Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1840 ggr
lisette
2009-03-12 21:50

vad kan man när man är två?

jag undrar vad barn kan när de runt två år?

anledningen till att jag frågar är denna video…

jag är faktiskt stolt över min son, men jag undrar om det är något som är vanligt att de kan? han är inte ens två än…

Annons:
AnnaLundin
2009-03-12 22:20
#1

Det är nog inte så vanligt, men det förekommer absolut.

(sen konstaterar jag snabbt att Loke räknar bättre än hans mamma stavar…  Flört Loke räkar??? Flört )

Jag minns inte exakt, men min äldsta var tidig med både att räkna och kunna bokstäver.

lisette
2009-03-12 22:21
#2

haha ja han är baske mig duktigare än mig. det har du rätt i anna! =)

färgerna har han svårt för. allt är blått…

FerretCrow
2009-03-12 22:51
#3

vilken söt och duktig liten kille. Men vad dom kan är nog helt från barn till barn och så är det ju hela livet. vissa älskar att lära sig snabbt och vissa inte.

murderdolls
2009-03-12 23:30
#4

det är nog väldigt individuellt. Min systerson har pratat sjukt bra sedan han var två år och han kan både räkna och hade redan vid den åldern börjat sjunga hela mora träsk låtar för oss :O men däremot så var han sen med att gå och sånt.

Elisabeth-J
2009-03-12 23:39
#5

Det är nog olika, min yngsta syster var i en 4 årings utveckling när hon var 2 med talet, hon räknade en hel del då och mina två äldsta pojkar räknade till tio på svenska och engelska när dom var 2 men den yngsta var äldre.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

elyse
2009-03-13 00:22
#6

#0 Det är inte jätteovanligt. Jag har inte arbetat särskilt länge inom förskola, men stött på barn med ett otroligt ordförråd och förmåga att minnas ramsor (som räkneramsan) och boktexter vid 1½. Det är jättebra att kunna hålla reda på allt och ger försprång när det gäller att faktiskt förstå innebörden i räkneramsan, dvs mängdbegreppet. Gemensamt för de barn jag stött på är att de haft föräldrar som alltid låtit barnen vara med och fört samtal med dem om allt mellan himmel och jord, så jag tycker att du ska vara stolt över både sin son och dig själv! ^^

Annons:
Zahara
2009-03-13 09:44
#7

min svägerskas son e snart tre och han prata knappt! visst e loke duktig måste vara mammas gener! Skrattande

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
2009-03-13 11:26
#8

#6 räkneramsan? låter som något man borde lära sig… tack. ;)

#7 haha ja förmodligen. ;)

vimes
2009-03-13 13:25
#9

Min väns son kan räkna till 16 om jag minns rätt. Han är nog jämngammal med din son. Lika duktiga båda två också :-) Min dotter på 1,5år kan säga 8 och 9…hon missar några tal i början haha

lisette
2009-03-13 13:47
#10

ja loke missar ju oxå några siffror, me ndet känns som om det är helt ok! ;)

elyse
2009-03-13 18:57
#11

#8 Räkneramsan är när barn lär sig att rabbla 1, 2, 3 etc. Det är egentligen samma sak som att lära sig texten i "Blinka lilla stjärna", att lära sig något utantill. Innebörden av 1, 2, 3 har du ingen aning om förrän några år senare.

lisette
2009-03-13 20:55
#12

jaha, jamen det är det han gör nu ju… =)

elyse
2009-03-13 23:06
#13

#12 Glädjen i att kunna är fantastisk att se, tycker jag. Ja, för egen del blir det att ta del av andras barn när jag arbetar på förskola, men det är väldigt stort för självförtroendet.

Annons:
Zebben
2009-03-14 01:42
#14

Det är nog väldigt olika. Min dotter när hon var 2 år (3½ nu) kunde inte räkna, varken tala så jättebra eller hade stort ordförråd men hon hade en otroligt bra fysisk. Sprang, klättrade, balanserade och var väldigt duktig på det fysiska. Trädde pärlhalsband trots både liten tråd och små små pärlor.

Medans min kompis dotter som är lika gammal hade mkt dålig fysik. Kunde inte springa och snubblade när hon skulle gå över en liten tröskel. Men prata kunde hon, långa långa meningar. Väldigt stort ordförråd och även räkna.

Nu är de mer jämna.

Upp till toppen
Annons: