Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 4559 ggr
CoolJay
2009-04-10 01:49

Barn som är sena i utvecklingen

Vår son utvecklas inte som han ska göra. Vi har fått göra mkt undersökningar. Har låga vita blodkroppar så de har gjort en benmärgspunktion som inte visade något. Även en MR som inte heller den visade nåt. Läkarna vet inte varför vår son inte utvecklas.

Han är 14 månader men de säger att han är utvecklad som en 8 månaders. Kan inte riktigt sitta själv. Drar sig fram. Verkar inte förstå att han ska tugga maten. Annars hur pigg o glad som helst. Inte börjat prata än men pratsam ändå. Mkt. Nu har vi fått sondnäring för barn som vi ska göra gröten med istället för vatten på morgon o kvällen för att se om han går upp i vikt. Har börjat gå ner i vikt nu. Är 82 cm lång o väger ca 9600 g. Vägde 9900 g i december. Varit förkyld en vecka så då fick vi inte i honom mkt. Precis innan vi skulle in o väga o ta blodprover. Vi börjar bli lite stressade av sjukhuset som vill göra så mkt undersökningar osv.

Är det fler föräldrar som har det så här ?

Annons:
AnnaLundin
2009-04-11 10:02
#1

Jag har ingen erfarenhet an barn som inte "följer tabellerna", men jag förstår att ni blir stressade av alla undersökningar. Försök komma ihåg att undersökningarna görs för att få förklaring till varför ert barn är sent i utvecklingen. Och de svar man får är tänkta att kunna hjälpa barnet.

Jag hoppas det går bra för er!

figgis
2009-04-11 11:46
#2

Hejsan jag har en pojke som år 7år när han var 1 1/2 så upprtäcktes det att han var sen vid 3 fick han diagnosen autistisk störning och vid 5 adhd. en bekants dotter betedde sig som du beskriver vid den åldern hon fick oxå diagnosen autism men först vid 5 år men det behöver inte vara så i ert fall. Min pojke lever näst intill normalt men har svårigheter med  speciellt sociala samspel och behöver en vuxen med i leken och anpassad skolgång m resurs men cyklar klättrar o sparkar boll som vem som helst. Lycka till

Kimpa
2009-04-12 14:48
#3

Vi körde skyttetrafik mellan Akademiska i Uppsala med vår dotter från nyfödd till hon var lite drygt 1½ år. I början var det å ena sidan för inpassning av en plastgom och operationer( LKG), men då hon inte heller utvecklades som hon skulle vid 10 månaders ålder gjordes hur många tester och MRT på henne som helst.

Kännde mig precis som du skriver stressad, men efter någon månad ville jag bara veta alla fel så jag kunde sluta att grubbla själv vad det kunde tänkas vara för fel på henne.
När jag fick svaret rasade hela min värld, men när jag smällt diagnosen var jag ändå glad åt att allt var hittat så vi kunde gå vidare.

Upp till toppen
Annons: