Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 10669 ggr
ulletiselius1
2009-07-26 05:25

Skräcknatt

Fick hemta stortjejjen på ungdomskliniken, hon var stupfull. Förstta och sissta gången de händer hoppas ja. Hon hadde kräkits och kissat på sig. Nu ligger hon i gillestugan, ja var förbi jobbet och hämta blöja som ja satte på henne. Hinken står breve. I morron ska ja prata riktit allvar med henne. Oj vad smisk hon ska få. Å blöjan kan hon ha hela dan sen. Ja menar 14 år, de e ju alldeles för lite för att komma hem på de sättet.

Annons:
ulletiselius1
2009-07-26 05:32
#1

Nä hon ska inte få smisk, de har hon aldrig fått…

JohannaMax
2009-07-26 11:58
#2

Oj! Hoppas hon har lärt sig en läxa nu.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

ulletiselius1
2009-07-26 12:54
#3

Ja var presis inne och titta på henne. Hon sover än. Stakkarn!

FerretCrow
2009-07-26 15:21
#4

men hur kunde hon ut och supa. visste du inte vart hon var? det där börjar i den ålder

Jennifersthlm
2009-07-26 15:52
#5

tyvärr måste jag säga att 14 är då de flesta börjar… men på mariapool i stockholm kommer det även in de i 12-13 års åldern, så lätt att mygla var man ska, ex, så säger 2 tjejer att de ska sova hos varandra, inget märkvärdigt de brukar sova hos varandra, sen sover de hos någon helt annan som har ff och super till, eller om den andres föräldrar kanske jobbar natt eller liknande, ungar är idag väldigt uppfinningsrika på att hitta sätt att supa på…

Var glad att hon kom hem och prata med henne och övertyga henne att det alltid går att ringa dig för hämtning, bättre att ha hem en full unge än ingen alls…

FerretCrow
2009-07-26 19:32
#6

#5 jo men då ska man ligga steget före då man vet att det börjar i denna ålder. ska dom sova över hos någon kollar man detta med den föräldern så att dom är hemma och håller koll. har själv vare i den ålder och då tycker man det är roligt att göra allt man inte får. när jag var 15-1 hade jag kompisar som var 18 som hade fest och dom fick jag gå på för mina föräldrar en stund om jag var nyckter men bara några timmar. och dom skaffade en alkotest som jag fick blåsa i då jag kom hem.

Annons:
ulletiselius1
2009-07-27 03:14
#7

Ja men ja hade ingen koll på att hon skulle ut å dricka. Hon ha aldri gjort de förut. Men dag skäms hon som en hund. Bra de.

Mirjami-78
2009-07-29 19:33
#8

Ja jag hoppas hon har lärt sig en läxa ut av det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Yataz
2009-07-30 03:09
#9

Håller med FerretCrow här…i den här åldern gäller det att hålla koll på vart de är!

Hoppas hon lärt sig av händelsen så det inte händer igen. Vissa måste lära sig den hårdare vägen..

Martina

Yataz

FerretCrow
2009-07-30 12:56
#10

#9 det är inte bara dottern som ska lära sig utan även mamman hoppas jag lär sig en läxa. nästa gång kanske det hålls bättre koll och hon hinner stoppa allt innan flickan hamnar på en fest =)

ulletiselius1
2009-07-30 14:40
#11

#9:

Hon får lära sej den ¨hårda vegen - de blir inge utespring på heljer på två månader. Å ja kan lova att vi pratat me henne riktit allvarlit. Ja kände mej nästan grym när ja sa att hon inte kunde va så stor att hon kunde va ute å supa när hon kissa på sej som en bebis och att vi minsann hade mera blöjor som hon kunde få ha.

Yataz
2009-07-31 11:33
#12

#10 jo det hoppas jag också!

#11 På två månader…och sen tillåter du henne alltså att gå ut igen så sent om natten?? Denna gång hade ni tur! Det kunde hänt något riktigt allvarligt!!

Martina

Yataz

FerretCrow
2009-07-31 15:33
#13

#11 håller med #12 får hon verkligen ut igen dom tiderna på helgerna igen om 2 månader? ett råd är att ha koll på henne hela tiden vart hon är. i den ålder är det spännande att bli full och dom dricker det dom kommer över vare sig det är gott eller inte. så nästa gång kan hon få i sig droger eller ren läkarsprit och då har ni inte sådan tur längre

Annons:
ulletiselius1
2009-07-31 23:05
#14

Nä men hallå ja sa väl inte att hon skulle få ut å supa om två månader heller. Ja ska nog hålla koll å dessutom tror ja att hon fattar att de inte e så kul. Så hon vill nog inte heller. Men det här var liksom första straffet eller konsan eller va man ska säja.

FerretCrow
2009-07-31 23:08
#15

#14 hon lär supa mer ska du se. hon är i den ålder där man påverkas som mest av kompis trycket. men jag hoppas hon iaf då kanske ringer dig istället för att hamna på sjukan

ulletiselius1
2009-08-01 15:11
#16

Ska hon aldri mer få gå ut då menar ni? De tycker ja e mer grmt. Men om hon skulle komma hem full nån mer gång så ska ja se till så hon får smisk och så ska ja ha blöjja på hene i 14 dar.

magma
2009-08-02 00:08
#17

Eh, va? Om det är det förhållningssättet du har till din fjortonåring så kommer du få mer problem framöver. Och din tonåring också, för den delen. Har du frågat henne varför hon drack? Har du frågat var hon fick tag på alkoholen?

Yataz
2009-08-02 02:33
#18

#16 Smisk? Blöja i 14 dgr?? Förvånad
När jag var i den åldern så var jag tvungen att vara hemma senast klockan tolv. Dessutom skjutsade och hämtade gärna mamma mig för på det sättet hade hon någorlunda koll på vart jag var. Bekvämt för både mig och henne.
Jag menar inte att du inte ska låta henne gå ut. Men regler kanske vore på sin plats. En tid då hon ska vara hemma exempelvis.
Och som #17 skriver, när det händer något sånt här måste man fråga varför det hände? Och hur det kunde hända?
Undrade du inte själv vart din 14-åring var så sent? Eller la du inte ens märke till det?

Det går undan i den här åldern och man vill testa allt. Sätter man inte gränser nu så kan det hända något mycket värre. Tänk om hon skulle bli våldtagen, eller ha sex och få könssjukdom eller kanske bli gravid…

Yataz

magma
2009-08-02 22:49
#19

#18: Bra svar, jag tänker på detta med att skjutsa och ha koll.

Om ens barn vet att de alltid kan ringa till mamma/pappa oavsett vad som hänt, utan att de riskerar att få en vansinnesutskällning (eller blöjor och smisk…) så får man också en bättre överblick och mer koll. Likaså om man alltid ser till att hämta dem vid kvällens slut, ha kontakt med kompisars föräldrar och jämför historier om vad barnen ska hitta på för kvällen osv.

Yataz
2009-08-03 14:01
#20

#19 Precis!

Yataz

Annons:
pialotta
2009-11-21 22:26
#21

Jag har full förståelse för din situation.

Jag har en 14-årig dotter som har det senaste halvåret hunnit med en hel del, och det är inte för att man inte bryr sig eller för att man har för dålig koll som saker händer.

Naturligtvis anklagar man sig själv och tycker att man är den sämsta förälders som går på denna jord.

Min dotter och jag kommer överens om vart hon ska och vilka tider hon ska komma hem, men det har hänt att hon hamnat i annat som varit intressant . . . och då stängt av telefonen så jag inte fått tag på henne. Jag har varit på stan och sökt henne utan framgång. Hon har blivit omhändertagen för berusning 4 ggr på kort tid. Hon borde inte få gå ut kan man ju då tänka . . . om det vore så enkelt. Jag kan förbjuda henne att gå ut, men hon går ändå. Jag har provat att handgripligen hålla fast henne - det uratade i slagsmål.

Vi har gjort en utredning på soc och ska gå på SynQ, samtal. Jag hoppas mycket på det för det är den enda hjälp vi får. Inte kontaktfamilj eller liknande.

Jag känner mig ensam, förvirrad, osäker och misslyckad. Jag hoppas att du har människor omkring dig som kan ge dig stöd, för det behöver man när det blir så här med ens barn.

JohannaEkroth
2009-11-22 19:06
#22

Jag vet inte, är inte förälder själv och har aldrig varit den drickande tonåringen heller, snarare tvärtom. Var snarare själv. Satt hemma på mitt rum. Men jag skulle nog iaf fråga mig frågan. Hur kommer det sig att de dricker som de gör. Hur kommer det sig att de inte gyr sig, eller tänker på konsekvenser. Eller gör de?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mainebusters
2010-03-13 15:06
#23

Detta med blöjor och tonåringar, är det något folk praktiserar nuförtiden? Obestämd  Har läst det om det på några ställen nu. Och inte skulle jag sätta på en tonåring blöja.. De skäms nog tillräckligt dagen efter.

Bumsibum
2010-03-14 15:35
#24

asså deta är säkert samam person som hon-7han som startade den med napp o blöja på sitt barn för hon var 13 år o rökte…. en som skojar säkert… skoj humor du har! super skoj..

säkert en sliskig gumme på 40 plus…..

[nataschaj]
2010-03-14 18:04
#25

får hoppas du inte menar alvar med smisk å blöja å som 24 säger hoppas jag att detta e dålig form av humor…å de e säkert samma människa..

Hoppas inte du gör detta med ditt barn, prata me henne istället, slå henne inte å sätt inte på blöja, de e kränkande.. å hon kommer aldrig lusna på dej häller…

sorry om jag e elak elr liknande men hoppas du inte tänder på detta med att smiska å sätta blöja på ditt barn? , är det tanken som tilltalar dej elr är det handlignen??… hoppas att du får hjälp i såna fall..

Mainebusters
2010-03-14 19:05
#26

#24  Hmm.. något emot tanter på 40 +?   Flört

Bumsibum
2010-03-14 19:09
#27

#26 nejj, och jag anser inte att 40 plus är gammla nog för att bli kalad tant, 60 plus där kan man börja sbacka tant Flört

Annons:
Mainebusters
2010-03-14 19:11
#28

#27  Fniss.. var bara tvungen att skoja lite med dig. Skrattande

Bumsibum
2010-03-14 19:14
#29

# 28, mistänkte nästan det hehe.. Glad

sandra1977
2010-03-14 19:49
#30

ja..det känns nästan som om det är samma person som skulle sätta blöjja på flickan som rökte…..luktar skumt…man kan ju hoppas att det är ett skämt….

Bumsibum
2010-03-14 19:51
#31

japp, sen finns de en annan, dä non snacka om att hennes/hans dotter var 13 och ville ha blöja på sig alltid… värkar som det med är samma person… så jag tror dena person startat minnst iaf 3 trådor, och alla 3 har något med att göra 13 -14 år(tjej) med blöja liksom.

sandra1977
2010-03-14 19:53
#32

#31..ja just det…fan så sjukt….

Bumsibum
2010-03-14 19:56
#33

#32  ja, det tycker jag med… Obestämd värkar vara en man/kvinna som kanske tänder på sånt,  men ja, jag vet inte, men man kan ju inte låta bli att undra.Obestämd

HannaM
2010-03-14 23:12
#34

Alltså, är det bara jag som läser att hon har kissat på sig och är rätt illa däran och därför tror att blöja kanske var just därför. Att slippa kiss i sängen helt enkelt?

Annons:
[nataschaj]
2010-03-14 23:14
#35

34 man sätter inte på blöja på en 13-14åring oavsett…. å att kissa på sig kanske hade en andlednign till att hon gjorde de… bara för man gör de 1 gång betyder de inte att ens föräldrer har rätt att tvinga på ungen en blöja….

men denna är nog den samma som dem andra inläggen..

HannaM
2010-03-14 23:25
#36

#35 Alltså, hon har hämtat hem sitt barn i ett sådant skick att hon har kissat på sig och kräkts för hon är så full. Jag tolkar det som att mamman har låtit dottern ha blöjan på sig för att tjejen fortfarande är så dålig att hon inte har kontroll över blåsan alternativt  möjlighet att gå upp. Inte att det handlar om någon typ av bestraffning.

[nataschaj]
2010-03-14 23:44
#37

35 tycker ändå inte man sätter på blöja på sin unge oavsett om hon e så full m.m… sånna fall kunde hon ha köpt, va heter de nu som man lägger på elr unden lakanet i såna fall å inte blöja…. skulle ja vakna upp å ha blöja på mig skulle ja känna mig kränkande.. å de e skit samma om ja vart full osv…

sen NEJ man sätter inte på blöja punkt slut!

HannaM
2010-03-14 23:59
#38

Äh, är det blöja man har lätt att få tag på och ungen ligger och är snörfull hemma i sängen så är det så situationen ser ut. Men det är ju bara min tolkning. Att hasta ut oc hleta upp plastade lakan kanske inte är något man gör i en handvändning.

Mainebusters
2010-03-15 01:07
#39

Jag börjar ju undra.. de trådar jag läst om att de vill ha en blöja på ungen, de åker förbi jobbet och hämtar både blöjor och Tena. Jobbar de inom sjukvård/barn-äldreomsorg och tänker så?

DET är skrämmande.

Och nej, skulle min tonåring komma hem på fyllan, då blir det absolut ingen blöja på. Jösses, dom är ju inga bebisar! Och skulle det vara så illa, att de är helt borta och inte har kontroll på blåsan, då kan man lägga de på en tvättbar bäddmadrass på golvet och inte lämna dem ur sikte.

Det finns vanliga trosskydd som fungerar bra också vid läckage, och det är ett mycket bättre alternativ till blöja..

Tangotime
2010-03-15 11:19
#40

#16 Jag tycker inte det låter som du själv är så mogen. Jag kan ha fel, men ärligt talat. I mina ögon låter det som du mer eller mindre hånar din dotter med "blöja och smisk". För jävligt om så är fallet.

Bättre att prata om det. Säga att man blir förbannad för att man är OROLIG och vill att barnen ska vara ärliga och prata med en i stället för att smyga. Säga att man alltid finns där för dom om dom hamnar i knipa och att man vill att dom ska vänta ett par år med att dricka sprit. Berätta vad som kan hända osv. Sen får man försöka visa att man har koll på vad dom gör på kvällarna. Ringa till dom ibland för att kolla hur dom mår osv. Prata med dom andra barnens föräldrar och vara UPPMÄRKSAMM. Ge ett alternativ, här är mobilen. Svarar du när jag ringer på kvällen så får du behålla den och dessutom vara ute på kvällen med dina kompisar. Svarar du inte eller är full när jag ringer så ryker både mobilen och kvällarna med kompisarna lääänge. Inga hot, inga straff och absolut INGET hån!!! Bara ren fakta, ge klara direktiv från början.

Bumsibum
2010-03-15 11:43
#41

#34 jo det har vi andra med läst, men är DU den ända här som INTE läst att föräldern skulle ge som straff att dottern skulle ha på sig den i 14 dagar?!

hon kan väll börja kissa själv bara dagen efter fyllan eller?
sen tror jag inte att man liksom kan okontrolera sitt kiss bara för man är full…. första gången, värkar ju vara skumt.

Annons:
sandra1977
2010-03-15 12:00
#42

tycker hela tråden verkar skum!!!

[veralera]
2010-03-16 15:00
#43

Hm. Luktar troll här med.

exitingsvillemo
2010-03-18 01:43
#44

#38 hur många har egentligen blöjor liggandes hemma till sin 14-åriga dotter?

Det bör ju vra lika svårt att hitta blöjor i den storleken, som att hitta plastad frotté Flört

Säkerligen är ju chansen större att man har kvar plastlakan, sedan småbarnstiden än att man har blöjor i passande storlek till en 14-åring

JohannaEkroth
2010-03-18 11:17
#45

#44 Det har hon ju inte. Hon åkte vägen om jobbet står det i hennes första inlägg. Troligen jobbar hon inom sjukvården. Foten i munnen

Jag tycker det är nog pratat om detta med blöjor. Hon ville bara skydda sängen, punkt slut och tyckte väl att det var bästa alternativet.

Vad jag får ut av hennes första inlägg är att det är en arg besviken och frusturerad mamma som vill ha lite stöd i det här med att en tonåring dricker. Rynkar på näsan

Men åh vad ledsen jag blir på er: Hon skriver att hon inte får gå ut på två månader. Då skriver ni att sen är det tydligen fritt fram att gå ut. Då skriver hon som förtydling på det att om hon super sig full en gång till ska jag sätta på henne blöja och så får hon ha den i 14 dagar. Det skriver hon bara för att markera vems sida hon är på: Jo eran! Men hon behöver hjälp att tackla det. Flört

Det är en slut och less mamma som inte vet hur hon ska tackla sin tonåring som börjar bli vuxen. Hon behöver stöd hur hon ska prata med henne och möta henne.

Ta bort alla dessa jävla blöjinlägg som inte hör till ämnet full tonåring. Förvånad 

En tillklippt sopsäck under lakanet är nog ett bättre alternativ. Men vad tänker man i hasten om det är första gången? Man blir ledsen frustrerad och så vidare och handlar kanske inte alltid rätt. Hjälp henne att göra det istället. Foten i munnen

Kram på er allihopa och hoppas vi kan få någon rätsida på den här tråden. En medis behöver rensa lite här i det urspårade ämnet. Flört

Väl mött!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

exitingsvillemo
2010-03-18 11:36
#46

Det finns ingen ursäkt att sätta på sin 14åring en blöja tycker jag.

Och låter ganska långsökt att man tar sig tid att åka förbi jobbet för att hämta en, med en stupfull unge i baksätet.

Är det så illa att hon kissat ner sig, så känns det inte som att sjukhuset skulle släppa hem henne heller, utan förmodligen ha henne kvar för observation under natten.

Däremot så håller jag med dig om att många inte tänker till innan dom skriver. Jag reagerade också på när mamman skrev att hon skulle få utegångsförbud 2 månader.

Då börjar folk gapa om att hon inte tar sitt föräldraansvar som låter henne gå ut ngnsin igen, men hallå??! Ska hon hålla henne inlåst tills hon blir myndig då? Är det realistiskt?

[veralera]
2010-03-18 17:11
#47

Kan av egen erfarenhet säga att utegångsförbud inte hjälper.

Har aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig varit med om en full tonåring som fått utegångsförbud och helt magiskt slutat dricka och börjat sköta sig exemplariskt.

Tycker bara sånt är löjligt.

JohannaEkroth
2010-03-18 21:45
#48

#46 Ungdomskliniken har nog ingenting med sjukhus och göra utan har hand om missbrukande ungdomar av alla dess slag. Och jo så är det faktiskt när det handlar om barn att man ringer föräldrarna. De är vårdnadshavare och är barnen så pass så det inte är fara om livet så skickas de hem förutsatt att någon håller koll på dem. Akuten är inte rustad för att hålla koll på fulla ungdomar iaf, de har inte tillräckligt med resurser.

Sedan är det såhär att tösen hade kräkts. Det betyder att hon troligen fått upp alkoholen och kan därför bara bli nyktrare än vad hon var. Den största olyckan var nog redan skedd. Hon hade nog varit på ungdomskliniken tillräckligt länge för att det skulle gå åt rätt håll. Den alkohol hon hade i kroppen fanns redan i blodet.

Och sedan är det också stor skillnad på att vara så full så man kissar på sig/kräks till att faktiskt bli medvetslös. Sova djupt gör man oftast när man har druckit mycket alkohol utan att det är någon som helst fara för medvetslöshet. Givetvis ska man inte dricka så man äventyrar sin hälsa, men vi vet ju alla att det händer.

Nej, det är absolut inte realistiskt att hålla sitt barn istängt tills hon blir myndig. Och inte realistiskt med utegångsförbud alls. Det ligger i tonåringens natur att trotsa, då tonåren är en lika stor trotsålder som tvåårsåldern. I trotsåldern utvecklas man också mest och man behöver ha gränser. Man behöver få hjälp att förstå vad som är rimligt. Vad som tollereras. Kanske inte mamma är rätt person att sätta de gränserna. Oftast behöver barnen en idol/förebild som de ser upp till som kan hjälpa dem att komma på rätt köl. Någon som de litar på, någon som de har förtroende för. Inte en jämnårig kompis, utan en vuxen individ. Kanske är det en lärare, kanske är det kompisens mamma, en vuxen på ungdomsgården eller någon annan som barnet har förtroende för. Någon som inte ställer krav, någon som ser utan att tjata.

Kom ihåg om du har ett barn som ser upp till dig: Barn/tonåringar gör aldrig som du säger. De gör exakt så som du gör.

Jag kan bara gå tillbaka till min egen barndom så vet jag hur sanna de raderna är.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
AnnaLundin
2010-03-19 16:23
#49

nu bryter vi diskussioner om troll och blöjor, den verkar inte komma längre än så här…

sajtvärden

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: