Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3627 ggr
johan
6/28/09, 11:28 PM

Solskyddskläder

Använder ni solskyddskläder eller solskyddsfaktor till era småttisar?

Nu när det är så fint väder är vi ute i princip hela dagarna och jag tycker det är svårt med kläder och solen. Och vi har ett barn som älskar att vara ute, bada och leka, så det är lika svårt att vara inne eller försöka hålla sig i skuggan.

Jag tycker det är så synd att EU infört nya regler så att det i praktiken inte går att köra fysikaliska solskyddsmedel, utan alla innehåller du en hel drös kemikalier.

För det mest kör vi långärmat bommulströja och tunna byxor, men det känns så varmt. Därför är jag mer och mer inne på solskyddskläder som har motsvarande solskyddsfaktor 50, svala och tunna och torkar snabbt om man badar med kläderna.

Hur gör ni?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Zahara
6/28/09, 11:49 PM
#1

hittade ett super kanon solkskyddsmedel faktor 50 till barn när vi var utomlands, men oftast försöker jag ha långärmat men är det för varmt blir det smörj. ansikte och händer blir alltid smörjda

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

JohannaMax
6/29/09, 11:29 AM
#2

Solskyddsfaktor, mellan 30-50 sen solhatt och klänning med liten ärm så att inte axlarna är bara. Försöker hålla oss i skuggan så gott det går och inte vara ute när solen gassar som allra mest. Norma är ju snart fyra år och hon skulle vägra solkläder, det är klänning som gäller…Bebisen ligger skyddat i vagnen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

vinteralvan
6/29/09, 1:08 PM
#3

Jag kör också solskyddsfaktor, keps el hatt och kortärmad tröja så axlarna är täckta. Det funkar på mina barn, dom har aldrig bränt sig.

Jossan86
6/29/09, 5:37 PM
#4

Pontus som är 5 år kör solskyddsfaktor och till Lily som är 10 månader har vi precis köpt ett party tält som skyddar mot solen, där under har hon sina leksaker och en egen pool och trivs utmärkt i skuggan Glad

Smörjer inte in henne då hennes redan feta bebishud får stora utslag av solskyddsfaktorn…

Mitt på dagen mellan 11-14 sover hon dock så hon slipper ju den värsta värmen och solen…

Jossan86
6/29/09, 5:37 PM
#5

Pontus som är 5 år kör solskyddsfaktor och till Lily som är 10 månader har vi precis köpt ett party tält som skyddar mot solen, där under har hon sina leksaker och en egen pool och trivs utmärkt i skuggan Glad

Smörjer inte in henne då hennes redan feta bebishud får stora utslag av solskyddsfaktorn…

Mitt på dagen mellan 11-14 sover hon dock så hon slipper ju den värsta värmen och solen…

magma
6/30/09, 12:59 AM
#6

Håller med dig om de nya reglerna om zinkoxidförbudet i solksyddskrämer! Jag har altlid valt den typen, eftersom det inte känns kul att använda kemikaliska filter- p.ga att kemikalier har hittats i barns urin då de testat efter användning av kemiska filter.

Jag har köpt solskyddskläder från Sunmate.se, som var en av tre godkända leverantörer av solkyddskläder. Minns inte vilka de andra två var, men kläder från både Polar'n&Pyret och ställen som Haléns, Åhlens osv var mycket dåliga på att leva upp till vad de lovade efter att kläderna blivit våta. Och när blir de inte det, på en strand..?! Vissa som lovade upp till solfaktor 50 höll inte till mer än runt 10-15 i sämsta fall.

Dottern (4 år) köpte jag knälånga shorts till+ armbågslång t-shirt, sonen (7 år) har redan vanliga, långa badshorts så till honom köpte jag bara t-shirten.

Utöver det smörja med faktor 30 i ansiktet, underarmar, smalben och öron/nackar. Solhatt rekommenderas starkt! Skyddar både pannan/ögon, nacken och även öronen! Med keps sticker ju tyvärr öronen utanför.

På starnden, när vi stannar där länge, så har vi ett litet tält med tre "väggar" och plastgolv som fungerar som solskydd- och vindskydd om det behövs;) Man fäster det i sanden med tältpinnar.

När barnen var så små att jag inte ville smörja dem, så använde vi mycket tunna, ljusa, långärmade bomullsskjortor, solhattar, vadlånga, tunna shorts och hade alltid med parasoll som vi kunde sticka ned i sanden och flytta runt. Ooch var inne när solen stekte som värst runt 11-13.

Annons:
johan
6/30/09, 1:16 AM
#7

Sunblock som Apoteket säljer fick också godkänt.

Tyvärr testades inte Houdinis solskyddskläder. Han gärna vetat mer om dom, då dom är lika snygga som vanliga kläder och därmed blir mer än bara badstrandsplagg.

Över lag med tester tycker jag det är tråkigt att inte fler "kvalitetsmärken" testas. Apoteket ger ju i sig en bra kvalitetsstämpel, men jag vill gärna veta hur produkterna från friluftsbutikerna som Nanook, Houdini, etc klarar sig i dessa testet.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

HannaM
6/30/09, 1:41 AM
#8

Jag hade alltid långärmat som liten fis. Tunna ljusa bomullskläder är svalare att ha på sig än att vara naken ändå.

Magda
6/30/09, 3:24 PM
#9

till ettåriga Eric använder vi solhatt och uv-sol/badkläder med spöket laban.. men vet inte om dessa är bra? har nyss köpt..

annars är det tunna långärmade kläder som gäller eller att vara i skuggan..

Magda
6/30/09, 3:41 PM
#10

glömde skriva att han tål inte solskyddskräm..

Telefonkontakt
7/1/09, 1:09 AM
#11

Elva på elva (hehe) är alltid i suggan ute med solhatt, parasoll på vagnen. Är hon i gräset så är vi i skuggan.

Eftersom att hon har lika ljuskänslig hy som mig så har jag på hög solskyddsfaktor (hon blir röd i skuggan) och hon blir jättesvättig med heltäckande kläder på sig.

Hon har clip-ons på glasögonen (så det blir solglasögon) då hon är så ljuskänslig att utan de så blir hon "blind" efter en stund även i skuggan. då ser hon ingenting känns det som, reagerar inte på något utan är precis som att hon vore helt blind.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: