Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2401 ggr
clivia
2009-07-20 22:43

tänder eller trots?

Jag vet varken ut eller in - man brukar få kloka råd här…

Vi har en mysig liten kille på 16 månader, har aldrig varit några särskilda krux utom lite insomning och så, inget att hänga upp sig på. Men nu har han blivit nästan som förbytt på ett par veckor. Att somna är nästan stört omöjligt, från att ha somnat själv till att vi måste hålla fast honom i sängen för att få honom att slappna av (han är supertrött ändå!) Mat är för det mesta blä, han tar ett par tuggor och sen skriker han och dänger tallriken i golvet, funkar bäst att låta honom äta själv… På skötbordet skriker han också och gapar, och han kan bli helt vansinnig om vi tar ifrån honom något eller slutar med nåt som han tycker är kul. Att avleda funkar väl i 75% av fallen.

Kan det vara trots redan? Eller är det tänder? Han pratar ingenting ännu, ibland upplever jag att det är frustration för att han inte kan säga vad han vill.

Jag försöker hålla mig cool, allt går väl över, men vill gärna veta vad andra har för erfarenheter… Har hört att det är en gnällperiod vid ungefär 18 månader men det är så svårt att hitta bra saker att läsa på nätet.

Annons:
[Anunnaki]
2009-07-20 23:17
#1

Jag blir alldeles förskräckt! Menar du att ni håller fast ett 16 månaders barn i sängen och dessutom påstår att han då kan slappna av och somna. Det är ju som spänna fast en vuxen i spännband.

Barn trotsar inte men de utvecklas och det som fungerade igår fungerar inte idag. Imorgon är det något nytt igen. Som förälder måste man vara följsam och möta barnet med samma respekt som man möter vuxna. Det är alldeles förskräckligt jobbigt att vara förälder för barn är inte ting som man kan lägga på kvällen när man vill vara fri eller som äter det som står på bordet etc.

Kriga inte med ditt barn för ni blir stora förlorare båda två. Har du tänkt på möjligheten att du lägger dig tillsammans med barnet i en stor säng och berättar någon enkel saga. Du kan använda bilderna i en bok men berätta med dina egna ord kanske din egen saga som ändå passar till bilderna. Det skulle också träna barnets tal. Vi "läste saga" varje kväll för min yngsta redan när han var åtta månader.

Samma sak vid bordet: Se till att du/ni pratar med honom om saker som han förstår. Lampan lyser, det regnar ute, mjölken är vit, det är tre fat på bordet osv.

Barn brukar väl inte prata så väldigt mycket när de är 16 månader men ett tiotal ord bör så gammal bebis kunna fast så finns undantagen som kan mycket mer eller inget alls.

clivia
2009-07-20 23:50
#2

du missförstår mig, det är klart att vi inte gör våld på honom! Jag formulerade mig nog lite olyckligt där. Men faktum är att om han bara ligger ner och lugnar sig så kommer sömnen han så väl behöver. Och det har vi hjälpt honom med, tror inte vi är ensamma om det… Personligen tycker jag att femminutersmetoden är värre. Det här handlar inte om vår bekvämlighet utan jag vill bara veta lite mer vad som kan tänkas pågå i hans lilla huvud just nu.

Vi har alltid pratat mycket med honom och nu har bokintresset vaknat också, min instinkt (som jag följer) är att prata och läsa och bära och mysa och pussa och leka extraextra mycket, idag fick han vara med och laga mat och igår tog vi en lång promenad helt i hans takt - skönt att den här perioden sammanfaller med semestern så man verkligen kan maxa samvaron.

Visst är det fascinerande med de här jättestora utvecklingssprången hos ett litet barn men vi är rätt möra just nu. Jag hoppas på fler svar men som sagt, detta handlar inte om vår bekvämlighet.

[Anunnaki]
2009-07-21 00:18
#3

Du har nog ett mycket lättskött barn. Har lämnat småbarns- och förskoleåldern men jag har fått lov att bära de två äldsta varje kväll för att de skulle somna. De två yngsta gick lite lättare. På 11-12 år har jag inte fått sova en enda natt ostörd.

Tyvärr talas det väldigt lite om hur förskräckligt jobbigt det är att ha barn oavsett ålder. När man väntar barn finns det ett otal böcker om hur det är att vänta barn och hur fostret växer men inget sägs om sömnlösa nätter, trötta armar som känns som timmerstockar efter att ha burit och burit och burit en liten babis en halv natt. Fast ändå så klagar jag inte.

Lycka till med din bebis!

'

Upp till toppen
Annons: