Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2772 ggr
johan
4/7/09, 1:12 AM

Tillåta bäbisar i Riksdagen?

Riksdagsledamoten Maryam Yazdanfar (S) tycker att Riksdagen präglas av stenåldersstrukturer eftersom det inte sågs som lämpligt att ha med sig ett ammande barn in i plenisalen.

Tycker du man ska få ha med sig sitt barn på jobbet, t ex vid en omröstning i Riksdagen?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
AnnaLundin
4/7/09, 2:15 AM
#1

Ja jösses.

Ja, jag tycker att man borde kunna ha med sig bäbis in i Riksdagen vid en omröstning. Och jag tycker nog att de flesta jobb går att sköta näst intill fullt ut även om man har bäbis med sig, om man bara vill.

t0bias
4/7/09, 2:49 AM
#2

Frågan är väl varför bebisen inte tilläts närvara i plenissalen.

Skulle jag ha nåt emot att en kvinna ammade sitt barn under ett viktigt möte i mitt jobb - nej

Skulle jag ha nåt emot att en skrikande bebis deltog under ett viktigt möte - ja, eftersom det stör mig i mitt arbete och troligtvis de andra i mötet. Precis av samma anledning stängs tex mobiltelefoner av.

Således skulle jag tycka det var olämpligt med bebisar i plenissalen och andra rum där viktiga möten hålls eftersom risken för en skrikande (störande) bebis är ganska överhängande.

AnnaLundin
4/7/09, 5:14 PM
#3

#2 - jag är ganska övertygad om att den mamma som har med sig en liten bäbis på ett möte eller i plenisalen skulle ta den under armen och gå ut därifrån OM den börjar skrika hysteriskt.

Sen vet jag inte vad du har träffat för bäbisar, mina har varit med på diverse styrelsemöten och andra träffar under spädbarnstiden och jag har aldrig haft några större problem med att de har skrikit eller på annat sätt stört ordningen. Men det är ju också givetvis individuellt från barn till barn. Och jag tvivlar på att någon mamma själv skulle vilja ta med sig t.ex ett kolikbarn på ett viktigt möte. I ett sånt fall får man väga för- och nackdelar mot varandra - missa mötet eller ordna en barnvakt, som kanske kan ha barnet utanför mötesrummet…

johan
4/7/09, 6:29 PM
#4

Jag har förståelse för att det ibland skiter sig och man får ta till nödlösningar. Men jag tycker man borde fundera på hur det påverkar både ens egen och ens medarbetares koncentration och möjlighet att göra sitt jobb.

Som mamma eller pappa är man faktiskt inte de enda som påverkas av att det finns ett barn i rummet.

Sedan stör jag mig till vansinne på att man försöker göra detta till en jämställdhetsfråga eller att det skulle handla om diskriminering. Eftersom det handlar om lämpligheten att ha barn med sig, skulle det rimligtvis drabba mammor och pappor på exakt samma sätt.

Jaja. Jag tycker hur som helst inte att det finns något annat gnälla om. Vad blir nästa steg? Att man är förtryckt för att man inte förväntas ha med sig ett bar som inte kan vara tyst på teater eller bio? Att en kirurg ska ha med sig sitt barn på operation, för de sitter ju ändå bara snällt och ritar lite under tiden?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Gullan402
4/7/09, 11:43 PM
#5

NEJ, barn har inte på jobbet att göra. Jag har inte något emot ammande mammor annars men de ska inte ta med sig barnen på sitt jobb. Är man på jobbet ska man fokusera helt på jobbet och hemma fokuserar man på sitt barn. Varför ska vissa ha rätt att spara på föräldradagar och samtidigt ha med barnen på jobbet vilket förstör både för föräldern och Medarbetare.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

AnnaLundin
4/8/09, 12:16 AM
#6

#5 - säker på att det förstör för både föräldern och Medarbetare?

Ett sovande barn i en barnvagn stör inte mer på jobbet än vad medarbetarna gör.

Sen beror det givetvis på vad det är för jobb, om man kan anpassa arbete och tidrapportering efter faktiskt arbetad tid. Och om barnet stör något alls.

Jag undrar snarare varför man ska tvingas stanna hemma från jobbet ifall man kan göra jobbet lika bra även om barnet följer med? Framförallt om det handlar om en engångsföreteelse…

Annons:
Gullan402
4/8/09, 12:26 AM
#7

#6 engångsföreteelse må vara hänt men jag vet allt för många som har med barnen till jobbet och skola. När jag som vuxenstuderande faktiskt tog dyra studielån så ska jag inte behöva ha bebis runtomkring mig som faktiskt förstörde mycket av tiden i klassrummet. Jag älskar barn men de har inte i klassrum eller på arbetsplatser att göra.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Telefonkontakt
4/8/09, 1:00 AM
#8

#7 jag håller med, en gång är väl okej, men inte regelbundet. framförallt inte om de tär barn som inte kan sitta still och vara tysta och de verkligen stör på arbetsplatsen eller i skolan.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

elyse
4/8/09, 11:35 AM
#9

Nej. Inte om man sitter i riksdagen och måste närvara vid en omröstning eller debatt. Det finns ju vakter som ser till att besökare är tysta - alltså ska det inte vara några oljud där inne. Handlar det om en engångsföreteelse så får man avstå från att vara med vid en omröstning eller lämna över barnet till någon annan som arbetar där just då. Andra ska inte behöva störas av ett skrikande barn när de själva lämnat sina barn hemma för att gå till jobbet/skolan. (Håller helt med #7!) Det är dessutom ingen bra miljö för barn att vistas i, att vara med vid riksdagen. Bebisar blir utmattade av alla intryck - det räcker med att vara med sin mamma på ett kafé för att det ska räcka.

Jag tror absolut inte att man kan göra jobbet lika bra när ens barn följer med. Vilket jobb skulle det vara? Ett barn ÄR en distraktion, det är naturligt att ägna det tid, tid som man annars skulle ha lagt på jobbet. Jag undrar varför man aldrig får läsa om pappor som har sådana här idéer. För pappalediga män finns det ju massor av, men de verkar vara just pappalediga.

Link-
4/9/09, 1:02 AM
#10

Håller med #9.

sasha-
4/12/09, 1:42 AM
#11

Nej verkligen inte :0

Tom
4/12/09, 12:54 PM
#12

Nej, jag ser ingen anledning till att man skulle ha rätt att ta med sig sitt barn till jobbet av samma anledning som jag inte tycker att man tar med sig hunden, hästen eller gräsklipparen. Du är anställd för att utföra ett jobb och så länge du inte får betalt för att sköta om din bebis eller din häst så ska du naturligtvis inte få ha med dig dem.

Engångsföreteelser är undantag och räknas inte in i diskussionen när det gäller barn. Gäller det hästen så finns det inte några undantag ;-)

Tom

AnnaLundin
4/12/09, 1:55 PM
#13

Det man kanske framförallt kan tycka är att det borde finnas tydliga regler för det, så att det slipper bli diskussioner.

Jag kan väl förtydliga, om jag inte lyckats med det tidigare, att jag inte tycker att man ska ha bäbis med sig varje dag på jobbet. Utan det är just engångsföreteelser jag också menade, att jag tyckte att det borde vara okej.

Annons:
Tom
4/12/09, 3:32 PM
#14

Även engångsföreteelser borde vara förbjudet i Riksdagen tycker jag. De beslutar om Sveriges välmående och framtid som har effekter för hela befolkningen. Då tycker jag inte att det är rimligt att man ens i undantagsfall ska acceptera att en bebis ska få störa. Tar man inte mer seriöst än så på sitt uppdrag som politiker så tycker inte jag att man har i Riksdagen att göra.

  Tom

AnnaLundin
4/12/09, 4:29 PM
#15

Och jag tycker tvärt emot, att man TAR seriöst på sitt uppdrag om man gör allt man kan för att kunna vara med vid en omröstning. Skulle det skita sig med barnpassning just då så är man ju ändå med när omröstningen sker.

Sen blir jag lite frustrerad, för det är ju faktiskt inte nödvändigtvis så att en medföljande bäbis måste störa alls. En bäbis skriker inte 100% av tiden, liksom… Jag tror verkligen inte att någon skulle ta med sig ett skrikigt jobbigt barn till jobbet, oavsett vilket jobb man har. Men en beskedlig bäbis som är "nytankad" och sover lugnt i vagnen - HUR mycket stör den?

sasha-
4/12/09, 9:13 PM
#16

Nej men man kan ju knappast ha regler om att bara tysta bebisar får komma med:-P Även om det är ett snällt barn kan väl även det skrika ibland.

Ibland går feminismen så långt att man skäms över att vara tjej.

MoiraIne
4/12/09, 11:45 PM
#17

Det hör väl inte till vardagen att man har med barnen på jobbet, utan det är väl bara tillfälliga nödlösningar. I det sammanhanget tycker jag inte att riksdagsmöten skulle göra nåt undantag. Det är ju helt vanligt folk i riksdagen, och kan man utföra jobbet ändå, so what?

sasha-
4/12/09, 11:47 PM
#18

Fast det är så viktigt.. Man tar ju beslut som rör hela landet O.o

AnnaLundin
4/13/09, 8:57 AM
#19

#18 - blir man en sämre beslutsfattare för att man har en bäbis, menar du?

JohannaMax
4/13/09, 12:31 PM
#20

Man har ju kanske inte fullt fokus på jobbet om man har bebisen med.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
MoiraIne
4/13/09, 11:56 PM
#21

jag tror jag skulle ha bättre fokus på jobbet om jag hade barnet med mig än om jag var tvungen att lämna det hemma med en akutlösning som inte kändes riktigt bra…

men vi är ju alla olika, så därför gör vi ju också olika och tycker olika och allt är ju ok bara det funkar för en själv, familjen och om givningen :)

Tom
4/14/09, 3:43 AM
#22

#19, Så du tror att du sitter ensam i Riksdagen när beslut ska fattas? Det är inte bara mamman som kan bli störd utan alla andra drygt 300 personer som kan bli det. Är det värt risken? Jag tycker inte det.

  Tom

MoiraIne
4/14/09, 9:04 PM
#23

jag har nog större förtroende för våra riksdagsvalda än så. inte är man väl så lättdistraherad att man inte kan fatta bra beslut för att det finns en baby närvarande? jag skulle snarare se det som mentalt positivt för dom deltagande med en lite lucka i allt det formella, strikta och förutbestämda som  omröstningarna brukar karaktäriseras av.

dessutom är väl det där med "bra beslut" en åsiktsfråga, inte tycker jag att alla beslut som riksdagen fattat (utan närvaro av bäbisar) varit "bra". nä tvärtom, in med lite fler bäbisar i plenisalen så kanske riksdagen kommer ihåg på vems uppdrag dom röstar - nämligen folkets. ibland undrar jag nämligen om dom kommer ihåg det (fast det ju alls inte hör till saken).

Tom
4/14/09, 10:00 PM
#24

Än så länge har ingen presenterat ett enda vettigt argument för att bebisar ska vara med i Riksdagen. Tillför de någonting som gör att arbetet blir bättre för de som arbetar där? (Bortsett från att mamman som äger ungen är mer nöjd)

Jag håller med Johan om att det är fånigt att göra det här till en jämstäldhetsfråga eller en diskrimineringsfråga.

Jag tror att de som beslutar ändå har så pass mycket vett att de inte tillåter bebisar i Riksdagen. Allt annat vore idioti.

  Tom

magma
4/16/09, 8:15 PM
#25

En rent allmän notering: Varför tas det för givet att det är mamma+barn det ska handla om, och inte pappa+barn?

#0: Nej, har man en liten bebis så är man hemma och tar hand om den= använder sig av föräldradagar, eller är på jobbet.

Jag som jobbar natt som undersköterska kanske också skulle bära runt bebis i en lämplig anordning på jobbet? Den sover ju ändå, och amma har man ju laglig rätt att ta paus från arbetet för att göra. *ironi*

ElinKee
4/17/09, 12:03 AM
#26

Nej det låter som en dålig idé. Ska man ta med familjen till jobbet så kan man ju ta med jobbet hem till familjen. Tyvärr har jag det så eftersom jag jobbar på familjeföretaget. Han spyr ner kontorsmöblerna titt som tätt, gör nr 2 i blöjan högt och ljudligt och det stör väl ingen men jag låter ju inte honom sitta i det, utan byter på en gång. Just amningen är väl det minsta problemet, det är allt annat som kommer med en bebis på jobbet som inte alltid är så smidigt.

MoiraIne
4/17/09, 12:29 AM
#27

ojdå, very sorry, tror jag har missuppfattat detta. självklart har jag inga bra argument för att barn ska va med i riksdan, eller på nåt annat jobb - för det ska dom inte.

jag trodde frågan gällde huruvida man kan ha en tillåtande och förstående attityd för de undantagssituationer det gäller, och det tycker jag faktiskt att man kan ha, oavsett arbetsplats. så länge jobbet ändå går att sköta och man inte ställer några krav på arbetsgivaren finner jag ingen anledning att bråka om det. men att tycka man kan tillåta undantag från huvudregeln i enstaka fall är ju inte detsamma som att tycka att man ska ändra på huvudregeln.

Annons:
magma
4/17/09, 1:20 AM
#28

#26: Han pysslar med andra ord med sådant som bebisar brukar pyssla med! Låter som en skön kille. Skrattande 

#27: Nja, den ursprungliga frågan var "Tycker du man ska få ha med sig sitt barn på jobbet, t ex vid en omröstning i Riksdagen?", och gällde väl kanske inte i första hand tillfälliga undantag eller nödsituationer. Men kanske man kan tolka frågan olika:)

MoiraIne
4/17/09, 1:35 AM
#29

jamen, inte VILL man väl ha med sig barnen på jobbet, gör man det ändå så måste det väl vara nödsituation? man måste på jobbet, dagmamman är sjuk och man har ingen annan som kan vara hemma med barnet, nåt sånt tänkte jag det handlade om.

magma
4/17/09, 2:01 AM
#30

De kan jag faktiskt inte svara på, alltså hur "man" vill eller inte vill göra. Kan ju bara svara för mig själv:)

Men med tanke på att det finns ett antal hundratusentals föräldrar därute så är det väl knappast otänkbart att det finns de som hellre  tar med bebis till jobbet än att stanna hemma med dem.

Sedan är en nödsituation en nödsituation, och då gör man det som nöden kräver.

Upp till toppen
Annons: