Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 6511 ggr
Believer
3/12/09, 8:26 AM

Att byta till växasäng - orolig

Vi går i tankarna att byta ut Williams  (19 mån)spjälsäng till en växasäng, men jag är så orolig att han ska knalla upp på nätterna och leva rövare. Han älskar t.ex att riva ut allt i kökslådorna, och vi har ingen dörr till köket som går att stänga på nätterna. Visst vaknar man nog om det börjar skramla i köket, men då kanske olyckan redan vart framme? Likaså toaletterna, han når upp och kan öppna dörrarna, tänk om han försöker klättra ner i toaletten?

Hur har ni gjort? Har ni vart lika nojjiga som jag är?

Annons:
Susanne
3/12/09, 8:38 AM
#1

Det enklaste är att inte byta säng. Annars kan ni ju sätta upp grindar, antingen i hans dörröppning eller till kök och bad eller en till köket och låsa badrumsdörren utifrån (vrida handtaget kanske räcker, så det pekar uppåt).
För visst är det mysigt när de kommer tassandes och vill krypa upp i sängen och mysa på morgonen… jag längtar till den dagen kommer.
En rundstav eller lagom lång planka att sätta för lådhurtsarna med om ni har bygelhandtag på lådorna?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jossan86
3/12/09, 11:00 AM
#2

Pontus fick sin växa säng när han var 10 månader och det har aldrig varit några problem…
Från början då han försökte tassa upp innan han somnat var vi ju fortfarande uppe och kunde säga åt honom att gå och lägga sig och när han väl somnat sov han ju hela natten…

Kimpa
3/12/09, 7:55 PM
#3

Lika här. I början kom de upptassandes innan de somnat ordentligt, men alltid medan vi var vakna.
De gånger de vaknat på natten är det mörkt och då vill de inte precis vara själva i huset utan kommer raka vägen in till vår säng.
Så det tror jag inte du behöver oroa dig för.

JohannaMax
3/12/09, 8:30 PM
#4

Jag sover som en stock men är det nått med Norma så hör/känner man på sig det direkt. Jag vaknar alltid till om hon kraffsar runt i sängen eller letar efter nappen eller nått o då är hon ändå två rum längre bort. De gånger hon gått upp kommer hon direkt in till oss.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
3/12/09, 9:42 PM
#5

man vaknar när de går upp. testa och se en natt och se vad som händer?

däremot kan jag tycka att höjden är lite obehaglig. det är ändå en bit upp som barnet sover i en sådan säng. skulle de trilla ur kan de faktiskt skada sig.

loke sover en dm ovanför golvet, tycker det är lagom.

Telefonkontakt
3/12/09, 10:29 PM
#6

vad är en växasäng? bild någon?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
lisette
3/12/09, 10:30 PM
#7

det är en sådan säng som man kan dra ut i takt med att barnet växer….

Telefonkontakt
3/12/09, 10:31 PM
#8

det har jag fattat, men inte hur de ser ut..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
3/12/09, 11:49 PM
#9

Jag var orolig när första barnet skulle börja sova i sin nya säng, han var då 11 månader. Jag la den madrass nedanför på golvet ifall han skulle ramla ur och jag låg nog halvvaken dom första nätterna för att höra om han klev upp, vilket han gjorde också men kom då tassandes in till mig :) Sätt upp en grind i öppningen till köket.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Believer
3/13/09, 8:29 AM
#10

Nu är jag lugnare =) Blir som en del sagt att sätta upp en grind till köket!
Det där med att vrida upp handtagen till toaletterna hade jag aldrig tänkt på, tack för tipset! =)

Believer
3/13/09, 8:31 AM
#11

#5. Ja höjden är jag oxå lite orolig för, men blir nog att lägga en madrass under den första tiden.

Susanne
3/13/09, 8:35 AM
#12

# 10, jag har aldrig provat "handtagsknepet" själv men kom på det när jag satt och skrev. Minns att jag som liten ofta såg det hemma hos andra.
Däremot har jag själv haft två illbattingar som (när de var lite större, runt 2 och 4) drog fram en stol, öppnade skafferiet och hällde ut mospulver, pasta och ris på golvet och sedan blandade med lingonsylt och ketchup direkt på golvet Förvånad då grät jag över min egen dumhet, idag skrattar jag gott när jag tänker på det.

Susanne Skrattande

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Believer
3/14/09, 8:57 AM
#13

#12. Haha, ibland undrar man vart dom små får allt ifrån =)

När jag själv var liten höll jag på att bränna ner huset =/ Tassade upp på natten och ställde in en kastrull med vatten i i micron. Jag skulle göra välling Förvånad
Som tur var sprang jag in till mamma o pappa när det började ryka och skrek "det brinner!". Mindre kul, men som sagt, vart får man allt ifrån? hehe

Annons:
murderdolls
3/14/09, 9:20 PM
#14

varför köra med en växasäng egentligen? min syster gav sin son en vanlig 90säng och byggde en jätte låg sängram "runt" sängen så att det fortfarande ser ut som en sängstomme, och då får både lillgrabben och mamma plats i sängen vid läsning/nattning och han kan utan problem ta sig i och ur sängen själv och om han skulle rulla ur sängen så står ju faktiskt resårbotten direkt på golvet så oddsen att han skulle slå sig är ju minimala. + att han är jätte stolt över sin stora säng och tycker att det är jätte mysigt att sitta i sängen när vi kollar i hans böcker.

Är man orolig för att han ska vara i skåpen och lådorna så får man väl helt enkelt sätta dit skåpspärrar (finns på ikea blandannat) och till toalettstolen finns det också spärrar har jag sett. som en vit stor böj som håller ned sitsen som man lyfter och trycker åt sidan för att få bort ifrån locket.

Telefonkontakt
3/15/09, 1:59 AM
#15

#14 jag undrar också lite över varför man ska ha en sån.. och hur gör man med madrasserna? måste man köpa nya hela tiden eller klipper man i dem?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

lisette
3/15/09, 10:20 PM
#16

#15 köpa nya… ;)

håller helt och hållet med om att det är onödigt med en växasäng.

Susanne
3/15/09, 10:54 PM
#17

# 15 och 16, nej man köper en madrass som passar till sängen i helt utdraget tillstånd. Skillnaden är att den kommer i fler bitar som man bygger på med ju större barnet blir.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

lisette
3/15/09, 11:25 PM
#18

jasså, är det så? vad smart.

Telefonkontakt
3/16/09, 12:13 AM
#19

#17 okej..

Jag vill inte ha någon utdragssäng (som jag är van att det kallas faktiskt).. Fast nu så kommer vi att få en till min dotter, men jag skulle aldrig köpa en själv.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: