Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 6649 ggr
lisette
2009-07-20 18:08

konstigt beteende?

jag undrar om det är vanlig att barn går och pillar sig själv i rumpan?

han har inte mask, vad jag har sett ivf. men man undrar ju när han går och pillar och har sig.

ska han utforska eller vad är det? han är två år.

Annons:
Zahara
2009-07-20 23:55
#1

helt normalt! vet fler som gör/gjort så

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[TrevorS]
2009-07-21 21:16
#2

Det kanske klia? han har inte hemoröjder? Diare? Problem med magen? Torr? Smörja med lite olivolja?

Beror ju lite hur de pillar om det är konstant eller för nyfikenhet och lukta? Kanske kiss och bajsåldern? Man går igenom den 2 gånger ena när man smakar och så andra när man säger kiss och bajs och skrattar. =)

lisette
2009-07-21 23:20
#3

det är inget av det du tar upp. utan han har även försökt göra samma sak på ett pars vänner dotter.

nej det är väl att han vill upptäcka, men man blir ju lite skraj.

[TrevorS]
2009-07-21 23:22
#4

#3 *skrattar* ja då behöver du inte vara rädd att han ska bli gay när han blir äldre. ;P

lisette
2009-07-21 23:23
#5

haha nej men det kan man ju inte veta ändå… ;)

Tina-A
2009-07-22 01:05
#6

Det är nog inget konstigt. Jag har fått veta att jag och min syster kunde titta varandra i rumpan när vi var små ;) Det är väl nyfikenhet om han bara pillar, och inte går runt och verkligen kliar kan jag tänka mig.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
elyse
2009-07-22 01:09
#7

Det är inte konstigt, men det kan vara för att han är obekväm. Jag skulle nog fråga honom när jag ser det.

lisette
2009-07-22 11:37
#8

#7 vad ska jag fråga då? varför han pillar sig i rumpan? och när jag får ett svar, hur ska jag reagera på det?

[TrevorS]
2009-07-22 11:38
#9

#8. Så gör man inte kan man säga och inte göra en stor sak av det.

lisette
2009-07-22 11:42
#10

tro mig, det har jag gjort och det hjälper inte. min son är något av det envisaste som finns…

[TrevorS]
2009-07-22 11:52
#11

#10. En sak, om det inte är okey, för om de sitter på en fest är det inte okey att de pillar i rumpan på varrandra t.ex. om det inte är vuxna och alkohol (ursäkta var tvungen) så kan säger man lite utråkad "Nej, inte sådär" ge inte upp gör det varje gång när han ser. Sedan kan man också säga såhär, gå och gör det på rummet jag vill inte se det. För då förstår de, de kan bli lite sura först men de lär sig.

elyse
2009-07-22 14:04
#12

#8 Ja, fråga om det kliar. Jag har varit med om många barn som gör det och då är det oftast för att de är obekväma. Ibland är de inte riktigt torkade från att de varit på toaletten. Säger han att det inte kliar så kan du fråga varför han är och gräver i kalsongerna. Jag vet inte hur verbal han är och hur mycket han förstår, men kliar det så kan han såklart klia en gång, men det är ju inte bra, socialt sett, att få det till en (o)vana.

BlueBunny
2009-07-22 14:55
#13

Tro mig det kommer växa bort. Varför han gör det kan jag inte svara på och säga att det är rätt men har du kollat så han inte har något sår eller är röd eller liknande? Tror du att du kan fråga honom ifatt det kliar eller om han gör så bara för att göra det?

Annars finns det nog någon att kontakta och fråga.

Annons:
lisette
2009-07-22 15:10
#14

idag har han sprungit utan blöja och då har han inte pillat ett dugg.

#13 inga sår och inte rött. brukar vara noga med det nämligen.

fråga kan jag göra, men inte säkert jag får ngt vettigt svar.

meddelar vad han säger! =)

BlueBunny
2009-07-22 15:13
#15

#14 Okej, me det är ju bra, jag praoade på ett dagit för inte så länge sedan då ett par - eller fler, av barnen påstod att det sved i rumpan. Inte mysigt kan jag tänka mig.

Haha men det kan vara värt att fråga i alla fall =)
Ja gör det ;)

[TrevorS]
2009-07-22 15:19
#16

#14. Det behöver inte synas för att det ska klia så du vet. Torka syns inte alltid heller.

elyse
2009-07-22 19:50
#17

#14 Då kanske han bara blir varm av att ha blöja, att han reagerar på det?

[TrevorS]
2009-07-22 19:51
#18

#17 men han pillade på andra också, kanske han undrar om de känner likadant eller inte fattar?

elyse
2009-07-22 20:03
#19

#18 Att pilla på andra är såklart tabu och ska besvaras med ett NEJ. Även små barns integritet ska respekteras. Men ja, han kan ju vara intresserad av hur det ser ut där bak, det kan man ju inte se på sig själv. Jag är själv inte förälder utan kan bara svara hur jag skulle agera i en förskole-situation (är snart färdig med skolan! ^^). Jag tror i alla fall att man bör prata om det och kanske påminna många ggr. Även om man är liten så bör man ju som vuxen visa och uppmuntra ett socialt acceptabelt beteende. Vill man pilla och klia vid blöjbyte, bad etc så är ju det OK.

[TrevorS]
2009-07-22 20:05
#20

#19 jag har inte barn så jag ska inte säga något, jobbat med lite äldre barn med blöja så jag vet lite om dem, de är autistiska eller utvecklignstörda så det är absolut inte samma sak men kroppern reagerar och de har oftast sinne som yngre..

Vill själv ha barn, men kan inte bli gravid av mig själv.. lol

Annons:
elyse
2009-07-22 20:12
#21

#20 Jag planerar inte barn på ett par år, men i.o.m att jag arbetat på skola och förskola sedan jag slutade gymnasiet (är nu 25) så har jag lite erfarenhet av barn i olika åldrar och i både förskolan och grundskolans läroplan är väldigt fokuserad på att barnet ska utveckla social kompetens och visa respekt för medmänniskor. Då måste man såklart känna sig själv också, så bara en massa Nej är såklart inte OK det heller. Man kan inte kräva att en 2-åring ska förstå (samma sak med någon som mentalt är 2 år), men man bör ändå markera utan att för den skull vara arg. Kanske förklara när det är OK att klia och pilla och göra det 100 ggr.

[TrevorS]
2009-07-22 20:15
#22

#21. Jo det kan jag hålla med om, men tänkte just på det här när barnet har på sig blöja, försöker bara komma på vad det kan vara. Men håller med dig också, tror du är duktigare än mig, jag känner bara till autistiska, jag beter mig ibland och pratar med andra lite övertydligen ibland men det är för att jag är van vi det (yrkesskada)

Upp till toppen
Annons: