Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1183 ggr
Zebben
2009-03-10 21:07

Unga mödrar, någon som brukar titta?

Försöker titta på det när jag hinner. Såg kvällens avsnitt och det var några helt nya personer med som jag aldrig följt tidigare. Hur som helst så reagerade jag på en av mammorna som hade sin 1-2 åriga son på dagis. Tydlingen riskerade de uppsägning för att sonen var för "elak" mot de andra barnen. Han tog tydligen leksaker från andra barn, knuffade bort dem och gick därifrån. Slogs och bet barn ibland. Mamman vågade snart inte lämna honom på dagis för att beter sig som han gör. Hon sa att lärarna på dagiset inte rår på honom och kan inte hantera honom. ?? Ska de inte vara utbildade på detta?? Lät så väldigt konstigt! Har ju haft min dotter på ett dagis där det fanns ett "sånt här" barn, dock inte på samma avdelning, men han var det inte tal om att säga upp. Istället får man ju ta tag i problemmet och lära honom vad som är rätt och fel. Pojken hade "övervakning" under hela dagen och fröknar grep in när det behövdes och talade om för pojken vad han gjorde fel och hur man istället ska bete sig.

Nu var ju programmet från england, men de måste väl kunna ha utbildad personal som klarar av såna här saker. Vem ska annars göra det?

Annons:
Jossan86
2009-03-10 21:22
#1

Ja jag såg också det idag annars brukar det vara mitt i läggningen av barnen men reagerade också på att det verkade knepigt…

Min kusin var också dagis stora skräck när hon var liten, men henne hade de ett extra öga på och det var aldrig heller tal om någon uppsägning…

MIRJAMI
2009-03-10 22:46
#2

Min son har bitit i vissa perioder, men dagis personalen har fått ha extra uppsikt på just han då.

Blir barnet av med sin plats på dagis så kommer han/hon alldrig lära sig var som är rätt och fell att göra mot andra barn. Dagisset jag jobbar på..om vi får in ett sådant barn som gär sådana saker så lär vi barnet vad som rätt och vad som är fel. Efter ett tag så brukar de barnen sluta med att bitas m.m

elyse
2009-03-11 15:09
#3

Nej, i andra länder kan det vara mycket höga krav på barnens beteenden, så jag är inte ett dugg förvånad. I USA kan barnen bli av med sin plats om de biter och/eller slår andra barn, liksom i England. Kraven kommer utav att en personal ofta har ansvar för 20+ barn, t.ex. 23 st 2-åringar. Då går det inte att barnen är utåtagerande.

Zebben
2009-03-11 18:01
#4

#3 Då är det snarare i behov att att anställa mer personal tycker jag.. Men men det är tur man bor och lever i sverige.

elyse
2009-03-11 22:38
#5

#4 Det fungerar så i många andra länder. Vi har den största personaltätheten i världen på våra förskolor, kanske pga den detaljerade läroplanen som inte skulle kunna förverkligas med andra länders system.

Upp till toppen
Annons: