Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1852 ggr
Gullan402
2009-03-22 12:55

Att få leka färdigt

Var på föräldramöte där det även var en föreläsning om ett nystartat stödteam ett sambarbete mellan flera kommuner.
Denna dam som berättade om var vi föräldrar och personal kunde vända oss för att få råd och stöd vid behov. Det lät ju bra men hon sa också att det var jätteviktigt att barnen inte får "stressas på" i olika situationer. T ex när maten är färdig hemma och barnen inte vill komma så ska de få leka färdigt först. Likadant när man ska hämta på dagis ska barnen få leka färdigt först och sen kan man gå hem. Hon menade att det hämmar barnen i deras utveckling att inte få avsluta saker när de vill.
I min värld så funkar inte det, jag 2 barn och har flera åtagande så det måste oftas tjatas om vissa saker. Bl a med regelbundet sänggående, stora flickan är kvällsmänniska och skulle gärna sova hela förmiddagen i stället men hon måste ju till skolan i tid. Dagis har inget drop-in, lillan ska vara där 8.30 där med basta. När vi sen ska hem så har man ju även då en massa åtagande, så ibland har jag fått tagit en illvrålande unge under armen och  tryckt in i bilen. Då lämnades mina barn först och hämtades sist p g a mina arbetstider. Vid den tiden (17.30) vill man bara hem och laga middag… Jag har "inte tid" att låta hämtande dra ut på tiden. Ska barnen äta middag mitt i natten?

Enligt den här damen så beror mycket sjukdomar senare i livet på att barnen inte fått avsluta allt i sin takt. Jag som förälder ska lugnt sätta mig i dockvrån på dagis och se på när dottern leker och kanske delta med tills dottern tycker det är nog, inte när jag tycker det är nog.

Mina barn blir stressade hela tiden då om man ska följa hennes råd. De kommer att drabbas av massor av sjukdomar sen i livet.

För mig handlar det om att få ihop vardagen och då måste det finnas vissa regler för sänggående t ex. Jag brukar "förvarna" barnen att om en stund ska vi göra oss färdiga för natten, så nu börjar vi plocka ihop, stänga datorn etc. Efter några uppmaningar så blir det ett abrupt slut på deras aktivitet om de inte avslutat innan. (Typ att jag stänger TV eller data eller plockar snabbt ihop papper från köksbordet etc. Och ibland med lite mer handgripligen flytta barnet-metoder, om det behövs. )

Hur gör ni?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
mattiz73
2009-03-22 13:01
#1

Jag vet inte om jag tror på det! Inga barn har väl någonsin fått leka färdigt varje lek?

elyse
2009-03-22 14:03
#2

Låter som en utopi. Däremot kan man påminna om att det t.ex. snart är mat för att barn ska hinna leka färdigt. Jag har som princip att försöka påminna barn först ca 15 min innan, sedan 5 min och sedan konstatera att NU är tiden slut. Om man brukar vara stressad när man ska hämta barn eller barnbarn så tycker jag att förskolepersonalen kan vara de som är där och förbereder barnet på att det snart ska bli hämtat. Att rycka loss barn från saker helt abrupt är framför allt respektlöst, men ibland nödvändigt.

Gullan402
2009-03-22 14:06
#3

#2 Jag har inte abrupt sprungit in och hämtat barnen men jag "tröttnar" efter 10 min - 15 min på att barnet gör allt för att fördriva tiden.
OCH barnet trivs hemma så det beror inte på det, har samma strul på morgonen vid lämningen….

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

elyse
2009-03-22 14:17
#4

#3 Nej, det är klart att man tröttnar! Herregud, det gör även utbildade människor! ^^ Vi är alla bara människor och det ska man inte glömma, tycker jag.

murderdolls
2009-03-22 14:30
#5

#0 men om jag minns rätt från när man var liten så lekte man aldrig färdigt. Dvs, oavsätt om jag fick 1 timme på mig eller 5 timmar så hittade man ju på något nytt om man tröttnade på första leken.

Däremot så tror jag att det är viktigt att avsluta leken på rätt sätt. Dvs att man kanske säger till att om 15 minuter så åker vi så du har tio minuter på dig till att leka sen måste vi ta på oss ytterkläderna och gå till ___. (t.ex) Men om det är på dagis som det sker så skall det vara personalen som säger till att t.ex mamma/pappa kommer om femton minuter så att barnet har 15 minuter på sig att leka tills h*n skall göra sig iordning för att gå hem.

MensMonstretAnfaller
2009-03-22 15:03
#6

Barn glömmer ju hela tiden vad dom håller på med och börjar med något nytt.

Visst är det alltid roligt att gå från dagis med ett nöjt barn men det funkar ju inte alltid.

Annons:
JohannaMax
2009-03-22 16:21
#7

Det funkar inte här heller då skulle vi ju aldrig komma i väg eller i från dagmamman. Här hemma säger jag alltid innan det är nått. ex snart dags att sova eller nu ska vi snart äta eller duscha, brukar säga det två eller tre gånger innan och har inget hänt sen när det är dags så stängs tv av eller jag hämtar henne. Ofta kommer hon självmant direkt men ibland så är hon ju fast i det hon gör.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jossan86
2009-03-22 20:21
#8

Ja jag tycker också det lät märkligt, klart barnen hittar på allt för att slippa gå hem från dagis….

Jag provade köra den metoden eftersom att sonen bara går 15h/v och jag ändå inte hade bättre saker för mej, men leken tog ju aldrig slut så det slutade med tjafs och att jag fick släpa hem honom ändå Glad

Kimpa
2009-03-22 21:40
#9

När det gäller middag gör jag som många andra, att påminna en stund innan att snart är maten klar.

Skulle jag hämta hos dagmamman och han sitter mitt uppe i att rita en teckning får han självklart rita klart den, men annars brukar han avsluta lekandet då han vet att det är dax att åka hem.

h00jff
2009-03-24 12:18
#10

Hehe! Leka färdigt? Då skulle mina barn aldrig följa med hem från förskolan/fritids (undrar om personalen skulle gilla det?)… och de skulle aldrig få någon frukost, lunch eller middag. Deras tänder skulle ruttna och de skulle var fruktansvärt smutsiga eftersom de aldrig ville duscha!

Jag brukar exempelvis komma överens med mina barn om att…

… när det här filmavsnittet är klart så äter vi frukost
… om fem minuter (visar på klockan) borstar vi tänderna
… vi tar på oss pyjamas nu så hinner ni spela dataspel en stund till innan ni går och lägger er.
… när vi kommer hem från förskolan/fritids så spelar vi ett kul spel tillsammans.

Det brukar fungera bra.

Något annat som brukar funka är att "skojhota" barnen med att de får åka till våra jobb så får vi åka till förskolan och skolan och "leka" med fröken, eller att vi ska äta upp deras frukostgröt. Det tycker de är kul och kommer ilande som illrar för att vi inte ska äta upp deras gröt!

Upp till toppen
Annons: