Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2123 ggr
Alexandra-S
2009-04-28 20:50

Tankar bara..

Jag är 14, och har alltid velat haft barn!
Men det började nog som mest när min mammas kompis fick barn för ett år sen. Jag träffade han när han var en dag gammal, och i stort sett varje dags en dess, men tanke på att mamma och hans mamma är bästa kompisar.
Men nu vill jag verkligen ha barn, men vet ju att jag är väldigt ung för det.
Men jag och en av mina bästa kompisar pratade om det idag så här, och vi vill båda ha barn när vi är typ 15, 16 år!
Men jag undrar om nån här har fått barn så tidigt?
Om det har varit jobbigt för er?
Min mamma fick mig när hon var 18, så hon skulle isf bli mormor vid 38?! :o
Så jag känner att jag inte kan skaffa barn sen för det…
Fast jag tror att hon skulle stötta mig, men vissa får ju barn vid 40, och då kanske hon har barnbarn ju?!
Vill veta vad ni tycker jag ska göra, för jag vill verkligen ha barn om några år…

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Annons:
[Jeremina]
2009-04-28 22:53
#1

Jag fick barn när jag skulle fylla 16 år det året men det var bara för att en läkare sagt till min mamma och mig att jag var steril. Det var för att jag haft en äggstocksinflammation som var mycket allvarlig.

Nu hade läkaren fel och min kille och jag skyddade oss inte så jag blev med barn efter några månader. Men om jag inte fått fel diagnos hade jag skyddat mig.

Det har varit tufft men vi har haft tur och det har gått bra för min kille var och är 10 år äldre än jag. Vi har nu varit tillsammans i 35 år och har 3 barnbarn. Samt varit gifta i 27 år.

Men du ska veta att vi haft tur också med familj som hjälpt till och så. Du förstår nog att jag avråder dig från att skaffa barn så tidigt medvetet.

Det är jobbigt att ha en liten baby och dyrt och du har ju ingen egen inkomst antar jag. Sedan höll jag på att dö vid förlossningen då jag legat i 2 dygn med värkar och till slut när pojken kom så fick jag en havandeskapsförgiftning och fick sövas ner för att inte få hjärnskador.

Läkarna sa att det berodde på att jag var för ung och inte hade vuxit klart än.

Mitt blodtryck gick upp så mycket så att det var fara ett tag både för pojken och mig. Men efter några dagar var jag bra igen men det är något som jag aldrig glömmer.

När jag skulle få barn igen 5 år senare så var jag så rädd och nervös innan att samma sak skulle hända igen så jag fick gå hos en kurator innan på samtal.

Den förlossning tog 5 timmar och jag mådde så bra men jag skulle då fylla 21 år det året, jag var mer mogen då.

Nej du lilla gumman var barn och lev ditt ungdomsliv innan du skaffar barn och du ska ju träffa den rätta att skaffa barn med också och skaffa dig en inkomst.

Min mamma och pappa blev mormor och morfar vid 32 års ålder och det var väl inte bara kul det heller för dem.

Du kan träffa andra barn och mysa med och kanske vara barnvakt och så men vänta åtminstone till du fyllt minst 20 år för första barnet.

Hoppas du fått svar av mig som du kan ta till dig….kram Jeremina!

Alexandra-S
2009-04-28 23:01
#2

Tack så mkt för svaret! :)
Jo jag har fått mig en liten funderare nu ;)
Det verkar inte så bra ändå.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Jossan86
2009-04-29 00:55
#3

Det finns ju som med allt annat både för och nackdelar med allt och det är ju inte bara att "skaffa" barn…
Till att börja med vill du väl hitta rätt kille att skaffa barn med och det är ju inte alla som gjort det när man är 15-16år Glad

Jag och min man vart oplanerat gravida då jag vi var 17, efter många om och men bestämde vi oss för att behålla barnet och fick en fantastisk liten son…

Ska inte sticka under stolen med att det har varit tufft men vill man så kan man och vi har båda haft våra föräldrar som stöttat och funnits där till 100% då vi velat det…

Viktigt var att vi redan hade eget boende och skötte den knapra ekonomin vi hade själva och levde som "vuxna"…
Hade kanske varit annorlunda och vi tänkt i andra banor om vi bott hemma och måsta lära sig ta hand om sig själv också..

Nu är pojken 5 år och har en lillasyster på 8 månader, jag och barnens pappa är fortfarande gifta och jag ångrar inte att vi gjorde de val vi gjorde…
Vi är en fantastisk liten familj…

Men jag råder dig att tänka över ditt beslut både 1 och 3 ggr…
Det är ju som sagt inte bara att "skaffa barn" Glad

Telefonkontakt
2009-04-29 13:43
#4

#0 inte för att det är svar på din fråga..

Men om din mamma fick dig när hon var 18, så är hon inte 38 förens du är 20?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

CarolaCarro
2009-04-29 15:25
#5

#1 du kan ju inte skylla på läkaren..

Link-
2009-04-29 17:42
#6

#5 Hon berättar ju bara hur det gick till. Om min läkare konstaterade att jag var steril, inte skulle jag hålla på med p-piller fortfarande. Nog skulle jag lita på läkaren.

Annons:
Alexandra-S
2009-04-29 17:57
#7

#4

Oj, jag räknade lite fel. xd

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

CarolaCarro
2009-04-29 22:39
#8

#6 en läkare kan inte konstatera sånt utan en ordentlig undersökning.. Min sambo skylle oxå på läkare för att ja blev gravid men har fått insett att de kan man inte…

Link-
2009-04-29 22:54
#9

#8 Självklart skulle jag undergått undersökning innan. Kom på att så kanske inte var fallet för #1 och din sambo. Tog saker för givna helt enkelt.

[Jeremina]
2009-04-30 01:04
#10

#5 För det första vet du inte vilka undersökningar jag gick igenom innan läkaren sa att jag var steril. Jag skyller inte på någon annan utan konstaterar bara att så var det. Något blev nog fel vid provsvaren.

Vår son som föddes då har bara varit till glädje för oss och allt har gått bra men jobbigt var det att vara så ung. Om pojken hade kommit några år senare hade nog gjort saker och ting lättare.

Jag kan säga att vi ångrar inte att han kom till, han har nu i sin tur gett oss 2 barnbarn. Det jag ville förklara för tjejen här var att det är jobbigt att vara ung mamma.

#0 Om du kan vänta några år så är det bra, det tycker nog din mamma med.

När andra pojken kom var allt mycket lättare och jag hade jobbat i några år då och min man och jag hade god ekonomi så det var mycket lättare då. Vi hade eget hem och var trygga med varandra.

För oss gick det bra men det är många unga mödrar som har och får det jobbigt. Jag tycker att det var bra att skriva detta inlägg och tala om hur du funderade och nu får du nog en del svar…vänligen Jeremina! Flört

CarolaCarro
2009-04-30 10:08
#11

#9 min sambo genomgick undersökningar men de går ändå inte och skylla på läkaren.. men det är min åsikt

TereseE
2009-04-30 15:15
#12

Tycker du fått jättebra svar från Jeremina, jag instämmer!

[Jeremina]
2009-04-30 16:16
#13

#9 Förstår du inte att jag inte skyller på läkaren men när han sa både till mig och min mamma att jag aldrig skulle få barn, vad skulle jag tro?  Jag skulle vilja tacka honom idag istället. Den läkaren bytte inriktning och blev en mycket duktig ortoped istället.

Ha det gott Jeremina! Glad trevlig Valborg till er alla!

#12 Tack TereseE….Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: