Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 3460 ggr
mikp
6/2/09, 1:14 AM

13 åring som ska sommarjobba/praoa

Får en 13 åring köra mutterknackare? Jag ska ta hand om grabb som vill prova på vad man gör på en bildemotering under en vecka tid.

När jag pratade med hans föräldrar, så var det ok att han andvände bla mutterknackare.

Mitt krav är att han ska använda hörselskydd, (helst kåpor).

RÄTT eller FEL?

Annons:
menhir
6/2/09, 11:12 AM
#1

Kolla upp NOGA - arbetsgivaren har ett mycket stort ansvar liksom den som räknas som handledare! Det är därför man tagit bort praon på många skolor, bland andra mina barns skola (få föräldrar/arbetsgivare vill ta på sig det ansvaret).

13-åringar får inte jobba mer än vissa timmar och endast med vissa, lätta arbetsuppgifter. Tveksamt om de får använda några maskiner alls (nu har jag ingen aning om vad en mutterknackare är).

mikp
6/10/09, 12:50 AM
#2

Hej menhir. En mutterknackare är en marskin man bla: lossar hjulbultar med. Jag har haft barn/ungdomar för om åren som har provat på denna uppgift. Då har det varit ok. Vet ej om lagarna har ändras?

magma
6/12/09, 7:39 PM
#3

Då de provade på denna maskin tidigare, var lagarna så att det var tillåtet?

Åsa S
6/14/09, 12:20 PM
#4

Om det är praktik inom yrkesgymnasiet får man göra saker på sin APU (praktik som ingår i utbildningen) som man vanligtvis inte får göra ex. jobba kväll ifall man går hotell och restaurang, använda maskiner som ingår i utbildningen till det yrket an pluggar till (ex. trädgård, maskinförare, byggarbetare) trots att man inte har uppnått rätt ålder etc. Men när det är sommarjobb så går man in under vanliga regler och ex. sånt man fick jobba med under praktiken kan vara förbjudet under sommarjobbet trots att det är på samma arbetsplats.

När man är 13år är man dock väldigt ung och jag skulle inte låta någon så ung jobba utan att vara 100% säker att arbetsuppgifterna är lagliga och att det finns en bra handledare som har tid att ta hand om honom/henne.

Enligt vad som står på arbetsmiljöverkets hemsida så verkar det inte OK att jobba med maskiner när man är mellan 13-15år.

Den här punkten finns med på listan över vad som är förbjudet att jobba med ifall man är under 18år:

 ?? arbete med maskinellt drivna tekniska anordningar, verktyg

Och din mutterknackare tycker jag låter som en maskinell anordning.

Här kan man läsa mer om hur ungdomar får jobba:

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf

Man kan ju även ringa till arbetsmiljöverket och höra om just detta fallet och vad de säger.

murderdolls
6/16/09, 11:48 AM
#5

Brukar inte gränsen gå vid 16 år?

Paltn
6/16/09, 9:49 PM
#6

Tror gränsen går vid 18 ifall du inte går en yrkes-skola som involverar maskinområdet. Har för mig det var så då jag gick yrkesskola iaf.

Annars borde väl ett skriftligt intyg från föräldrarna funka?

// Paltfan

Annons:
JohannaMax
6/17/09, 4:59 PM
#7

Tror inte intyg från föräldrarna betyder nått om det skulle hända nånting. Försäkringar gäller inte heller.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Upp till toppen
Annons: