Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 13828 ggr
Link-
2009-03-25 13:10

11-åring hjälpa till hemma

Vad kan man begära att en 11-åring gör? Som det är nu hamnar smutsiga kläder över hela huset, smutsigt porslin i alla rum, aldrig städat rum, om det spills något står man bara och tittar på det osv. Argumentet är "jag kan inte".

Det är helt löjligt. Tycker att alla som bor i huset ska delta, sen är det väl en otjänst mot barnet? Ska ta upp detta till diskussion med sambon men skulle vilja ha lite mer kött på benen…

Annons:
AnnaLundin
2009-03-25 14:17
#1

Pja, mina barn är 4, 5 och 7 år och de kan lägga sina kläder i tvättkorgar (sorterat efter färg - till och med de kan de, bättre än sin far… Oskyldig ). De plockar undan glas, tallrik o bestick efter maten och hänger upp ytterkläderna när de kommer in utifrån (ibland får man påminna, men de gör det i alla fall).

Er elvaåring behöver absolut börja med detta NU om han ska bli dräglig att leva ihop med i framtiden… Sätt tydliga och oförhandlingsbara gränser. Det är väl självklart att han KAN, men han vill inte. Då måste det "kosta" att inte vilja, för att övertyga honom - indragning av förmåner (som återfås när man sköter sig) kan vara ganska effektivt…

trollet85
2009-03-25 15:12
#2

För mig är det en självklarhet att en blivande tonåring (även om det är två år kvar) ska kunna göra saker som, plocka undan sin tvätt både ren och smutsig, plocka undan disk efter sig, torka upp det som spillts, hjälpa till med maten efter sin förmåga, städa sitt rum och hjälpa till med det man ber om. Jag tycker att man kan, vid lämplig  ålder, be barn att hjälpa till hemma.

Jag har sedan tidig ålder fått lära mig att "ta vara på mig själv". Jag hjälpte till med maten, även om det ibland var under protest, dukade bordet, blockade bort efter mig, la mina egna kläder i tvätten. Städade mitt rum, ja kanske inte alltid så bra Oskyldig. Plockade i och ur diskmaskinen, när mamma bad mig. Hängde upp tvätt som mamma tvättat.

Om han inte börjar nu, hur ska han då klara sig när han inte vill/får vara på typ fritids pga ålder? (vet ju inte om han är det nu heller)
Snälla du *ber* va du än gör, gör inte som min svärmor!!! Hon skötte sambons lägenhet tills jag flyttade in när han var 24år. Han anser idag att jag som kvinna ska sköta hemmet, för det har ju alltid hans mamma gjort. Nu vid 30 års ålder, och första barnet på väg, kan han efter mycket tjat, slänga på en tvätt eller slå på diskmaskinen. Men sällan frivilligt.

En till fråga, hur mycket ser han sin pappa göra hemma? Min sambo är uppvuxen med att hans pappa inte gjorde nåt hemma, typ. Medans jag har under min uppväxt sett pappa sköta hushållet när jag varit där. Jag är uppvuxen med att pappan i huset också hjälper till, vilket jag kommer se till att mitt barn också växer upp med.
Kanske är det även dax att sparka lite på sambon Flört så att han är en bra förebild för sin son.

lycka till!

Jennifersthlm
2009-03-25 15:20
#3

jag håller helt med föregående talare…

Mina barn på 7 och 3 lägger smutsen i tvätten, bäddar sängen varje morgon, plockar bort från bordet och varannan dag får de hjälpa till att antingen duka eller plocka i/ur diskmaskinen…

Snabeldraken brukar 4 åringen sköta och sen kommer pappa och drar en snabbis i hörnen efter..

De måste trimmas i tid, det ska bli en naturlig del av livet att faktiskt plocka efter sig.. annars blir det ett H-vete..

Lycka till och stå på dig, om han/hon inte kan så får de helt enkelt lära sig… kanske blir det fel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ggr men den 9: ggn blir det bra… låt de träna, försöka och glöm ej berömma vid alla försök och att uppmuntra till all hjälp..

Telefonkontakt
2009-03-25 17:34
#4

Jag anser att när man är 11 så kan man ta disken utan problem. att städa sitt rum är en självklarhet i den åldern. jag bäddade min egen säng ordäntligt innan jag började första klass.

11åringen kan, men har kasnke inte fått göra saker förut och inte tror?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jossan86
2009-03-25 20:54
#5

Ja vår 5-åring hjälper till att duka och plockar alltid undan efter sig själv oavsett om han ätit mat vi köksbordet eller fikat i soffan,..
Varje kväll får han städa sitt eget rum vilket gör att det aldrig blir något kaos, när kläderna är smutsiga lägger han dom själv i
tvättkorgen…

Och vad jag kan minnas var det jag yngre än 11 då jag började hjälpa till med dammsugning, diskning osv ibland…

Att din blivande tonåring inte hjälper till beror nog mer på lat- och bekvämhet än något annat…

Tar jag inte helt fel slipper man gärna om man kan i den åldern och det är ju alltid lätt att skylla på att man inte kan när man står och vacklar mellan barn och tonåring Glad

Susanne
2009-03-25 23:49
#6

Mellandottern har precis fyllt 12 och hon har disken/dammsuga "hemska" vardagsrumsmattan varannan dag, duka på/av matbordet varannan dag. Tvätten ska ner 2 ggr i veckan och dagen efter ska den upp och läggas snyggt i lådorna. På torsdagar städar vi. Hon sköter sitt eget rum och delar på toa/dusch och hall med syrran på övervåningen. Hon går ut med hundarna minst 15 min. varje eftermiddag och hjälper till att laga mat och baka fikabröd när jag ber om det (vilket tyvärr inträffar allt för sällan, att jag ber om hjälp alltså).
Sköter hon inte sina sysslor så blir det avdrag på månadspengen och när hon är tjafsig och otrevlig ryker datorn en vecka i stöten.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
Link-
2009-03-26 00:37
#7

Tack för alla svar. Nu tror jag inte att jag är tokig längre . Eller det gjorde jag väl inte innan heller..Glad

När barnet bodde hos sin mamma (jag är bara styvis) behövde man aldrig lyfta ett finger. Det har som följt med hit vilket är förståeligt. Det kan bli så känsligt om jag anmärker något, det är ju inte mitt bio-barn. Men det här är inte hållbart.

Och ja, min sambo är latast i kommunen. Exet plockade ju efter honom också. Tungan ute Det finns inte på kartan att han tar eget initiativ till tex tvätt.

Jennifersthlm
2009-03-26 14:23
#8

Förstår precis, men han bor ju hemma hos er och ska faktiskt lyda dig lika mycket fast du inte är hans "mamma"… och sambon tror jag behöver en rejäl spark där bak så han oxå börjar plocka…

Link-
2009-03-27 12:31
#9

Nu har vi mjukstartat lite.

Kläder till tvättkorgen. Plocka undan när man ätit. Bädda sin säng. Helt enkelt städa efter sig själv. Blir säkert att påminna en hel del men det sitter nog snart. Sen kan man bygga på.

Det är inte så att han vägrar göra något man ber om, inga såna här du är inte min mamma - diskussioner. Tycker bra om mig. Men jag är mycket snällare mot honom än mot "mina" barn. Tänker både en och tre gånger så att det inte ska bli orättvist och han känner sig utanför. Ska tuffa till mig lite och kicka på sambon. Det är ju egentligen hans ansvar.

AnnaLundin
2009-03-27 15:55
#10

#9 - bra start! Kan han lära sig att hålla undan efter sig själv i alla fall så är det ju en bra början. Kanske samma utmaning kan vara lagom för sambon att börja med… ;)

Upp till toppen
Annons: