Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3424 ggr
Zebben
7/9/09, 1:19 AM

Barnomsorg

Fick häromdagen reda på, av en annan mamma, att ett barn som fyllt 5 år inte längre får gå på dagis om jag som förälder är hemma med ett yngre syskon. Hur kommer sig det?

Förlorar man dagisplatsen då?

Har en dotter som precis fyllt 4 år och så har jag en dotter på 2½ mån. Jag hade ju tänkt vara mammaledig till minst augusti nästa år och då tar sambon över och är hemma några månader. Det innebär ju att vi i juni 2010 förlorar dagisplatsen till vår äldsta dotter. Måste hon då gå hemma med mig/sambon fram tills den yngsta börjar på förskola?

Blir man av med platsen då? Ska man behöva tvingas sätta den yngsta på förskolan när hon är precis 1 år bara för att få behålla platsen till den äldsta, verkar ju helt sjukt!

Någon som vet hur det fungerar, är det olika från kommun till kommun?

Annons:
Jennifersthlm
7/9/09, 12:12 PM
#1

olika från kommun till kommun, lättast är att maila ngn ansvarig på kommunen, då får du svar på dina frågor, plus att du får bevis på att du frågat och fått svar och av vem svaren kommit ifrån ifall de skulle bli oklarheter i framtiden.

Lycka tll!!

Zebben
7/9/09, 12:38 PM
#2

#1 Ja oklarheter får man alltid från min kommun. De är mer förvirrade än vad man trodde var möjligt. Men jag får göra ett försök. Annars får jag höra med dotterns dagispersonal, de måste ju vara informerade med vad som gäller.

vinteralvan
7/9/09, 4:09 PM
#3

Verkar konstigt tycker jag. Är det inte obligatoriskt för 5-årigar att gå på dagis? Jag är säker på att jag har hört det någonstans.

Zahara
7/9/09, 4:56 PM
#4

du har rätt till de dära 15 timmar i veckan när du är hemma mamma ledig med ett annat barn, dagis plattsen har du ju iom det kvar men man kan inte lämna på heltid om man är hemma mamma ledig.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

elyse
7/9/09, 10:35 PM
#5

#3 Inte ens sexårsgrupp är obligatoriskt, bara grundskolan är en obligatorisk skolform.

magma
7/10/09, 12:49 AM
#6

#0: Jag tror faktiskt hon har fel där. Om jag inte minns fel, så tror jag att alla som fyllt 4 år har rätt till 15 timmar/vecka och jag tror också att den typen av barnomsorg är gratis?! Någon annan som har koll?

Annons:
elyse
7/10/09, 1:27 AM
#7

Där jag bor har alla 4-åringar rätt till 15 timmar/vecka. Det har även de som fått syskon, så att de inte ska tappa kontakten med kompisar och förskolan och kanske behöva en ny inskolning när förskolan är aktuellt igen.

JohannaMax
7/10/09, 8:04 PM
#8

Innan jag gick hem på föräldraledighet fick jag erbjudande om 15 timmar i veckan för dottern i vår boendekommun, de erbjuder alla 4 och 5 åringar det. Tackade nej eftersom jag har henne hos dagmamma i den kommun jag arbetar så hon får ju gå kvar 15 timmar i veckan hos sin vanliga dagmamma.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kimpa
7/10/09, 9:36 PM
#9

När min grabb började hos dagmamma var han nästan 2 år. Men han hade då bara rätt till 15 timmar i veckan då jag var hemma med min andra nykomling.
Nu har jag fått " fördelen" att själv få välja hur mycket han ska gå, samt att priset är reducerat 30% för honom då jag nu är hemma med sjukvårdsbidrag på min lilla. Det är för att underlätta för mig.
Vi bor i Enköping.

AusaBausa
7/11/09, 11:51 PM
#10

#6 helt rätt det du skriver.. :-)

Sihle
7/12/09, 12:43 AM
#11

Det är fel.

Alla barn som nyss fått ett syskon och har föräldralediga boföräldrar (styvföräldrar inräknade) har rätt att fortsätta gå till förskolan 15 timmar per vecka. De första 14 dagarna får dem fortfarande gå som "vanligt".

Alla barn som har 1 eller 2 arbetslösa boföräldrar har rätt att få vara på förskolan 20 timmar i veckan.

Om ett barn aldrig har haft varken kommunal eller privat (kooperativ) barnomsorg så har det rätt till 15 timmar i veckan efter 5 års ålder helt gratis. Det kan ju ha blivit ändrat till 4 år, det var något år sedan jag möttes av det.

Eftersom sexårsverksamheten är flyttad till skolan så vet jag inte så mycket om den.

Glad

Mizzy
7/15/09, 1:57 AM
#12

det verkar vara helt olika ser jag. Hade jag varit dig hade jag kontaktat den kommun du bor i.

I min kommun har alla barn rätt till förskoleplats men man har det gratis från 4 års ålder. Sen om föräldrarna är f-lediga med syskon eller arbetslösa har barnet rätt till 15 timmar i veckan, (5h, 3 dar), antingen helår eller terminsvis.

FerretCrow
7/15/09, 3:29 PM
#13

I våran kommun är det så att är du hemma med ett barn tycker dom du kan vara hemma med båda. men är man hemma arbetslös i våran kommun får barnet 15timmar i veckan för att man ska kunna söka jobb när barnet är på dagis. super skumt tycker jag

Annons:
JohannaMax
7/15/09, 4:57 PM
#14

Jösses va olika det är från kommun till kommun! Tycker det kan vara lika för alla i hela sverige…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

FerretCrow
7/15/09, 9:07 PM
#15

#14 beror nog på hur mycket dagis platser varje kommun har och även ekonomin =(

Zebben
7/16/09, 2:10 PM
#16

Nu har jag fått lite klarhet i vad som gäller för oss.

Min dotter har från 4 års ålder och då jag är mammaledig rätt att vara på förskolan 15 h i veckan. 5 h 3/v.

När min dotter fyller 5 nästa sommar och jag fortfarande är mammaledig så har hon rätt att vara där 35h/v.

FerretCrow
7/16/09, 6:01 PM
#17

#16 ja då blir det samma som vi har då fasst vi är arbetslösa

magma
7/21/09, 12:49 AM
#18

#13: Tycker och tycker…Flört Det kan dom ju alltid göra:) Men jag tror inte någon kommun kan slippa undan att ge barn 15 timmar/veckan då de blivit syskon, för om jag inte har helt fel så är det en lagstadgad rätt som är avgjord på riksdagsnivå… Sedan kan de ju alltid välja att presentera det på ett sätt som ger föräldrar ett annat intryck, men det är att vara lite ful enligt mig.

Upp till toppen
Annons: