Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2109 ggr
[Jeremina]
2009-04-27 16:50

Ska barnen betygsätta lärare?

Jag måste ta upp det som de pratade om på nyheterna i morse. Ett förslag på att eleverna i skolan ska få betygsätta lärarna.

Det tycker jag är bra om de kan skriva omdömen om sina lärare. Jag lät elever i åk 7-9 göra det med mig när jag arbetade på högstadiet redan under 90-talet!

Jag har t o m använt mig av omdömen från elever från en skola till en annan när jag skulle söka ny anställning och rektorn tyckte det var bra.

Eleverna skrev både postivt och negativt och jag kände att det var rätt av mig att göra som jag gjorde och eleverna gillade det skarpt.

Vad tycker ni? Jeremina! Glad

Annons:
[Jeremina]
2009-04-27 22:41
#1

Ingen som har någon uppfattning och vill dela med sig?????

Lilj-an
2009-04-27 23:04
#2

Det är både för och nackdelar med en bedömning av lärare ..Jag tycker ändå att det låter bra att elever får chans att tycka till, det är tyvärr många lärare som missbrukar sin makt och kränker elever, med elevens bedömningar kan man komma åt rötäggen bland lärare.. men det kan ju också bli så att eleverna ser chansen att bli av med sin lärare bara för att hon/han inte passar just den eleven ….

Men jag skulle tycka det var intressant att höra vad mina elever tycker om mig .. jag tror att jag ska testa med min klass ..

Men någonstans inom mig känner jag ändå vad dom tycker…

Jag jobbar i de lägre klasserna, där de yngre eleverna visar öppet vad dom tycker … och så länge som jag får spontana kramar av eleverna känner jag mig ganska lugn..Cool

Men man vet ju aldrig man kan ju få en rejäl chock ocksåTungan ute

[Jeremina]
2009-04-27 23:09
#3

Det var kul för mig att läsa vad de tyckte och jag fick veta vad jag kunde förbättra. Vidare lärde mina elever mig något varje dag och inte bara jag dem.

Jag tror inte du får en chock men det kanske är svårare för de yngre att uttrycka sig på annat sätt än som du skriver att du får kramar.

Det låter mysigt…kram Jeremina! Glad

Lilj-an
2009-04-27 23:19
#4

Mina elever är verkligen ett glädjeämne de är helt underbara ..

Men helt klart, skulle det vara av stor hjälp att veta vad de tycker jag ska ändra på och vad som är bra …

Vi lär oss hela livet….

Kram // Ann

magma
2009-04-28 00:51
#5

Betyg- nej. Skulle den uppgiften skötas ansvarsfullt av alla elever? Eller skulle betyg sättas baserade på andra orsaker än lärarens kompetens??

Däremot omdömen, att de kunde få en enkät eller liknande där de kunde få bedöma läraren inom olika områden, och även utrymme att få skriva fritt vad de tycker om läraren och vad som fungerar bra och mindre bra.

elyse
2009-04-28 22:30
#6

En utvärdering av kursen (där lärarens undervisning ska ingå) är självklart, det fick iaf jag ge efter varje kurs i gymnasiet. Vid lägre åldrar tror jag att det kan vara svårt att ge ett betyg - gillar man inte skolan är det lätt att ha uppfattningen att alla lärare är en ras som är dumma i huvudet, oavsett individ. Men någon form av omdöme borde kunna ges. Kanske rektorn kan tala med barnen om VAD det är de ska bedöma.

Annons:
Upp till toppen
Annons: