen
Annons: