Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 3864 ggr
annie
4/21/09, 1:36 PM

Dilemma

Äldste sonen, 10 år, dansar folkdans. Hans grupp ska ut på långresa i sommar till grannland, som ett dansläger. Många ska med, vissa inte. Hans danskompis (en tjej) har nu bestämt sig för att följa utan föräldrar. Gruppen sover tillsammans såvitt jag förstår i sovsal typ men killar för sig antar jag Flört.

Ledaren och även äldre dansare vill gärna ha med sonen också men  han vill inte åka om inte någon av oss vuxna åker (alltså mamma eller pappa). Några fler vuxna åker också. De frågar hela tiden och han börjar känna sig pressad. Sonen har varit på semesterresa med sin yngre bror och farfar förra sommaren, sovit över hos släktingar men aldrig hos kompisar. Han kommer bra in i denna gruppen men han är i stort sett ensam kille i sin ålder, en äldre finns som är runt 16-17 år gammal + en pensionär och någon yngre, annars är det bara tejjer.

Vårt dilemma i nuläget är huruvida sonen ska åka eller ej. Han vill inte åka med själv utan någon av oss med sig. Vi pratar med honom och visst, han skulle kunna tänka sig det men  han är inte eld och lågor direkt…., Samtidigt kommer det att kosta en slant när någon av oss är med (pengar har vi dock inte diskuterat med sonen!) Vi har ju i o f pengarna men på bekostnad av större delen av vår semesterkassa + att en vuxen och ett barn åker och tar 1 veckas semester till det. Vi är en familj med 2 vuxna och 4 barn (10-2år).

Tycker detta är svårt! Å ena sidan vill jag ju ge honom denna upplevelse med att vistas i ett annat land med kompisarna, dansa och lära sig saker. Å andra sidan kan jag känna att om han inte är mogen att åka själv så kanske han ska vänta? Om man betraktar det som ett läger alltså. Ingen risk för att bli retad dock om föräldrer följer med, sån stämning råder inte i den gruppen!

Sen är det ju detta med övriga familjen, tiden och pengarna. Jag och maken har 2 veckor gemensam semester då en vecka är vikt till husmålning osv där vi bör vara två. Återstår en vecka att umgås tillsammans hela familjen och detta är lägerveckan. Vet inte om vi kan ta mer gemensamsemester på sommaren.

Åh, vad jag tycker detta är svårt! Skrikandes Tankarna bara mal men vi kommer inte fram till något… suck. Hur känner ni inför sådant här och era större barn? Någon som råkat ut för något liknande? Tack för att ni läst ända hit Flört

Annons:
Susanne
4/21/09, 4:04 PM
#1

Jag går rakt på sak utan omsvep, tyck vad ni vill.

Du är hela 10 år nu och kan bestämma själv. Ingen av oss föräldrar kan följa med men det hindrar ju inte dig från att åka och ha kul.

Med tanke på den korta semester ni vuxna kommer att ha tillsammans tycker jag inte att det är fel av er att inte åka. Vi vuxna har så himla lite tid tillsammans ändå.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jossan86
4/21/09, 4:59 PM
#2

Jag håller på sätt och vis med Susanne..

När jag var 10 for jag på ridläger alldeles ensam utan att jag ens kände någon..
Som jag fattar det har han väl sina dans kompisar i alla möjliga åldrar med?

Och om han känner att han inte är mogen att åka än, kommer det väl fler läger?
Han har ju hela livet på sig Glad

Men jag tror att om han åker, kommer han inte att ångra det..
Finns nog ingen tid till att sakna mamma och pappa Flört

elyse
4/21/09, 9:04 PM
#3

Ta kontakt med några av de vuxna och kolla om de skulle kunna hålla ett extra öga på sonen. Det kanske är lättare om sonen vet att han alltid kan prata med "Bosse" (eller vem det nu är) på resan.

JohannaMax
4/21/09, 9:07 PM
#4

Håller med #2 Det kommer troligtvis flera chanser!

Hur jag själv skulle göra vet jag inte…tio år och utomlands….

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

annie
4/21/09, 10:30 PM
#5

Tack alla för svaren! Glad

Vi resonerar lite som ni, han får bestämma själv och känner han sig inte mogen så är det bra så! Allt har sin tid… Skönt att få skriva av sig och få lite stöd - Tack!

# 3 Det finns några vuxna där som han iallafall känner lite så han vet ju vad som gäller och vilka han kan ta stöd av. Det är bra med dessa ledare - de stöttar barnen till 100%.

# 4 Ja, jag vet! Det är stort! Jamenar, man tar ju inte direkt bilen och far och hämtar om det krisar. Samtidigt känner jag att man ju måste släppa taget någon gång. Men som sagt valet är hans och jag tror han stannar hemma. Känns faktiskt skönt tycker jag, han kommer att dansa en hel del i sommar iallafall och uppleva massor genom det som händer i Sverige. Men visst, resan hade säkert gjort massor för honom också. Allt har sin tid.. Glad.

magma
4/26/09, 1:53 AM
#6

Jag avböjde en semesterresa när jag var i den åldern, eftersom jag kände mig rädd att åka utan mina föräldrar.

Vad gäller hur jag som förälder skulle göra idag… Det är ju så olika mellan olika barn hur de är, men om han själv inte är så pigg på att resa så kanske det inte är läge för det i år? Det vore inte så lyckat om han åkte trots tvivel, ifall det sedan visar sig vara helt fel beslut att åka.

Jag minns än hur jobbigt jag tyckte det var att sova över hos min bästa kompis de första gångerna, vilken nattångest jag hade och hur ledsen jag var- men jag minns inte exakt hur gammal jag var då. Man är bara liten några få år och han är mitt i brytpunkten då han ska börja bli mer självständig men samtidigt behöver få vara liten ibland…

Be honom att tänka igenom det och ta ett eget beslut, men försäkra honom samtidigt om att det kommer fler chanser. Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Annons:
Elisabeth-J
4/26/09, 4:18 PM
#7

Varför inte passa på att åka dit på er semestervecka hela familjen Glad Det är väl klart att han inte vet hur han ska göra för samtidigt vill han nog vara med familjen den enda gemensamma semsterveckan, så man kan ju slå två flugor i en smäll Glad

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: