Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3238 ggr
linneablomman02
2009-03-10 10:21

Får dåligt samvete...

Är det bara jag som ibland får dåligt samvete över massa saker … jämför sig med andra föräldrar och känner att man inte alltid räcker till!

  • vi flyttade för 1 år och 3 månader sedan 7 mil från vårt tidigare hem. Min dotter var då 5 år. Hon saknar sina gamla kompisar, sitt dagis och sitt gamla rum extremt mycket. Hon går i en jättefin skola, har många nya kompisar och ett mycket större och finare rum…. men åhhh. får så dåligt samvete över att vi tog henne från hennes bästis och andra kompisar. Vi åker dit så ofta det finns möjlighet … har dock bara funnits möjlighet 4 gånger sen vi flyttade. Hon skulle gärna åka varje helg om hon fick…!

  • Hon gråter ofta på kvällarna över att hon måste sova ensam…. -varför får mamma och pappa sova tillsammans när de TILLOCHMED är stora!!? Å inte ens mörkrädda? Så elakt och orättvist! Det är ju som det är… hon måste ju lära sig me jag förstår hur hon tänker och får dåligt samvete!

  • Hon vill så gärna ha en lillasyster eller lillebror. Hon har tre halvsyskon som kommer varannan helg… men det är sååå ORÄTTVIST att hon inte har helsyskon… ett syskon som bor med henne. Skulle gärna vilja ha en liten till men min sambo vill absolut inte ha fler barn. Tycker det är lite sorgligt … tanken på att jag vill ha fler barn och hon vill ha helsyskon… tycker det känns "orättvist".

  • Hur hinner alla andra föräldrar med allt? Vad får alla tiden ifrån? Man träffar familjer hela tiden som verkar ha 70-timmarsdygn. De har bra jobb, välstädade hem, egna frididsaktiviteter, barnens fritidsaktiviteter, läxläsning, de hinner vara ute med barnen och leka men samtidigt få dem i säng utan konstiga procedurer. De uträttar ärenden och verkar ha en så välplanerad och organiserad tillvaro med tid över för både nöjen, umgänge med vänner och soff-mys samt egentid! Tränar och går promenader, besöker lekplatser och lagar riktig husmanskost… Jag tycker knappt man hinner något.                                                                                                Går upp kl 06. Gör oss iordning… lämnar på fritids och jobbar sedan 7-16. Kommer hem trötta 16.30, börjar med maten och när man ätit och tagit hand om disken är klockan typ 17.30. Då ska man hinna med städning, tvätta, handla, leka, umgås, nöjen, läxor, ärenden, bolibompa, duschning,  nattning, egentid, soffmys och gud vet allt. Oftast blir det typ 1-3 av punkterna i snitt man hinner med…typ samma varje dag! och när man väl kämpat sig igenom nattnings-proceduren och upptäckt att hon somnade alldeles fööör sent idag igen…. känner man sig själv som en klubbad säl. Får dåligt samvete för att hon kom i säng sent och kommer inte vara utvilad i skolan,hon  inte hann leka med någon kompis idag "heller", att man inte knappt pratat med familjen pga alla måsten, att hon missade bolibompa för vi var tvugna att handla, att man inte varit ute i friska luften mer än till och från bilen på hela veckan….!  och så får man skynda sig packa gympapåsen, springa till närbutiken och handla frukten man glömde köpa nyss, hämta sista tvätten i källaren, duscha och plocka in disken så man hinner sätta sig i soffan lite innan man måste sova. Sätter sig till slut i soffan och upptäcker att alla bra program, serier och dokumentärer som började kl 20.00 eller 21.00 är slut för längesen. Somnar på två sekunder för att ladda ny energi inför morgondagen, undra om man skulle ringa till mamma då å kolla hur de mår… har inte hunnit ringa någon på flera veckor….!

  • Får dåligt samvete när jag inte har möjlighet att låta min dotter vara ledig på lovdagar så som sportlov, påsklov, höstlov m.m. Måste ju jobba tyvär…fritids är ju inte så populärt och alla barn vill ju ha LOV! Man vet ju själv hur det var…. får såå dåligt samvete. Å stackars stumpan får bara 5 veckors sommarlov…. fritids fritids…. tänk vad långt sommarlov alla andra har! Så känns det i alla fall.

Samvete samvete samvete….. tidsbrist!

Är det bara jag som känner så här??

Annons:
Susanne
2009-03-10 10:42
#1

Nää *hahaha* det låter som mitt liv.
Vi gör alla så gott vi kan och mer än så går inte, att ha dåligt samvete gör oss bara mer trötta.
Nu har ju jag lite större barn som jag faktiskt delegerar ut arbete till men när de var små och jag var ensam med dem var livet inte kul.
Jag slet ut mig och bestämde mig för en sådan enkel sak som att jag städar och tvättar EN gång i veckan. Det behöver inte vara samma dag man gör båda. Bara det att ge f*n i dammsugaren varenda dag gjorde mitt liv så mycket enklare.

Veckohandla, jättesvårt när man har minne som en guldfisk men det fungerar bra tack vare inhandlingslistan som sitter på kylen. Vi handlar bara en dag i veckan, en som maken är ledig. Jag kollar Ica´s recept och handlar efter dem, sedan är det ju bara det gamla vanliga mjölk, frukt, osv.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Zahara
2009-03-10 11:57
#2

hihihi, du e inte ensam! ibland undrar kag med hur folk hinner, tror helt enkelt attde inte lägger så mycket tid på barnen, jag har hellre rörigt hemma om jag får en timme xtra med dottern än städar den timmen :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

mattiz73
2009-03-10 13:40
#3

Jag håller med dig Zahara! hellre sitta och bygga lego med sonen än att gå och plocka hela tiden! Jag har gjort torsdagarna till vår städdag och då dammsuger jag och dammtorkar rubbet. Sen är det bra! Tvättar gör jag hela tiden men hänger tvätten när sonen sover. Diskmaskinen tömmer jag men det tar ju bara 5 minuter och maten lagar min sambo oftast. Men visst har jag dåligt samvete ibland men situationen blir inte bättre av det.

linneablomman02
2009-03-10 16:44
#4

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker tiden springer ifrån en. Själva grejen är att jag tycker att trots att jag ofta struntar i städningen för att få mer "fritid", storhandlar ett par gånger i månaden, tvättar endast en dag i veckan, skippar matlagningen ibland och köper hem pizza och dessutom inte följer ett enda program på tv eller har några fritidsaktiviteter. Så tycker jag ändå att jag ägnar alldeles för lite tid med min dotter. Att tiden inte räcker till. Jag plockar visserligen ordning alla utspridda leksaker och dammsuger dagligen (dottern har gerbiler och kanin = sågspån överallt! ) men jag tycker ändå jag borde få tid över. Känns som timmarna går extra fort i mitt liv…haha.

Kan ta min svägerska som exempel. Hon har ett pedant-skött hem, jobbar, promenerar, tränar, umgås med vänner både med och utan barn, noga med läx-läsning, följer tv-serier, hittar på saker med familjen, skjutsar och hämtar barnen hos kompisar, brottning, simning och gud vet allt. Barnen badar eller duschar varje kväll och de äter alltid vällagade middagar. Inga konstiga nattningsprocedurer som tar tid men hon läser bok och stoppar om dem bara. Ändå har hon tid över att bubbla i telefonen i timmar, tvätta, kolla film, sitta vid datorn eller måla på huset efter att barnen somnat. Helt otroligt i mina ögon.

Får helt enkelt försöka göra upp ett veckoschema med lite fasta rutiner och städ-dag, tvätt-dag. handla-dag, lek-dag, slapp-dag, egentid-dag o.s.v.

Skönt att höra i alla fall att det inte bara är jag som har ett samvete som spökar p.g.a tidsbristen.

Zahara
2009-03-12 11:13
#5

Involvera barnen i det du gör och gör det till en lek så slår du två flugor i en smäll! ex ha en liten lapp med saker barnen kan hämta när du handlar, det tycker de är super kul! Kanske hjälpa till med dammsugningen, blir inte superrent men lite renare :) Min lilla ÄLSKAR dammsugaren! då blir det "lek" med barnen fast du gör "nytta" samtidigt :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Gullan402
2009-03-12 14:54
#6

#5 Jag "uppfann" den leken när barnen var trötta efter en heldag på dagis och bara kivades i affären. Vår affär är inte så stor så det var ingen större fara att skicka dem kors och tvärs och hämta grejer.

Eftersom jag är  ensamstående så MÅSTE barnen hjälpa till hemma. Det skulle inte fungera annars. Stora tjejen dammsuger mycket och älskar att köra tvättmaskinen. (Faktum är att hon var mycket mera lättlärd än var pappan var på att skilja på färger och material, flickan är 9)
Lillan har "ansvar" för att plocka upp sina leksaker i sitt rum samt att utfordra djuren. Det sistnämda har hon valt själv.
Diskmaskinen turas vi om att fylla och tömma.
Stora flickan har nu börjat laga lite mat på egen hand till hela familjen. Hon tycker det är roligt. Annars har jag ofta barnen med i köket.

Ooops, nu när jag läser igenom ser det ut som vi har ett arbetsläger här hemma. Riktigt så är det inte, jag lovar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
AusaBausa
2009-03-12 19:55
#7

man har väl ständigt dåligt samvete som småbarnsföräldrar eller? MEN saktar man av på farten o struntar i vad alla andra gör o gör bara det som verkligen är viktigt så blir det nog lugnare både för sig själv o barnet.

Sen har vi en blivande 6-åring som fortfarande var o varannan natt sover i våra sängar…det växer dem ur automatiskt..våra grabbar på 10 o 12 snart har gjort samma o dem bara slutade rätt som det var..inget o lägga energi på..samt att jag själv var mörkrädd som liten o skulle inte vilja neka mina barn att sova hos oss…mamma o pappa sov m mig o syrran liggandes på madrass brevid deras säng o lillebror i sängen i mga år tills vi bara sluta också…

linneablomman02
2009-03-13 15:16
#8

Jo… inget fel att sova hos mamma å pappa tycker jag… men ibland kanske man som föräldrar vill ha sängen för sig själva… å ägna tid åt varandra (om ni förstår hur jag menar *ler*)

Hon sov i min säng tills hon var 4 år…. å under de fyra åren sov hennes pappa på soffan p.ga att han helt enkelt inte fick plats eller ro att sova (varken jag eller dottern ligger still när vi sover)…å han har sömnbesvär ändå…så, hade inget val!  å när vi flyttade var vi dessutom tvugna att byta ut vår 180-säng till 160cm för att få plats i sovrummet å då började jag natta henne i hennes säng så vi äntligen kunde sova ihop igen han å jag. Men jag får så dåligt samvete eftersom hon absolut inte vill sova själv…. men det vill ju ingen av oss…. svårt.

Jo visst brukar hon få hjälpa till både hemma och i affären. Hon städar sitt rum själv samt dammsuger. Hon brukar även hjälpa till i köket ibland och få hämta saker i affären. Men det jag pratar om är den tid som saknas för umgänge med vänner, besöka lekplatser, sitta ner å se en film i lugn och ro eller med henne, egentid m.m. Känner mig alltid så trött å orkeslös när det väl blir en lucka och tidsbristen samt alla "måsten" påverkar ibland mitt humör och tålamod … måste erkänna att det skulle underlätta om sambon hjälpte till mer och skänkte lite egentid till mig ibland… men han lever som en ungkarl, en tonåring eller vad ska man säga. Han gör helt enkelt bara det han känner för å han anser att mycket av alla vanliga vardagssysslor är kvinnogöra, han har inget tålamod till barnlek, inget körkort och är ofta borta, ute eller med kompisar…. vilket jag aldrig är. Trist… kanske är där det största problemet ligger egentligen…. å det är tyvär ingen idé att ta upp det med han för då blir han bara sur å tycker jag klagar för mycket på honom. Han tycker typ att bara för att han underhåller bilen, har sömnbesvär, ofta ont nånstans…tandvärk, ryggont, huvudvärk m.m. och dammsuger nån gång i månaden eller putsar fönstren 2 ggr om året så gör han mer än tillräckligt…. trots att han jobbar halvtid å jag heltid. Grrrrr!

Upp till toppen
Annons: