Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2243 ggr
Gullan402
3/22/09, 2:10 PM

Läxor

Ska barn som lämnas tidigt på morgonen och hämtas sent inte kunna få hjälp med läxläsning på fritids?
I vår kommun säger de att de inte kan hjälpa till med det, det är föräldrarnas ansvar. Men det handlar inte om ointresse från föräldrarnas sida utan att barnet redan är övertrött vid hämtning och sen hem och laga middag och nattningsprocedur etc.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
Gasoline
3/22/09, 2:28 PM
#1

Tycker att det är dåligt att de inte kan erbjuda läxhjälp och absolut när man ber dom.

elyse
3/22/09, 2:32 PM
#2

Det beror nog till stor del på hur fritidset ser ut. Vet att det kan vara väldigt olika i samma kommun. Jag är från Hudiksvall och arbetade där på två fritids på samma skola - ja, vi hade ett fritids för varje enhet med 15-20 barn i varje grupp och 2-3 personal. Ska dock tilläggas att det fanns resursbarn i varje grupp Fritidset på en annan skola hade ca 60 barn och 1-2 personal. Det beror förmodligen på vad kommunen anser är rimligt för varje fritids. Jag har själv hjälpt barn med läxor, men det har inte varit många ggr då barnen inte varit intresserade.

Gasoline
3/22/09, 2:55 PM
#3

#2 Tycker det är väldigt dåligt att ha så många barn på så få personer.

JohannaMax
3/22/09, 4:34 PM
#4

Visst är det föräldrarnas ansvar men jag skulle uppskatta om de iaf typ började läxläsningen där,kanske hade en halvtimme där läxbarnen fick sitta i fred o läsa eller räkna eller vad det nu kan vara. Får de läxor från dag till nästa dag eller får man nån planering med vad de ska ha gjort en vecka?

Norma är ju inte i skolåldern än…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gullan402
3/22/09, 4:46 PM
#5

#4 dottern fick läxan till nästa dag. Ingen planering och framförhållning här inte.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

JohannaMax
3/22/09, 5:57 PM
#6

Då vet man ju som förälder inte hur man ska planera heller…säg att man hämtar barnet så har det gympa eller träning av nått slag sen hem o laga mat…Snacka om att tiden flyger i väg…

Det blir spännande att se hur det kommer att fungera den dagen det blir aktuellt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
mattiz73
3/23/09, 9:32 AM
#7

Jag arbetar på ett frita och vi erbjuder inte läxläsning. Vi har inte de möjligheterna pga lokalbrist, personalbrist och intressebrist. Barnen är inte ett dugg intresserade av att läsa läxor på frita. De vill leka med sina kompisar och måste de göra läxor då följer de hellre med kompisar hem.

Vill ett barn sitta med matteläxan så givetvis får de sitta på frita och göra läxorna och om de behöver hjälp så givetvis om vi har tid just då så hjälper vi dem. Men läsläxan får de läsa för mamma eller pappa hemma. Det är rätt viktigt att föräldrarna blir delaktiga i barnets skolgång.

Prata med lärarna om att ni vill ha mer framförhållning. På min skola får eleverna 1 läxa i veckan och de får den på måndagen och på torsdagen eller fredagen (beror på vilken klass) ska läxan vara inne.

AusaBausa
3/23/09, 11:10 PM
#8

Fritids som mina barn egentligen ska bli placerade på t hösten då vår skola stängs till hösten har 75 inskrivna barn o 2.3 personal  NAJS!!!

har också bett dem hjälpa sönerna med läxor på fritids när dem iallafall varit länge(17.30), nopp det gör dem inte…MEN sitta vid vars en dator går jätte bra..en t elev o en t läraren…o då var det bara min son kvar. ojoj vad jobbigt det måste varit. Så dåligt!

mattiz73
3/23/09, 11:23 PM
#9

Vi sitter aldrig vid datorn på vårt frita! Det gör de flesta barn hemma så det räcker.

Jag tycker att varje frita får ta ett beslut i den frågan men att sitta vid varsin dator när föräldrarna kommer känns inte ok. Ibland när jag och några barn är kvar sist och de leker tillsammans så kollar jag om jag fått mail eller om det är något annat jobbrelaterat som ska fixas men oftast är jag med barnen eller städar undan.

Annette
3/23/09, 11:33 PM
#10

På vår skola finns det läxhjälp att få.

JohannaMax
3/24/09, 11:28 AM
#11

Tycker det verkar onödigt att de har datorer på fritids…särskilt om den inte ska användas till läxor. Som sagt så sitter de nog tillräckligt framför datorer tv ändå…

#10 Gör de läxorna på skoltid då? Alltså rasterna?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Moonick
3/24/09, 12:40 PM
#12

på min lillasysters skola har lärarana fritids också och dom har en timmes läxtid, speciellt för dom som är back.

det är en jätte liten skola.

Annette
3/24/09, 2:32 PM
#13

#10. Nej, det är på fritids. Men även för de barn som inte har fritids finns nu läxhjälp någon gång i veckan i föräldraföreningens regi.

Vi har inte använt oss av detta eftersom vi sagt upp barnens fritidsplatser och de går hem istället.

Annons:
Upp till toppen
Annons: