Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3124 ggr
ElisabethA
4/18/09, 8:58 AM

Sova på magen?

Jag har inga barn själv, men min syster har fått sin första för två månader sedan. Hennes barnmorska (hon bor i England) har förbjudit henne att lägga barnet på mage när hon ska sova pga risken för plötslig spädbarnsdöd. Långt ner i vaggan, men fötterna mot nedankanten så att hon inte ska kunna vända sig i sömne. Är det samma direktiv som gäller i Sverige? Om barnet nu sover bäst på mage, är man då en "dålig" förälder om man låter den sova så? (syrran som undrar)

Hur resonerar ni?
Tacksam för svar!

Annons:
Susanne
4/18/09, 10:45 AM
#1

Jodå, senaste rönen är att babysar ska ligga på rygg (eller var för 11 månader sedan när skruttan kom).
Det har tydligen visat sig att PSD inträffar oftare när babyn ligger på mage.
Din syrra kanske kan fråga om det går bra att ha henne på sidan. Man kan ju rulla en handduk och lägga framför babyn så att hon inte rullar över på magen.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

elyse
4/18/09, 10:55 AM
#2

Man kan ha babyn på mage på dagen, när man är där, har jag läst, men det rekommenderas inte att man babyn sover längre stunder på mage. Det borde vara i princip samma direktiv här i Sverige.

sandra1977
4/18/09, 12:34 PM
#3

jamen det har väl alltid varit disskutioner om hur barnen ska ligga..vissa år är det "inte på rygg" andra år är det "inte på mage"..finns väl aldrig några garantier tyvärr..oavsett sovläge.

AnnaLundin
4/18/09, 4:19 PM
#4

Som #1 skrev så har man sett att risken för PSD är betydligt högre om barnet sover på magen än om det sover på rygg.

Mina barn har fått sova på magen endast då de legat på min bröstkorg, då har jag ju haft full koll på dem ändå…

Man är inte någon dålig förälder om man låter barnet sova på mage, man måste bara vara medveten om att risken för PSD är större då.

Telefonkontakt
4/18/09, 5:31 PM
#5

det stämmer. men en viktig sak är att barnen gärna ska ligga på mage och träna sig när de är vakna, så då är de tinga problem alls! många föräldrar verkar vara rädda för detta även när babyn är vaken, så de låter barnen vara på rygg vilket ofta kan resultera i platta huvuden.. notera att jag skrev många och inte alla.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
4/18/09, 6:07 PM
#6

Och ryggläget har ju visat sig ge sneda skallar efter vad jag såg på tv för någon vecka sedan.
Jaa, hörni, hur ska man göra för att vara en bra förälder? Det verkar inte spela någon roll för fel blir det på något sätt ändå … eller som man säger: hur man än vrider sig har man rumpan bak.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Annons:
AnnaLundin
4/18/09, 6:24 PM
#7

#6 - man kan motverka sneda skallar med en bra kudde och genom att lite medvetet variera att lägga huvudet åt höger eller vänster

Telefonkontakt
4/18/09, 7:31 PM
#8

#7 och ha barnet på mage när det är vaket som jag skrev.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AnnaLundin
4/18/09, 8:22 PM
#9

#8 - absolut! Skrattande

det är jättebra att parkera barnet på en filt på golvet i det rum där man är och grejar, gärna med någon kul leksak framför som lockar till att lyfta huvudet när barnet är litet och som sen inbjuder till "lek" eller lockar till att börja åla/krypa när det blir större.

Elisabeth-J
4/18/09, 8:53 PM
#10

När min yngsta son som snart är 12 år föddes så varnades det för att babyn inte skulle sova på mage. Jag köpte en kudde och han sov på rygg, han har aldrig haft platt skalle men däremot min mosters tvillingar som föddes vid samma tid fick sina skallar intrycta och platta, dom sov inte på kudde och det blev ett evigt jobb för att rätta till allt igen.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Telefonkontakt
4/18/09, 8:58 PM
#11

#10 vad jobbigt att behöva fixa till. Min dotter har sovit utan kudde och på rygg. Men i örjan så la vi hennes huvud på sidan. och när hon kunde vända det själv i sömnen så fick hon ha det hur hon ville. hon har jättefin huvudform. är 9 månader nu.

har för mig att kudde också ska unvikas pga högre risk för PSD..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Link-
4/19/09, 1:00 AM
#12

När minstingen kom (5 mån) var det sova på rygg med platt kudde som gällde enligt BVC. Tror att kudden bara hade med huvudformen att göra.

Jag har låtit honom sova på mage på dagarna när jag var nära, så att jag hade koll. Helt enkelt för att han sov mycket längre & lugnare då. När jag också sov fick han dock ligga på rygg.

Lite provocerande kanske… Men jag var aldrig särskilt orolig. Nu kan han ju vända sig så han brukar hamna på mage varje natt i alla fall.

ElisabethA
4/19/09, 8:35 AM
#13

Oj, TACK för alla svar! Jag ska be syrran läsa igenom tråden :)

Annons:
CarolaCarro
4/19/09, 1:09 PM
#14

Min son har alltid legat på mage.. Annars hade ja aldrig fått sova.. De 2 första månaderna hade han ont i magen så då var de ju skönt för han och ligga på mage för då kunde han kura ihop sig..

Denna kommentar har tagits bort.
Kimpa
4/19/09, 10:14 PM
#16

#14 hade liksom du en grabb som aldrig sov om han inte fick ligga på mage. Vi hade även kolikproblem ett tag…
Båda mina barn har sovit på mage tills de själva kunnat vända sig och bestämma själva hur de vill ligga.

Tycker samtidigt det är lite konstigt… Min tex, började vända sig vid dryga tre månader, men det varnas för att de kan dö i psd ända upp till årsdagen. Ska man i så fall vända dem till ryggläge varje gång de vänder sig i sängen eller?

Veronica
4/19/09, 10:24 PM
#17

#16 Jag har läst att de ska ligga på rygg tills de själva kan vända sig då de då kan anpassa själv hur de vill ligga.

Min tös låg på mage den första tiden (hade en släng av kolik och hon fick lättare upp luften i magen vid ryggläge). Nu vid 5 månaders ålder ligger hon helst på sidan när hon ska sova. Även om jag lägger ner henne på rygg så vrider hon snabbt till sidoläge och somnar direkt och sover hela natten.

Amor vincit omnia

CarolaCarro
4/19/09, 10:44 PM
#18

#16.. Nu somnar han på mage men ligger mestadel hela natten på rygg konstigt nog..

magma
4/19/09, 11:44 PM
#19

#0: Det rådet har vi fått i många år i Sverige ivarjefall. Synd bara att båda mina barn inte ville lyssna på det! De hade kolik och det var enbart på mage som de kunde somna så småningom. Därför hyrde vi ett andningslarm till båda barnen, så fick de sova som de själva ville.

Dock så ska det visst ugnt när barnet är så stort att det självt kan vända sig över från mage till rygg och tvärtom, att låta dem sova på mage.

Kimpa
4/20/09, 1:18 PM
#20

#17-19. Jo jag har också hört att från de kan ändra läge själva är det lugnt.
MEN de kan trots det drabbas av psd.
En bekant förlorade sitt barn i psd när han var 11månader.

Men sen kan man ju inte gå runt och nojja sig för det varje gång de ska sova…

Annons:
magma
4/20/09, 9:49 PM
#21

Jo, visst kan det bli så ändå, men ingen människa klarar av att gå på helspänn och gå upp titt som tätt varje natt. Man kan ju titta till barnet ena stunden, och tre minuter efter att man lagt sig och somnat om så slutar barnet andas- det finns ingen garanti, tyvärr…

Om ett barn som är nästan ett år dör i PSD, så kan man kanske misstänka att det var fysiskt något fel på barnet? Som inte upptäckts tidigare?

Upp till toppen
Annons: