Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 5256 ggr
phernilla
2009-03-22 13:50

HJÄLP: Problem på förskolan!

Jag har ett problem med förskolan som jag skulle behöva era synpunkter på. Får det verkligen gå till så här? Känner mig totalt maktlös och överkörd!

Sonen är alltså under utredning, men har inte fått nån diagnos än, utredningen har inte ens kommit halvvägs än. Dock så, redan drygt ett halvår innan utredningen påbörjades så fick han genom kommunen en egen resursperson på förskolan, o detta har fungerat kanon för honom! Vore det inte för denna resursen så skulle förskolan inte alls fungera för honom. Han kräver en extra resurs, annars funkar det inte på förskolan.

Det säger ju en hel del, eller hur?

Men, nu till problemet…

Jag blev uppsagd från mitt förra arbete o jobbade sista dagen den 5 feb i år. Sen dess är jag arbetslös. Har blivit uppringd flera ggr från min kommun, samt närliggande kommuner om timvikariat…

Men, förskolan vägrar låta mig jobba!!!

Sonen har på "mammaveckorna" schema, alla vardagar kl: 09-14. Det är även dom exakta arbetstiderna för hans resursperson. På pappas veckor så är schemat, alla vardagar kl: 09-17.30

Förskolan har tydligt sagt åt mig att jag får inte ta jobb som sträcker sig utanför dessa timmar!
*SUCKAR DJUPT*

Motiveringen är att "resurspersonen har bara sina schemalagda timmar o får inte fler timmar än dom hon har".

Men va f***n, känner jag bara…

Jag har inte råd att gå hemma arbetslös o man får inga timvik som är inom den ramen av arbetstid (kl: 9-14) under vardagar. Så jag får tacka nej till ALLA jobb jag erbjuds! Totalt 4 st olika arbetsplatser bara denna veckan. :-(

Så i Torsdags så tog jag upp detta med förskolan o sa att det här är ju inte hållbart! Jag kan inte hålla på att tacka nej till jobb, för att hans resursperson inte får fler timmar. Det får dom ju banne mig lösa! Han behöver denna resursen, o jag behöver jobba o få in pengar! Så är det bara, för som det är nu så ligger jag back med över en hel månadslön!

Detta funkar inte längre!

Då hänvisade dom mig att ringa till förskolechefen för att "deala med henne", för det är hon som styr detta, helt o hållet, enligt förskolan. Hon som håller i alla trådarna!

Har jag inte rätt att arbeta?

Kan dom verkligen göra så här?

Jag menar:  

  1. Än så länge så är Ellioth "precis som vilket annat förskolebarn som helst, iom att han inte har någon diagnos i dagsläget".

  2. Än så länge så är jag "precis som vilken annan förskoleförälder som helst". Det här är ju inte klokt!

Annons:
Gullan402
2009-03-22 14:04
#1

Nilla; sitter lite i samma sits som dig. Dock är lillan ett "vanligt" barn, dvs utan misstanke om bokstavssjukdom. Jag är undersköterska och kan inte utöva mitt yrke eftersom ingen barnomsorg finns på oreglbunden arbetstid i kommunen. OK, det resonemanget kan jag ta (även om jag anser att det är fel i grund och botten.). Men det nya är att jag inte kan jobba de tider som dagis normalt har öppet heller…
Barnens dagistid ska anmälas minst 1 dag innan!!!! Jag är vansinnig och strider med kommunen om detta, få se vad resultatet blir.

Ytterligare en sak, Lillan är ju sk 15-timmars barn nu eftersom jag är arbetslös. Denna tid går enligt kommunen inte att rucka på alls. Vad gör man när man måste till tandläkare, AF, soc etc? Jag bestämmer inte deras tider. OK jag tar dottern med mig, det funkar i de flesta fall, men då klagar dagis på att hon är där för lite tid….  Sen har hon sen deras ändring till ute-dagis och den tid de är inne med 25 barn på minimal yta lett till att hon ofta är sjuk, och då är hon naturligtvis hemma. 

Jag blir galen, det är bara att inse att dagis inte är till för oss föräldrar och barn utan för personalen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

elyse
2009-03-22 14:08
#2

Personligen skulle jag inte acceptera att "vanlig" förskolepersonal bestämmer så (och jag bli snart just förskolepersonal). Jag skulle nog i första hand höra med försäkringskassan och arbetsförmedlingen om vad DU har för villkor gällande jobbsökande. Be om att få papper på det och lämna till förskolechefen. Du ska inte privat behöva deala med chefen! Om det är någon som ska deala så är det hon/han som ska deala med kommunen om mer resurspengar! Är du förresten inte medlem i någon fackförening som kan hjälpa dig?

phernilla
2009-03-22 14:11
#3

Det finns en lag som reglerar allt som har med föräldrars arbete o göra. Den innebär att dagis är skyldiga att ta hand om barnet om man måste på besök på af, utbildningar, infoträffar, o allt sånt som AF håller i!

Infaller AF-tiden på annan tid än barnets normala vistelsetid på förskolan så är dom skyldiga att lösa det. Om barnet normalt är där 9-12 (som många kommuner har, alt. 9-14, 3 dagr/vecka), o man får tid på AF kl 12. Då ska dom lösa det så att man t.ex. kan lämna barnet kl 11-14 istället. Eller 10.30-13.30, beroende på hur långt man har till sin AF.

Samma sak gäller vid anställningsintervjuer, o samma sak gäller vid arbete. Därför blir jag förbannad då dom gör så här. På Måndag ska jag ringa till kommunen, eller möjligen faktiskt gå dit personligen, o slå näven i bordet!

För jag är FÖRBANNAD! Pissed off!!!

phernilla
2009-03-22 14:13
#4

Elyse:
Ja, jag håller med dig helt o fullt! Jag tycker det är helt sinnessjukt att jag ska ringa förskolechefen i deala med henne! :( Det är ju förskolans uppgift! Det är dom som har koll på vad dom behöver för att kunna utöva proffsig barnomsorg för min son! Inte jag… 

Jag är med i kommunal. Vad kan dom göra åt det här?

Gullan402
2009-03-22 14:14
#5

#3 Jag vet, men det går inte in i mitt dagis medvetande!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

phernilla
2009-03-22 14:15
#6

Gullan402:
Låter som att du med borde gå till högre makter, som jag? Man kanske skulle ringa media? Aftonbladet skriver ju gärna om all skit dom får tag i. haha

Annons:
elyse
2009-03-22 14:21
#7

#4 Hör av dig till Kommunal och fråga vad de tycker att du ska göra. De är ju experter på sådana här saker. Kanske kan de föra din talan inför förskolechefen? Du kan aldrig förlora på att höra med facket, det är ju sådant här man betalar medlemsskap för. Beskriv konflikten i detalj, så är jag till 100% säker på att de hjälper dig på något stadie. Jag tror att förskolan drar ut på detta och förväntar sig inte att du ska protestera.

phernilla
2009-03-22 14:46
#8

Elyse:
Men är inte facket till för konflikter med arbetsgivare, inte med förskolor väl? *förvirrad*

MensMonstretAnfaller
2009-03-22 15:05
#9

Nej usch vad dåligt. Nu har ju inte min son någon extra med sig eller så men jag pluggar och dom dagar jag har skola kan jag säga till dagen innan eller på morgonen när jag lämnar att jag hämtar senare osv.

Alla ska väl ha samma förutsättningar ? :S

phernilla
2009-03-22 15:09
#10

MensMonstretAnfaller:
Ja, jag menar det! En för alla, alla för en?

MensMonstretAnfaller
2009-03-22 15:15
#11

Phernilla du får helt enkelt ringa den där nedrans förskolechefen och klaga lite! Funkar inte det kanske man kan blanda in AF, man får ju inte som arbetslös tacka nej till jobb säger dom så då kanske dom kan hjälpa till och fixa något?

elyse
2009-03-22 16:11
#12

#8 De vet bäst av alla vad DU har för rättigheter som arbetssökande. Om det står ett hinder i vägen, i det här fallet förskolan, så ska de kunna hjälpa dig med det. Om de hänvisar dig till t.ex. Försäkringskassan så är du iaf 100% säker på att du kommer rätt.

Gullan402
2009-03-22 16:49
#13

#12 facket struntar fullständigt i om du har barnomsorg eller inte, det är ditt eget problem att fixa. Att barnomsorgen inte fungerar optimalt är inte fackets sak att lägga sig i.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
mattiz73
2009-03-22 18:06
#14

Jag jobbar inom barnomsorgen men inom skolbarnomsorgen. Om en förälder är arbetslös får inte barnet ha fritaplats men vid minsta anledning så finns det plats direkt att få. Tråkiga är att föräldrar får betala varje månad samma kostnad som andra fast han/hon bara jobbar 2-3 dagar i månaden. Men vi har oxå då skyldighet att ta emot barnen om föräldern ringer 2 minuter innan de behöver ha plats. Så är systemet och det är helt ok för det måste väl ändå vara tanken från början att alla ska ha jobb.

Phernilla: Du får väl ändra ditt schema och skriva från 6-18.30 men att sonen kommer när du jobbar. Det kan inte förskolan neka till tror jag. Helt sanslöst att de kan neka plats när du ska jobba. Det är sjukt!

Vi gjorde ofta så, ändrade tid, när vår son gick på förskolan (han har dock ingen diagnos) och det var aldrig några problem.

Gullan402
2009-03-22 18:26
#15

#14  Vi MÅSTE anmäla senast dagen innan vi ska jobba i vår kommun. Jag försökte att skriva in lillan på andra tider, att hon skulle vara där mellan  6.30- 16.30, ifall jag skulle få chansen att jobba men se det gick inte. Så nu ringer inte de olika enheterna längre så jag kan få timvik eftersom jag p g  a barnomsorgsbristen alltid måste tacka nej.

I vår kommun VILL de ha barnen på fritids minst 1 dag/ vecka för att det ska funka de dagar man jobbar sen. Visserligen får man betala för det, enligt procentsats av inkomst före skatt men jag betalade inte mycket för det eftersom inkomsten var låg. Men stora flickan vill inte vara på fritids så då får det vara.

Men jag anser ju att dagis ska vara för barnen och föräldrarna inte för personalen/ kommuns del. I nuläget när jag inte jobbar så får dagis accceptera att lillan har stor frånvaro, jag har andra åliggande som måste gå före än att hinna köra lillan 3 dagar / vecka. Och vad det beträffar hennes förkylningar så kan jag inte göra något åt det.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

mammiz
2009-03-24 10:28
#16

Är resursen anställd av förskolan eller resurs centrum? Det är väl upp till förskolan att ta hand om ditt barn när resurs tiden är slut? Jag jobbar på förskola och vi har resurs barn, när resurs är sjuk eller ledig är en ordinarie personal resurs. Om det är resurs från resurscentrum, borde förskola och du kunna ansöka om flera resurs timmar. Du borde ju kunna ändra dina vistelsetider som vilken annan förälder som helst. Här i min kommun ska det göras den 21 månaden innan det börjar gälla. Hoppas det löser sig..

phernilla
2009-03-24 13:55
#17

Hmm, tror inte vi har nåt resurscentrum här i vår kommun. Vad jag förstått så är hon anställd av förskolan/kommunen?

Den 21 månaden innan det börjar gälla? Det där förstod jag inte alls. Hmm, förklara gärna lite utförligare. Antingen är jag bara korkad, eller så är nyvaken… ;)

mammiz
2009-03-25 23:53
#18

Hi hi hade inte skrivit så tydligt ser jag….Jag menade om du vill utöka tiden i april behöver du lämna in det senast den 21 mars.

Ring barnomsorgen i kommunen och fråga om resurs är anställd av dem, och fråga hur du ska göra om du vill utöka tiden.

Vad gör din förskola om resurs är sjuk? Får ditt barn vara hemma då? Vilken kommun tillhör du om man får vara fräck att fråga? :)

phernilla
2009-03-26 00:33
#19

Nu ska det bli intressant o se hur förskolan ska lösa det här?

Idag blev jag nämligen akut inkallad på anställningsintervju, åkte dit direkt, pratade i 2 timmar, o JAG FICK JOBBET!

Så fr.o.m. Måndag som kommer,  så jobbar jag varannan vecka eftermiddag (pappaveckorna), varannan vecka förmiddag (mammaveckorna).

O jag börjar redan nu imårrn med två tuffa delade turer:
Tors 9-14 + 16-22
Fre 9-14 + 16-22

Sen veckan som kommer blir det eftermiddagsvecka.
Har inte fått dom tiderna exakt än, men det får jag reda på imårrn.

Så nu är dom skyldig att lösa detta direkt!!

linneablomman02
2009-03-26 13:16
#20

absolut. Såklart du ska kunna jobba! Du har ju rätt till barnomsorg för den tid du arbetar oavsett om du är timanställd eller heltidsanstäällt, fast som visstid! Från att dagis öppnar på morgonen tills de stänger på kvällen har du all rätt i världen att ha din son där! Att rätt personal finns på plats rätt tider får de se till helt enkelt!

Lycka till. Kram

Annons:
mattiz73
2009-03-26 16:40
#21

Grattis till jobbet Phernilla! Nu kan förskolan dra något gammalt över sig!

På mitt frita har vi en pojke i 1:an som har assistent både under skol och fritatid. Men han är där mer än 8 timmar så hennes tid räcker inte till utan då får vi andra lösa det. Vi har gjort så att när hon går hem så tar vi över varsin dag och fredagarna är rullande. Jag har tisdagarna mellan 15.30 och 16.30 då han går hem och nu är det sån tur att han är ganska lugn på eftermiddagen då han är trött men det har hänt att han har rymt. Han gör så om han inte får som han vill så visst är det lite oroligt men det funkar.

phernilla
2009-03-26 23:55
#22

Linneablomman02:
Jag är helt på det klara med att det är så det ligger till. Kan dom reglerna utan & innantill. Dessvärre så verkar inte förskolan begripa detta, tyvärr. O det är min son som blir mest lidande av detta! För dom kommer inte kunna neka honom att vara där då jag arbetar, men, förmodligen så kommer dom inte att tillgodose honom med den resursperson han är beviljad, pga att arbetstiderna är utökade! :(

Men jag ska slåss för honom!! Aldrig att jag låter dom neka honom det!!!

phernilla
2009-03-26 23:59
#23

Mattiz73: Det är ju en bra lösning om den fungerar bra för pojken o hans familj. Nu är ju denna gosse lite äldre så där är det säkert lättare att trixa o knixa lite. Jag är rädd för att lösningen här kommer att bli att det blir så att andra kommer att ta över, o då olika från dag till dag. Det kan jag säga redan nu, tvärsäkert, att det kommer min son inte att fixa speciellt bra alls! Det kommer visa sig tydligt, fort, o dom kommer att få ångra att dom gjorde det valet. För all utveckling som skett hittills, kommer att rasa i hastig takt!

DÅ kommer jag att påminna dom om vilken idiotisk lösning detta var o att dom borde ha tänkt längre än vad näsan räckte!!

mattiz73
2009-03-27 07:41
#24

Ja visst, han är äldre och funkar i den fria leken! Jag menade inte att det skulle bli bra för din pojke men det är svart att få ihop en person om din son ska vara där mer än 8½ h per dag då det är en heltidsanställd! Men många olika varje dag det är inte bra för någon. Vi på vårt frita är bara 5 personal + assistenten så vi är inte så många + att vi är med honom varje dag! Men 2-3 st max till din pojke!

phernilla
2009-03-27 16:03
#25

Min son är aldrig på förskolan mer än 8½ timme/dag.
På pappaveckorna är han där prick 8½ timme/dag.
På mammaveckorna är det 5 timmar/dag. 

Nu blir mammaveckorna utökade med 1 timme/dag.
Alltså 6 timmar/dag. Kommer bli närmare 5½ timme.

Ringde dagis idag, dom var glad att jag meddelade i tid.
Dom gratulerade inte till jobbet, o hon avslutade med att:
"Ja men vad bra, då får vi se hur vi löser det nästa vecka…" 

Den frasen kändes inte speciellt betryggande då man la på luren direkt. *suckar* Det är bara att lösa det, säger jag bara. Ska ringa kommunen NU o ifrågasätta detta!!

mattiz73
2009-03-27 17:34
#26

Då ska det väl lösa sig med en heltidspersonal??? Det gör det hos oss när det är sådana tider. Är man anställd som assistent så får man ju gå barnets tider men det är ju inte kul att sluta 17 varje dag (tex) men då får man ju söka ett annat jobb. Assistenter ska vara på barnets tider om det inte blir mer än 8½ timme per dag.

Jag jobbar ute på landet där restiden är ca en ½timme enkel resa och därför drar det iväg med tiderna.

phernilla
2009-03-27 23:46
#27

Mattis73:
Jo, jag tycker det, jag med… Men hon är ju inte en personlig assistent, utan hon är en resurspersonal. Jag vet inte riktigt den exakta skillnaden, men… Du kanske har koll på den biten?

Jag hann inte ringa kommunen tyvärr, fick ett jobbsamtal o sen var det dags o åka till jobbet igen, för pass nummer två idag. Får ringa på Måndag istället. :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
mattiz73
2009-03-28 00:11
#29

EN personlig assistent är anställd för just 1 barn!

En resurs person är till för hela gruppen men kan fokusera på ett barn. Så har jag arbetat i 4 år!

phernilla
2009-03-28 00:59
#30

Mattiz73:
Nej, så funkar det inte i det här fallet. För hon är anställd som enskild resurs åt BARA min son. Det är enda anledningen till att hon jobbar där. O hon får inte vika en tum ifrån hans sida! 

Så isåfall finns det nog olika varianter av resurser…

Gullan402
2009-03-28 09:06
#31

#30 Beror på HUR anställningsbeviset är utformat. Vi har båda varianterna i vår kommun. Resurs som är knuten till specifikt barn och resurs knuten till enheten. En resurs är just resurs på fsk/skola/fritids medan en PA är med i "hela livet".

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

mattiz73
2009-03-28 12:01
#32

Ja, det är nog olika i olika kommuner!

Vi har en PA som är knuten till 1 barn under hans omsorgstid men inte i hans hemliv!

Jag tror det beror på vad kommunerna vill kalla det! Resurspersonal låter finare kanske eller så har resusrsen inte rätt utbildning för att få kallas PA???

phernilla
2009-03-28 12:42
#33

Gullan:
Ja, så långt är jag med. Den skillnaden visste jag. Jag jobbar ju själv som personlig assistent, så… ;) Sonens resurs är knuten till "ett specifikt barn", min son…

phernilla
2009-03-28 12:45
#34

Mattiz73:
En personlig assistent behöver i regel ingen utbildning, dom finns knappt att få tag i heller. Som personlig assistent så anställd man av den som behöver resursen, dom bestämmer helt o fullt själv vem dom vill ha som PA. Allt, mer eller mindre, handlar om Personkemin däremellan.

Men sen får ju varje person som är i behov av personlig assistans rätt till olika antal timmar, som FK beviljar, så det är ju det som avgör om PA är med bara i skolan/på jobbet, bara hemma, eller både och…

Annons:
mattiz73
2009-03-28 12:52
#35

Ja, det är väl olika! Jag skulle vilja säga att PAs borde ha en bra utbildning i botten på ca 1 år och sen när de får ett uppdrag skulle de få kompetensutbildning just på den diagnosen som de ska jobba med.

phernilla
2009-03-28 13:05
#36

Mattiz73:
En 1-årig utbildning för PA har jag svårt o se varför den skulle behövas, men, jag kan hålla med om att man då man anställs hos en brukare så borde man få en utbildning i just den diagnosen man ska arbeta med. Det skulle ge ännu mer trygghet för både brukare & assistent! :)

Att vara personlig assistent anser jag inte vara speciellt svårt, alls… Däremot så är det en del o sätta sig in i rent sjukbildsmässigt, för varje brukare, i regel… O där hade det varit bra att få "lära sig mer" på ett vettigt sätt.

Som det är idag så får man ju själv ta fram information om det man inte vet eller sett förr… Så borde det inte vara, men för mig funkar det bra, men förmodligen inte för alla… :)

Upp till toppen
Annons: