Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 3523 ggr
Telefonkontakt
2009-03-28 00:06

Sjuka bebisar

Min dotter på 8 månader har aldrig varit sjuk. Hon har haft feber 1 dag utan "anledning" och sedan så var hon lite snorig i höstas, men inte förkyld.. Eller lit ehosta hade hon då också. Sedan så hade hon feber i 2 dagar när hon fick sina 2 tänder. Annars så har hon varit kärnfrisk.

Folk snackar ju om att om man ammar så får barnen bättre immunförsvar, men det är ju inte bevisat att det stämmer.

Jag hör även att bebisar som är sjuka mycket får bra immunförsvar medans de som är friska får dåligt. Finns det någon grund för det?

Jag själv har aldrig varit sjukt mycket som barn, men som bebis vet jag inte, kan inte fråga då mian föräldrar som hade mig då är döda. Min man har även varit kärnfrisk som barn. Så i mina ögon så hittills så brås hon bara på oss.

Men hur är det? vad har ni erfarat?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
AnnaLundin
2009-03-28 00:18
#1

Jag kan väl ta min äldsta dotter som exempel - hon har inte varit sjuk särskilt många gånger. Har inte gått på dagis och därmed kommit undan många av de smittor som alltid sprids när många barn träffas på samma plats.

Hon har snart gått ett år i förskoleklass och har hittills inte haft en enda sjukdag…

Telefonkontakt
2009-03-28 00:30
#2

Jag gick inte heller på förskola.

Hatar att det är så mycket barnen blir sjuka när de är på förskolan.. men ännu mer att föräldrarna lämnar sjuka barn där, sånna som proppar i barnen febernedsättande så de kan jobba halva dagen. och lämnar ungarna om de inte har kräkts på morgonen utan "bara" på kvällen innan om de har/har haft magsjuka. inte snällt mot alla andra..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

CarolaCarro
2009-03-28 08:47
#3

De brukar finnas en 48h regek vid magsjuka.. Och tror inte det förekommer så mycket att man lämnar sitt sjuka barn halva dagen för att jobba..

Jossan86
2009-03-28 09:21
#4

Mina barn är inte ammade och har heller aldrig varit sjuka, Pontus 5 år har varit förkyld nångång och Lily 7 månader har endast varit lite täppt trots att brorsan släpar hem diverse dagis baciller hon inte är van vid…

Jag själv är inte heller ammad och har heller aldrig varit sjuk, varken som liten eller nu som vuxen Glad

Har ingen aning om man får bättre immunförsvar om man är sjuk mycket som liten, men man blir väl härdad bakterierna så kroppen klarar av dem bättre nästa gång, så det är ju mycket möjligt…

Kimpa
2009-03-28 10:38
#5

Själv tror jag att det första barnet automatiskt är friskare då den kanske inte utsätts för lika mycket som nr två gör från början.
Min första fick tex sin första lilla förkylning när han var 9 månader.
När min andra kom till hade ju den första börjat hos dagmamma och man träffade mycket fler barn som man fick med sig baciller hem från.
Dvs mitt andra barn har haft betydligt fler förkylningarsom liten än mitt första barn.
Båda ammades ( mitt andra fick bröstmjölk genom flaska).

elyse
2009-03-28 17:30
#6

Min personliga teori är att vi alla har olika immunförsvar. Det märker man också på barnen på förskolan när det är en hel barngrupp på 15-18 barn man kan "jämföra" - vissa är ofta snoriga, andra väldigt sällan. Vissa är ofta sjuka, andra i stort sett aldrig.

Annons:
ClarasMamma
2009-03-28 17:49
#7

Tror inte på det där att ammande barn inte blir sjuka lika ofta.. jag ammada min dotter i 14månader och nu det senaste halvåret har hon varigt sjuk hela tiden.. (då har hon med börjat på dagis) men hon har haft förkyldningar och magsjuka innan det med..

så det är nog från barn till barn…

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Mads
2009-03-28 20:49
#8

Jag ammade 6 månader och sedan nån månad efter att jag slutat har sonen som nu är 15 månader haft en hel del infektioner. Hoppas han nu är lite härdad inför start på förskola.

Amor Vincit Omnia

Elisabeth-J
2009-03-28 20:59
#9

Mina äldsta barn ammade jag inte så länge och dom var inte sjuka ofta, den yngsta ammade jag i två år och han var sjuk väldigt ofta. Så jag tror inte på det där med Amning för att skydda mot sjukdomar.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

AnnaLundin
2009-03-28 23:11
#10

Mina barn är inte ammade alls, fast de har förvisso fått bröstmjölk i flaska de första månaderna, sen delvis bröstmjölk några månader till.

Ingen av dem är sjuk särskilt ofta, varken den äldsta eller hennes två yngre syskon.

[Anna-N]
2009-03-29 10:24
#11

Har ammat min son upp till 9 månaders ålder. Han har aldrig varit riktigt sjuk . Feber som han haft  har varit i samband med tänderna och annars har han bara varit lite snuvig men inga riktiga sjukdagar. Givetvis gald för det :-) Han är snart 2 år.

Telefonkontakt
2009-03-29 14:53
#12

Det var inte om ammnig och sjuk jag undrade över, utan om att bebis är frisk och att bebisen får sämre immunförsvar när den blir äldre :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
2009-03-29 17:00
#13

Det finns så många förkylningsvirus att om du fick ett om dagen i hela ditt liv hinner du inte med att få alla förkylningar som finns innan du dör.
Det man får sämre immunförsvar av är framför allt dåliga matvanor, rökning/passiv rökning, för lite motion, för lite frisk luft.
Många barn är mer eller mindre förkylda fram till att de fyller 3 år. Då först har immunförsvaret blivit starkt nog att ta hand om de flesta virus. Dock verkar det som att barn under 1 år nästan aldrig är sjuka MEN det är vad jag upplevt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: