Annons:
Etikett26-omröstningar
Läst 2736 ggr
Saga85
2009-05-22 22:56

Personlig doppresent

Nu är det dags för första syskonbarnet att döpas (3½ månad är han), och jag är sugen på att göra något personligt. Är dock lite kluven till vad jag ska satsa på, och tänkte be om lite smakråd. Och finns det något bättre än att fråga en förälder Flört

Tygbok - möjligtvis med lite "effekter"; prassel, pip, flikar, mm.

Pappersbok - antagligen köpa en finare anteckningsbok, och skriva en saga/sagosamling samt måla bilder.

Leksak -antagligen något gosedjursliknande, även här med "effekt"; bitring, pinglor i, pip eller dylikt.

Klädesplagg -antingen köpa något, eller sy själv, och sedan skriva och/eller måla något peronligt.

Annons:
t0bias
2009-05-23 00:27
#1

Barnet till en kompis till mig fick en cool och annorlunda present. Han fick ett par riktigt coola Pumaskor som var både dyra och designade. Men det roliga var att det var storlek 37 typ, så det var ett par skor som kommer passa när han är i tonåren OCH dom kommer vara så coola och gamla.

Paltn
2009-05-23 11:23
#2

Ska snart bli pappa så dop är inte så långt bort för egen del.

Vill du ge nått speciellt så:

Leksak går bort, det kommer ungen få av andra troligtvis.

Prasselbokgrej kommer nog också komma från andra och är inte direkt speciell.

Pappersbok kan funka, men risken är den hamnar i en hylla med andra typer av böcker som kommer.

Klädesplagg är nog det mest lovande utav de där om du syr/stickar det själv med mycke personlighet och kärlek. Barnet kommer få kläder i massor i doppresent, men kanske inte så mycke hemmagjort. Det är nog det jag som pappa skulle värdera högst för mitt barn av de där sakerna.

Fina saker som man kan spara tills barnet är stort och visa att "de här hade du som bebis" eller liknande känns mycket värdefullt.

Skulle du ge dig på nått annat så ett riktigt fint lapptäcke kanske?  Iden skulle kunna vara att du gör lapptäcket i lagom storlek för bebisen vid doptiden, sen vid kommande födelsedagar (kanske inte varje men var tredje kanske) så förstorar du täcket med en ny ram av lappar så att det passar barnets storlek även då, med tydlig övergång till den nya ramen så att i framtiden kan barnet se att "där var jag 0.5 år och där var jag 2 år, där var jag 5 år" osv.

Brainstormade bara fram det där lapptäcket men nu då jag tänker efter så skulle jag nog verkligen uppskatta om nån gjorde det till mitt barn Skrattande

// Paltfan

Susanne
2009-05-24 14:41
#3

Ta foton på hela tjocka släkten.
2 foton baksida mot baksida, laminera in med namn på personen på respektive foto.
Stansa hål för nyckelring eller snöre i ena hörnet och du har en helt egen pekbok till barnet med människor den så småningom kommer att lära känna.
Man behöver ju inte promt ha bilder på personer, annat fungerar lika bra.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Paltn
2009-05-24 15:45
#4

#3 Bra ide, en bra ide till det då är att sy tyg runt fotorna för att inte barnet ska kunna skada sig på kanterna av lamineringen då dessa blir rätt skarpa.

// Paltfan

JohannaMax
2009-05-24 16:17
#5

#2´s idé om lapptäcke gillar jag, det är nog något som skulle vara riktigt uppskattat. Jag skulle bli glad om min bebbe fick det iaf!

#3´s idé gillar jag med! Bilder på släktingar o husdjur kanske? Så kanske man får med lite hundar katter m.m

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Mizzy
2009-05-26 00:23
#6

jag gav min brors grabb ett födelsedagståg. Jättesött litet tåg som man kan sätta på bordet när barnet fyller år. Man får siffror till (upp till 6 tror jag) som man kan använda varje år. Tåget passar även till brio-järnvägen.

Jag gav även ett förstorat foto på han själv, när han är ca 2-3 månader. Supergulligt :)

Annons:
Betiz
2009-05-26 13:54
#7

jag köpte till min systerdotter som en extra present, det är lite annorlunda och inte direkt användbart, men tyckte tanken av den var fin.

jag döpte en stjärna till Wilma. Hennes namn då. man köper en stjärna kan man säga. och så får man papper på det, och karta vart sjärnan finns etc etc.

Upp till toppen
Annons: