Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 6926 ggr
Telefonkontakt
2009-04-23 20:33

Få glasögonen att sitta på

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 9 månaders flicka har ju glasögon. och hon har inga problem att ha dem på förutom när hon inte har något att pilla med och är trött. då åker de ner och in i munnen.. Så man måste alltid se efter att hon inte drar ner dem..

Det är väldigt jobbigt att man hela tiden måste tänka "sitter de på näsan?!" och när jag och min man inte har tiden eller orken att stirra på Elva varje minut så tar vi av dem.

Det blir tyvärr för ofta tyker jag. Som nu, elva har jätteroligt i hallen och jag sitter i soffan vid datorn. jag ser henne och vet vad hon gör, men hon har ansiktet bortvänt från mig så jag ser inte om hon drar ner glasögonen..

jag känne rmig "som en dålig mamma" för att jag låter henne vara fri från glasögonen så mycket. Hemma så har hon dem på ca 60% av den vakna tiden. Jag lägger till att vi är ute minst 2-3 timmar varje dag och då sitter de på konstant.

"borde" jag tvinga på henne dem även fast de åker in i munnen hela tiden vissa perioder på dagen? och ge tusan i att laga mat/städa/vila för att övervaka henne?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
JohannaMax
2009-04-23 21:30
#1

Finns det inget hjälpmedel? Typ ett band bakom huvudet så att de sitter kvar? Fast då kanske hon drar o sliter tills de lossnar…

Klart du inte är en dålig mamma! Man kan ju inte stirra på dem hela tiden.

Hur hållbara är glasögonen till så små barn?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Telefonkontakt
2009-04-23 21:37
#2

hon har bågar som går runt halva örat redan så de inte trillar av. jag tror att ett gummiband inte skulle vara till någon hjälp, hon drar bara ner dem så de sitter kvar på öronen men är i munnen me dde där mjuka plupparna som sitter vid näsan..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

JohannaMax
2009-04-23 21:43
#3

Aha…vilken busfia…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Telefonkontakt
2009-04-23 22:22
#4

glömde skriva ang hur hållbara glasögonen är.

Jag uppskattar dem som lika dana som för vuxna, fast i mindre storlek. Sen så är det ju inte glas utan plast, utifall olyckan skulle vara framme.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Kimpa
2009-04-24 22:09
#5

Ja du, vad säger man.
Det är nog bara till att passa den lilla.
Min tjej som snart är 2½ år håller fortfarande på att drar av sig brillorna. Inte fullt lika ofta som du skriver, men speciellt när hon blir arg, inte får som hon vill eller bara vill ha uppmärksamhet ( vilket hon ju lyckas med då man vill rädda brillorna från att bli @).

Då jag faktiskt kan välja att inte ha dem på är om jag märker att hon inte är på humör när vi åker bil. Hon sitter bak.
Men annars är det bara till att kämpa. Det blir trots allt bättre ju äldre de blir.

Niklas
2009-04-26 15:28
#6

Jag tycker att det låter som om du lyckas riktigt bra. När Emmyfick glasögon var hon några år gammal och det var rena löjan att försöka få henne att ha dem på längre stunder. Efter några år rättade synfelet till sig så nu (nio år gammal) behöver hon inte glasögon alls.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
TereseE
2009-04-29 17:40
#7

Oj, jag har aldrig sett en så liten med glasögon!

Tycker du verkar vara en superbra mamma i alla fall, inte ska du ha dåligt samvete för att glasögonen åker av nu och då. Glad

Upp till toppen
Annons: