Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2017 ggr
AlbaStiffler
5/25/09, 10:46 PM

Hur går blöjbytet till?

Pratade med mina mammakompisar om hur de gör när de byter blöja och det visade sig att de flesta gör olika och använder olika saker/produkter.

Hur gör ni för det mesta (menar då när ni byter blöja hemma och inte när ni är på resande fot)?

Berätta gärna hur ni resonerar!

Annons:
AlbaStiffler
5/25/09, 10:51 PM
#1

Vi använder babyvåtservetter numer. Vi började med torra servetter som man blötte med ljummet vattten men vi tyckte det var så plaskigt och oftast resulterade att baken var svår att få torr även om man klappade torrt med torrt papper/handduk. Problemet blev därmed att han blev röd i baken. Dessutom tyckte vi båda att  papper skavde mer/gav mer friktion när man torkade, även när de var blöta. Våtservetterna är mjukare, ju nästan som bomull, och ger vårt barn mindre skav och mindre problem med fukt som inte hinner torka innan ny blöja sätts på.

Har hört vissa som menar att de ämnen som är i våtservetterna kan göra mer skada än nytta, men vår sons bak har inte klagat på detta. Tvärtom. Däremot kör vi med de märken som man känner att baken inte blir sådär mjuk/krämig/klibbig av, de tycker vi funkar bäst…

Det är iaf vad som funkar hos oss… :-)

sandra1977
5/25/09, 11:31 PM
#2

funkar samma här AlbaStiffler,Caspian har inte varit röd i rumpan en enda gång sen han föddes (han blir 9 mån snart) o vi har bara använt våtservetter!

Glad

Lenore
5/25/09, 11:37 PM
#3

Om Ronja bara har kissat torkar vi med torr tvättlapp men om hon har bajsat använder vi våtservetter (och det använder vi även vid morgontvätten).
Vi köper endast svanenmärkta och oparfymerade tvättservetter. ICA:s brukar det bli.

JohannaMax
5/26/09, 12:12 AM
#4

Till dottern hade jag tvättlappar som jag blötte o det funkade jättebra men då hade vi skötbordet i badrummet brevid handfatet med. Nu kommer jag inte ha tillgång till vatten på samma sätt, ska prova med tvättlappar först men blir det massa bladdande så får det bli våtservetter för det funkade ju bra när man var borta.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
5/26/09, 12:43 AM
#5

Här är det enbart tvättlappar i frotté eller linne, blötta med vanligt rent vatten.

Våta tvättservetter använder jag endast när jag är på resande fot och jag tycker inte om det ens då. Nog för att det är smidigt och enkelt men ack så otrevligt och onödigt att lämna kvar en massa kemikalier på barnets hud - varav de flesta sorterna innehåller såna kemikalier som är direkt skadliga….

Läs här om tvättservetters och andra babyprodukters innehåll… http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rap-barnvard.pdf

Rocktjejen
5/26/09, 4:37 PM
#6

När min dotter var liten var det tvättlappar i skumgummi som gällde elelr så tvättade jag av henne över handfatet.

På barnbarnet andvänds också skumgummi,han blir lätt röd i rumpan av annat..eller så tar jag honom i handfatet också med lite baby olja i vattnet.

kram Eva

Annons:
AusaBausa
5/26/09, 9:33 PM
#7

Valde annat

Felix-97 tyglappar/engångs tvättlappar som jag blötte själv.

Joel-99 engångs tvättlappar som jag blötte själv

Tindra -03 våtservetter

oftast när man bytte blöja o dem bara kissat så bytte jag bara eller torkade jag av rumpan bara.

Kimpa
5/27/09, 1:27 PM
#8

Skumgummi tvättlappar har jag bara använt här. Sköljer med vatten om det har kissats och med lite lactacyd, ibland, om det har bajsats.
När de har vartit dåliga i magen så det runnit längs benen blev det duschen !

Om man är på resande fot blir det våtservetter.

johan
5/27/09, 2:07 PM
#9

Tycker det varierat beroende på barnets ålder. I början tyckte jag det var enklast att tvätta rumpan under kranen, men nu när hon blivit större går ju inte det längre. Nu är det oftast coops papperstvättlappar som jag blöter i vatten.

Gillar inte heller de våta tvättlapparna. Har med dom när vi är ute, men använder mycket sällan. Faktum är att jag nog oftare haft dom att göra rent vindrutan på bilen än vid blöjbyten. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Susanne
5/28/09, 9:54 AM
#10

Bara kiss: Coops vita supermjuka skumtvättlappar med vatten och lite olja.
Bajs: handfatet med lite intimtvål och en check på skötbordet med vatten och olja om det behövs.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

TereseE
5/28/09, 1:55 PM
#11

Vi kör under kranen. Någon enstaka gång med våtservetter om vi är ute på stan tex, men vill helst undvika dem så långt det går.

[Anna-N]
6/4/09, 1:16 AM
#12

Pappers eller skumtvättlappar använder vi med vatten och tvål. Våtservetter bara vid resande fot.

Upp till toppen
Annons: