Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 14409 ggr
lippe00
5/14/09, 3:29 AM

Någon fler med barn som har ODD (trotssyndrom)?

Min dotter har nyligen fått diagnos ADHD och ODD/trotssyndrom. När min dotter var 3 tog jag kontakt med Bup första gången. När hon var sex år tog jag första gången upp med Bup att jag misstänkte att hon hade ODD. Hon uppfyllde redan då alla kriterier och det hade pågått i flera år.  Under åren efter det har jag misstänkt även ADHD eller/och AS då hon verkat rastlös ooch haft det socialt svårt. Det enda bup gjorde då var att de riktade in sig och försökte hitta brister i mitt föräldraskap. Jag hade för höga krav på henne, jag provocerade henne tills hon fick utbrott och slog mig, jag var för kontrollerande, jag samarbetade inte tillräckligt bra med hennes pappa, etc etc. Nu är min dotter 15 år. Det tog oss alltså över 11 år på Bup innan hon fick diagnos. Psykologerna verkar inte ha någon kunskap om ODD/trotssyndrom alls. När vi väl fick träffa en psykiatriker (på grund av att min dotter skulle börja äta antidepressiv medicin mot sin ångest) tog det bara 40 minuter innan psykiatrikern ställt diagnos ODD, samt misstänkt ADHD. Det är ju helt sjukt. Det är en mardröm att leva med någon som har ODD och det har vi gjort 11 år i onödan. Medicinen som hon äter nu ger verkligen effekt och hade hon fått den tidigare hade både hon och alla i hennes omgivning sluppit lida så oerhört. Jag vill komma i kontakt med alla som har barn eller annan närstående som har ODD/Trotssyndrom eller stämmer in på följande kriterier:

  • Tappar ofta besinningen
  • Grälar ofta med vuxna
  • Trotsar ofta aktivt eller vägrar underordna sig vuxnas krav och regler
  • Förargar ofta andra med avsikt
  • Skller ofta på andra för egna misstag eller dåligt uppförande
  • Är ofta lättretad och stingslig
  • Är ofta arg och förbittrad
  • Är ofta hämdlysten eller elak

Beteendet skall ha funnits i minst sex månader och minst fyra kriterier måste uppfyllas för diagnos. Det är vanligt att mamman är mest utsatt för barnets besvärliga beteende.

Jag är även intresserad av att komma i kontakt med fler som inte blivit trodda på Bup och istället blivit kritiserade och granskade in till benmärgen.

Hoppas på att ni finns där ute, vi kanske kan lära oss av varandra!

Ps. Jag är ny här så hoppas jag snart ska förstå mig på hur jag fixar en blogg. Ds

Annons:
Elisabeth-J
5/14/09, 10:59 AM
#1

ODD är något nytt för mig, har aldrig hört talas om det tidigare så det var intressant att läsa din berättelse. Hoppas att du här kan hitta fler i liknande situationer.

Välkommen hit! Kram

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

elyse
5/14/09, 1:22 PM
#2

Ojsan. Hur fungerar hon med andra barn?

lippe00
5/16/09, 3:45 AM
#3

Utan medicin fungerar hon riktigt dåligt. I skolan har hon gått  från elev till elev och sökt kontakt genom att vara "på".  Hon petar på dem och är i ansiktet på dem, räcker ofta ut tungan om någon säger något hon  inte gillar, så det är ingen som står ut med henne någon längre stund. Hon är gärna fysisk, typ vill brottas och härja med de andra eleverna. Hon fungerar bättre med killar som är mer toleranta för hennes beteende. Med medecin fungerar hon bättre men om hon utsätts för höga krav kan hon bli ODDig. Det är inget man märker första gångerna man träffar henne, hon är högintelligent och verkar vara en vanlig tjej, men så fort hon blir varm i kläderna kommer hon igång.

Maria444
8/4/09, 10:40 AM
#4

Hej!jag har en pojke som jag misstänker odd/ADHD som inte fungerar så bra ihop med vuxna ex oss som föräldrar främst mamma (Jag) ,skolfröknar,mormor. Han är aggresiv i perioder och det händer ofta saker som att han eldar soptunnor med kompis som är mindre, går in i hus och tar mobiltelefon, snattar i affären är saker som har hänt under senaste månaderna. Han är 9 år och kom till oss när han var 5 år och har varit likadan hela tiden. Ljuger  ofta

Nu i sommar har det varit hemskt,han har varit aggresiv och slagits

och slaget sönder saker,bits och sparkas.

och är med komisar  och då borta i 5-7 timmar utan att komma hem och vi får leta efter honom. Svär och kallar oss vuxna dumma saker och skyller ifrån sig att allt är andras fel hela tiden.

Det är verkligen hemskt att ni fått vänta så länge innan hon blev bättre jag lider med er för jag vet hur frustrerande det är.

Tyvärr finns inte  stödet för föräldrarna som man behöver när man har det jobbigt.

mvh Lena

Mirjami-78
8/6/09, 11:34 PM
#5

Detta hela låter lite som ett ut av mina barn. Har en längre tid funderat på om han kan vara ett bokstavsbarn…

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
LenaL123
5/17/11, 11:31 AM
#7

Hej!

Har nyss blivit medlem här och läst ditt inlägg. Känner direkt igen min dotter i det du skriver.

Mvh Lena

Mvh LenaL123Glad

Bubblan65
5/1/17, 2:24 AM
#8

Hej!

Jag ser att detta är ett gammalt inlägg, men jag letar med ljus och lykta efter hjälp till vår 15-årige son som har ODD och förmodligen ADHD. Hoppas att någon läser detta och vet vad som kan hjälpa!! Han är mycket intelligent men oerhört mörk till sinnet. Alla kriterier för ODD stämmer på honom och vi vet inte hur vi ska hjälpa honom. Är det någon som vet om Sertralin (serotoninhöjande medicin) funkar mot ilskan, trotset och nedstämdheten? Han vägrar allt; gå till skolan, borsta tänderna, äta med oss, han säger konstant nej till allt. Vill bara ha skräpmat, godis, läsk och nu har han börjat röka och i natt kom han hem full. Han är så självdestruktiv och arg och får han inte som han vill slår han sönder saker och slår oss. Det spelar ingen roll om vi är konsekventa, drar in månadspeng m.m. för han bryr sig inte om någonting och har ingen livsglädje. Vi har haft kontakt med BUP, soc, psykologer, elevhälsan m.m. men han vägrar att prata med någon. Vi är helt slutkörda och hans syskon är dödströtta på honom. 

Finns det någon som känner igen sig i vår situation och vet om det blir bättre ju äldre han blir? Funkar medicin??

mvh

Bubblan

mollyt
5/1/17, 6:29 PM
#9

Ingen erfarenhet tyvärr men jag känner med er, hoppas att du kan få bra svar som kan vara till hjälp för er! Kram

Aleya
5/7/17, 10:03 AM
#10

#8 ni som föräldrar bör begära att få gå någon slags kurs i hur man hanterar odd. Det har ni rätt att begära. Tyvärr vet jag inte vart ni ska vända er. Men fråga BUP.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: