Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 26448 ggr
lisette
2009-05-27 20:47

kan man ärva downs syndrom?

idag såg jag en kvinna med downs syndrom som hade en dotter. dottern hade oxå downs syndrom. det finns väl olika "grader" av sjukdomen och mamman verkade inte ha några större problem, hon var lite långsammare i tänket bara. hon klarar säkert sig själv och dottern jättebra.

vad jag undrar är om downs syndrom är ärftligt?

Annons:
Lenore
2009-05-28 00:13
#1

Efter att ha googlat och kollat runt lite fick jag uppfattningen att det sällan är ärfligt. På denna sidan stod det att 2% hade en ärftlighetsfaktor men jag har ingen aning om hurvida det stämmer eller ej.

JohannaMax
2009-05-28 00:58
#2

Jag är inte insatt det minsta men har ett par funderingar…Finns det olika grader av DS? Hur vanligt är det att personer med DS skaffar barn?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
2009-05-28 09:13
#3

#2 det finns ju de som klarar sig själv helt och hållet och sedan de som alltid måste ha hjälp.

AnnaLundin
2009-05-28 10:41
#4

#2 - det är väl så att antingen har personen DS eller inte, men det kan ju påverka olika mycket.

sandra1977
2009-05-28 11:47
#5

vad beträffande kvinnor med DS vet jag inte…men 95% av pojkar som föds med DS är sterila..min sambos bror har DS o när jag väntade mitt första barn så erbjöds jag ett fostervattenprov just därför..men i nästa andetag så menade BM på att det inte var genetiskt..så man kan ju undra varför jag erbjöds det?! tror inte att man riktigt vet..

elyse
2009-05-28 14:07
#6

Man vet inte riktigt. Men precis som #5 skriver så är de flesta män med DS sterila. Hur pass gammal man är mentalt om man har lindrig Downs Syndrom vet jag inte, men jag gissar på 12 år. Min uppfattning är att de som har högst mental ålder ofta har åsikten att de inte klarar att ta hand om ett barn.  

En familj jag känner har det så här med "ärftligheten": mannen har en bror med DS och fick en dotter med DS. Det är dock knappast ett "bevis". Min bror har DS och vad jag vet finns det ingen mer i vår släkt. Kanske var det ett resultat av lite äldre föräldrar? Det är ju så att väldigt unga och äldre löper större risk för att få ett barn med DS. Min mamma var iofs bara 32, men min pappa var då 45 år.

Annons:
Jennifersthlm
2009-05-28 17:07
#7

#6, Väldigt unga??

Va?? Aldrig hört att unga mammor ska ha högre risk att få barn med DS, stämmer verkligen detta??

Jennifersthlm
2009-05-28 17:11
#8

Läste lite och här finnsmer info.. fakta om och orsaker till DS

Och det stämde medåldern, nyttig info man aldrig hört om.. hmm

elyse
2009-06-21 12:55
#9

#7 Man kanske har kommit fram till något nytt nu, eftersom det inte stod på FUB:s hemsida och det är i FUB jag har mina kontakter. Men under 90-talet var det mer eller mindre officiellt att även mycket unga kvinnor löpte större risk att få ett barn med DS.

JohannaMax
2009-06-21 13:01
#10

De jag vet om som har barn med ds är unga föräldrar.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

elyse
2009-06-21 22:09
#11

#10 Jag känner två där mamman i ena fallet var 15 år och det andra 18år när deras barn (med DS) föddes.

Mirjami-78
2009-06-24 03:57
#12

Jag vet en tjej som har DS och hon kan inte få barn, för hon har inte äggstockarna. Sedan kan hon leva ett normalt liv, för hon klara sig själv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: