Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2636 ggr
mattiz73
2009-03-05 17:56

Stamning!

(stavning?)

När min pojke gick på dagis sa att "fröken" att han stammade ibland när han pratade. Vi (föräldrar) hade inte märkt något hemma men då uppmärksammade vi det även hemma. Det var när han blev ivrig, exalterad och även arg, ledsen. När han slutade dagis tyckte vi och personalen att detta problem var över.

I höstas började han i 6-års klass och där påpekades det igen utav en fröken. Jag sa att det är inget vi märkt hemma att det skulle kommit tillbaka men vi ska lyssna extra noga. Vi pratar med vår son väldigt mycket och leker ofta på hans rum med honom men jag hör det inte. Det kan vara att han hackar sig på ett ord 1-2 ggr men inget mer.

Efter jul frågade jag en annan av hans fröknar hur de upplever stamningen nu eftersom jag inte hade hört något på flera, flera veckor. Hon sa att det var inget hon hade reagerat på. Bra, tänkte jag då kanske det bara var i början för att allt var så nytt osv.

Idag kom den första fröken igen och sa att hon upplevde att det hade förvärrats. Jag blir knäpp! Vi hör i princip inget hemma. Jag har lyssnat väldigt noga idag och lekt med lego på hans rum och trissat honom lite för att han ska bli ivrig i sitt fanriserande men "nada". Inget hackande, ingen stamning. Nu ska personalen ta kontakt med talpedagogen för att hon ska lyssna på honom. Och det är ok för mig för finns det ett problem är det ju bra om han får hjälp med det men jag vet inte vad jag ska tro.

Nästa vecka ska jag prata med fritafröknarna för att höra om de märkt något. Nu vet jag inte varför ag lyfte frågan men jag blir så förvirrad att en hör det jättetydligt men ingen annan. Kan det vara så att hon gör honom nervös eller… Har ni upplevt samma fast kanske inom något annat område?

Annons:
elyse
2009-03-05 19:38
#1

Hon kanske har honom i situationer där han blir nervös eller exalterad? Det kan ju vara lite stressande att t.ex. tala inför hela barngruppen på samlingen eller i grupplekar.

mattiz73
2009-03-05 19:50
#2

Ja, kanske! Han är inte nervös av sig men jag vet inte! Men stamning tror jag inte det är utan att han hackar sig!

skuggspel
2009-03-06 00:50
#3

Den som söker skall finna..

Jag har själv jobbat på 6 årsgrupp och gjort det misstaget. Se något hos ett barn som inte fanns. Pinsamt i efterhand men då var jag bergsäker.

Mitt råd är att om det bara är EN fröken som hör detta "hela tiden" så ta det med en nypa salt.

mattiz73
2009-03-06 07:20
#4

Ja, jag försöker det och min sambo håller med! Jag kan ju inte gå runt och fråga sonens kompisars föräldrar om de märker något och mor- och farföräldrar. Då är det som jag letar efter att det verkligen finns.

Jag jobbar oxå med barn (fritidspedagog) och märker att en del barn hackar när de har bråttom, nervösa eller exalterade. det är ju inget ovanligt men inget jag tar upp med föräldrarna då det ofta växer bort.

Stamning är väl något som man har jämnt även om man är lugn? Det blir ju värre om något av ovanstående inträffar men stammar gör man väl i vanliga situationer oxå?

Min svärmor stammar väldigt mycket när hon är nervös (träffar nya människor) och när hon pratar i telefon. Men det händer att hon stammar ibland i vanligt tal oxå men inte lika ofta. Och stamning kan ju vara ärftligt har man sagt till mig!

elyse
2009-03-06 19:05
#5

Alla människor har nog något ljud för sig, säger "Eeeehh" eller "och…" när man inte riktigt får fram vad man tänker säga. Har också arbetat i skola, så jag har stött på många olika personligheter.

JohannaMax
2009-03-06 21:45
#6

Norma hakar sig/upprepar när hon blir lite uppspspelt o ska berätta något eller om många barn pratar samtidigt o hon försöker berätta något.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Linnda
2009-03-07 20:19
#7

Min 5åring kan också fastna på ord om hon vill få fram något väldigt snabbt och är uppspelt. Jag tror faktiskt att det är ganska vanligt hos barn.

Min systers son gick hos talpedagog när han var 6år för stammnig. Det vi i omgivningen då skulle tänka på var att inte göra någon stor sak av att han stammade och inte fylla i ord han försökte få fram, alltså låta det ta den tid det tog för honom att få fram det han ville ha sagt.

mattiz73
2009-03-07 23:54
#8

Linnda: Hur är grabbens tal idag? Och märkte ni av denna stamning?

Jag har umgåtts med min son ganska mycket sen i torsdags kl. 13 då jag fick reda på detta att han stammade. Han hade en kompis här igår och de blev lite osams en gång och de var väldigt uppspelta mer än en gång.

Inte en gång hackade han sig och har inte gjort det någon annan gång heller!

exitingsvillemo
2009-03-09 01:45
#9

min son kan hacka i en mening alltså inte på ett ord utan en hel mening.

Ex: Mamma vet du? Idag på dagis skulle vi baka pepparkakor

det kan bli: Mamma, vet du? Idag på… eller… Mamma, vet du? Idag på dagis skulle vi baka… ehmm… vad heter det? Mamma, vet du? Idag på dagis skulle vi baka pepparkakor.

Förstår ni hur jag menar? Han måste få till hela meningen perfekt, får han inte det så börjar han om enda från början…

Ni förskole-pedagoger, är detta också normalt för barn? Han är 4½ år.

Förlåt att jag kapar tråden lite=)

mattiz73
2009-03-09 21:43
#10

Det gör inget för jag är oxå nyfiken!

Jag märker fortfarande inget av någon stamning hemma! Har ändå utsatt hon för några små stress situationer men inte en stamning! Jag tror inte att han har något problem (inget jätteallvarlligt iaf) utan att det är när han ska prata inför hela gruppen eller är lite nervös.

exitingsvillemo
2009-03-15 00:18
#11

puttar upp tråden lite

exitingsvillemo
2009-03-15 00:19
#12

puttar upp tråden lite

[mejja]
2009-03-16 10:23
#13

min fyraåring stammar lite ibland, jag blev lite orolig när vi upptäckte det eftersom det är ärftligt o hans pappa stammar. jag frågade på dagis om de hade märkt något o det hade dom men fröken sa att det är väldigt vanligt bland fyraåringar och att det brukar vara övergående. vi låtsas inte om något inför våran son bara uppmanar honom ibland att ta d lungt om han blir för ivrig.

Annons:
Linnda
2009-03-16 11:46
#14

#8 han stammar inte alls längre

mattiz73
2009-03-16 20:40
#15

Vad skönt att höra!

Idag när jag lämnade på skolan hörde jag för första gången på länge hur han hackade! Inget hemma alltså, bara på skolan! Nu får de se till att börja göra något åt det så inga barn hinner reagera utan han måste ju få hjälp!

Upp till toppen
Annons: