Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3237 ggr
Telefonkontakt
7/2/09, 2:35 AM

Hur leker ni med barnen?

Är lite nyfiken på hur ni leker och så med era barn som är upp till ca 1 och ett halvt år?

berätta gärna om i olika "åldrar" och så från när era små var nyfödda till ca 1 och ett halvt Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Jossan86
7/2/09, 4:54 PM
#1

Jag sitter mest med på golvet och tar emot saker Lily ger mig, så har det varit sedan hon började leka..

Att bara finnas där är nog det roligaste från början och ju äldre barnen blir ju mer tillsagd blir man vad man ska(läs får) göra och inte…

Med min 5-åring tillexempel får man noga istruktioner på vilka lego gubbar man ska vara, vad de har för jobb och vad de ska säga, gud nåde den som skulle få för sig att hitta på en egen replik =P..

 Så egentligen gäller det nog samma där, att mamma eller pappa bara finns där och ger en full uppmärksamhet är nog det roligaste och viktigaste..

Zahara
7/6/09, 10:04 PM
#2

Ge och ta  tycker lillan är jätte roligt,promenader där vi peckar på saker och jag säger vad de heter. "pjätt" läsa böcker,bus och kill i sängen.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

vinteralvan
7/9/09, 4:12 PM
#3

Rulla en boll fram och tillbaka över golven brukar funka för dom flesta småttingar.

Sihle
7/12/09, 12:54 AM
#4

När mina barn var så små så satt jag med på golvet medan dom lallade runt med lära-gå vagnar och liknande. Jag följde mest med och pratade, ställde frågor och utmanade lite när det passade.

Min äldsta tyckte att det var hysteriskt roligt att lägga bollar, träklossar, bilar osv i en väska, När den sen var full så tömde hon den och började om.

Men som sagt av #1 så är ju uppmärksamheten man ger oftast viktigare än vad man gör… Glad

OzzyochJag
7/14/09, 11:54 PM
#5

Min dotter är 1 1/2 och vi sitter mycket i sandlådan, gungar, badar när vädret tillåter, spelar fotboll och kastar basketboll. Hemma så läser vi samma böcker om och om igen, sjunger och dansar, kurragömma, bygga torn med klossar som ska vältas, ritar och så är hon gärna med i allt jag gör som matlagning och städning mm.

FerretCrow
7/15/09, 3:26 PM
#6

Min anton är nu 14 månader och här leks det hela dagarna

Inne: inne sparkar vi runt en fotboll från ikea som är mjuk och gjord av tyg så inget går sönder ;) kurra gömma och springa och jaga är oxå roligt då skriket han bverkligen av skratt. sedan blir det även lek med bilar på bilmattan. Och han älskar även att få vara med och dammsuga. och när vi ska natta myser vi ner oss med en bok och när den är slut sjunger vi lite visor som avslut på dagen =)

Ute: Ute leks det i sandlådan och i poolen. han gillar skarpt att hjälpa till att fylla på polen med vatenslangen för då kan man spruta på mamma med den =) sedan går vi på upptäcksfärd på ängen eller skogen. eller går och ger hästarna på ängen lite gräs. och Gungar.

sedan har han sina egna små lekar som han gör när han sitter för sig själv och pratar och leker som jag inte ens vet vad det är =P

Annons:
Zebben
7/16/09, 2:20 PM
#7

Min 3 månaders leker jag med genom att göra olika ljud och ansiktsuttryck. Det tycker hon är jättekul! Även gå runt och berätta vad saker och ting heter. Spegeln är också en stor favorit.

Min 4 åring är väldigt mycket för att leka doktor och även leka hund. Så det blir till att koppla lilla tjejen och ta henne på en promenad (inomhus Tungan ute) sen måste man ta med "hunden" till veterinären, tandläkaren, djuraffären, hundklubben och träna  osv .Man ska träna på sitt och ligg och ha en låtsas godisskål och belöna henne med en godbit. Ja, vi har hundar hemma som det tränas med. Glad

Sen leker vi doktor och även lite med dockor, Tidigare har hon lekt väldigt mkt själv och även med jämnåriga kompisar. Sen vi fick vårt andra barn så har vi sett till att leka mycket mer med henne. Lite mer kvalitetstid. Så jag och sambon har 2 dagar i veckan var där vi ska ägna oss helt åt 4-åringen. Det kan vara att åka och bada, gå på bio, leka i hennes lekrum, gå en promenad osv. Där hon känner att hon får en av oss föräldrar för sig själv. Samtidigt kan den andra umgås och mysa lite extra med den yngre.

Så det har vi satt i system sista veckorna. Hoppas man håller det, då jag tror det är viktigt för dottern nu när hon blivit storasyster och måste dela på uppmärksamheten. Hon avgudar visserligen sin lillasyster, men vi tänkte vara förutseende Tungan ute

740tjejen
8/6/09, 8:39 PM
#8

#7 Smart lösning.

Upp till toppen
Annons: