Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1912 ggr
veeronica
2009-03-24 22:20

En bajsfråga...

Min son blir 4 månader på torsdag och har de senaste dagarna bajsat väldigt annorlunda… Det började i söndags med att han bajsade hela tiden, ibland bara jättelite, och fortsatte med det till idag (det verkar ha lugnat sig lite nu). Bajset som kommer nu är dessutom grönt (ibland väldigt grönt) och det har börjat bli sådär grynigt igen (så har det inte varit på väldigt länge). Nån som vet vad detta kan bero på? Tarmsystemet/matsmältningen som ändrar på sig? Magsjuka? Nåt jag ätit (tror inte jag ätit nåt annorlunda)? Borde jag prata med bvc? Hoppas nån kan hjälpa=)

Annons:
AnnaLundin
2009-03-24 22:46
#1

Helammar du fortfarande eller har ni börjat med smakisar?

När bajset blir grönt brukar det kunna bero på att barnet inte får i sig av den fetaste mjölken som "kommer sist" ur bröstet - försök få honom att amma lite längre på respektive bröst.

(där stannar mina amningsråd, då jag själv inte ens lyckats amma mina barn…)

Mizzy
2009-03-24 22:52
#2

kanske tänder på g?

Telefonkontakt
2009-03-24 23:03
#3

det låter elt normalt. hade en sån disskusion med en annan mamma och har erfarat det själv. och även min bvc-tant och öppnispersonal säger att det är normalt.

men om du är orolig så kontakta bvc.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

veeronica
2009-03-25 00:40
#4

#1 ja, jag helammar fortfarande, han har fått smaka lite morotspuré en gång, men det va nog 1,5 v sen så det borde väl inte påverka? Försöker amma honom länge, men han har börjat bråka lite med maten också… Äter bara lite i taget, men ofta (känns dock som att det inte finns så mkt som det brukar, är väl en tillväxtperiod skulle jag tro…)

#2 Jag har funderat på det, han är kinkig och gnällig också… Kollar i hans mun varje dag, men ser inga tecken på tänder än så länge.

#3 Ska till bvc på kontroll på torsdag, tar nog upp frågan då… Är väl inte jätteorolig, för han verkar må rätt bra ändå=)

Jennifersthlm
2009-03-25 10:18
#5

Ja antingen så vill han kanske inte ha bröstet längre eller sinar dem? annars så är det nog bara tillväxt på gång

Link-
2009-03-25 13:20
#6

Jag hade nästan exakt samma fråga till bvc senast vi var dit. Ibland bajsades det stup i kvarten och ibland var bajset riktigt grönt, ungefär som gräs. Höll i sig ett par dagar. Hon sa i alla fall att det var helt normalt och inget att oroa sig för.

Annons:
mtina
2009-03-30 21:59
#7

min kille e 2 mån och äter bara ersättning men hans bajs är olika färg, ibland grönt och ibland gult, hur kommer det sig då?

när jag fortfarande delammade var det ibland orange…

oftast bajsar han 1-2ggr per dag

annica1984
2009-05-21 01:22
#8

Min son var också så där, och på bvc sa dom att det kan bli så ibland.

Och efter några veckor ändrades de och då började han med att bajsa 1 gång i veckan.

Men sen gick de tillbaks till 1gång om dagen:)

IrishHall
2009-05-21 22:38
#9

#8 Vad är förklaringen om färgen är grönblandat gul med en dragning åt orange och med inslag av polkagrisrandigt rödvitt?

annica1984
2009-05-22 22:59
#10

Det vet jag tyvärr inte. Grön/gulaktig färg hade min son ibland också men inte en dragning åt orange och med inslag av polkagrisrandigt rödvitt. Du borde nog hör på bvc tycker jag.

Upp till toppen
Annons: