Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3003 ggr
elyse
2009-08-15 14:56

Bli hämtad från krogen?

Kanske passar detta inlägget bättre på Tonåringar, men jag ställer frågan generellt, även för de som har varit där själva:

Blev ni hämtade av en förälder när ni varit på krogen när ni var yngre? Eller hämtar du ditt barn på krogen?

Själv har jag aldrig varit med om det. Det beror kanske på var man bor, men även mina vänner som bott utanför stan har liksom fixat det själva i alla fall, med nattbuss eller genom att sova över hos någon kompis. Är detta ett nytt fenomen?

Annons:
Paltn
2009-08-15 15:19
#1

Jag är närmare 24 idag och då jag var i krog och festsvängarna så vare antingen en kompis som körde eller en kompis syskon eller förälder som körde, ibland också min egen bror eller pappa/mamma.
Samma gällde då min 5 år äldre bror var tonåring och gick på krogen/fester.

Det är nog inte något nytt fenomen med andra ord, utan beror nog på relationen mellan barn och föräldrar, varierar nog från fall till fall helt enkelt.

// Paltfan

Telefonkontakt
2009-08-15 17:34
#2

Jag gick aldrig på krogen när jag bodde hemma (flyttade innan jag blev 18) men jag skulle kunna tänka mig att hämta mitt/mina barn från krogen när de har blivit myndiga.

Tror inte att det är något nytt fenomen. Vet inte hur vanligt det är heller.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Susanne
2009-08-15 20:27
#3

Det var inte lika vanligt då ( för 20 år sedan när jag var ute och rännde) som nu att man blev överfallen osv. 
Vi bodde på landet och om jag ville så lämnade och hämtade mina föräldrar, hade de inte möjlighet så fick jag ta taxi.
För det mesta var det någon polare med bil som skjutsade.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

elyse
2009-08-15 20:43
#4

Jaså? Jag är förvånad, faktiskt. Bara man inte går hem ensam så är det relativt lugnt, har både jag och mina föräldrar tyckt. Och då har jag ändå bott i ett område där det skett ett antal överfall.

JohannaMax
2009-08-15 21:40
#5

Jag flyttade hemifrån vid femton och har aldrig blivit hämtad

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnnaLundin
2009-08-15 23:24
#6

Jag har aldrig blivit hämtad från krogen. När jag började ränna ute så bodde jag i lägenhet några km från stan och hade i princip alltid äldre kompisar som körde bil, så jag tog mig hem eller övernattade hos kompisarna.

Vi bor på landet nu, och när våra barn blir så stora att de går på krogen så kommer jag nog köra in till stan och hämta dem, om de inte har någon kompis som kör hem dem, alternativt betala taxi åt dem.

Annons:
phernilla
2009-08-16 00:43
#7

När man är så pass gammal att man får komma in på krogen, då har man väl redan flyttat hemifrån för längesen, eller? *förvirrad* 18 och uppåt, i storstäderna ofta även 20-22 o uppåt…

exitingsvillemo
2009-08-16 01:14
#8

#7 det är många som fortfarande bor hemma vid 18 års ålder.

Jag bodde hemma när jag började gå på krogen och min mamma har hämtat mig några ggr. Tex om det var ngt speciellt och det var krogrunda en Torsdag eller liknande, för då gick inte nattbussarna.

Hon tyckte det kändes tryggare att hämta mig än att jag skulle sova borta hos kompisar =)

Jag skulle tänka likadant om mitt barn, hellre hämtar jag mitt i natten än att behöva ligga vaken tills morgon efetr innan jag får veta att allt är OK

yogflame
2009-08-18 12:16
#9

jag vet att dom gånger jag vart på gotland på somrarna så var det tjejer som blev hämtade av nån mamma men det var ju för att dom då hade så långt till krogen.

Kommer ej ihåg om dom skjutsade i visby , ja om dom bodde utanför så kanske.

Men dom som bor på landet har ibland långt till krogen och bussarna går inte på natten så inte konstigt om dom har en morsa som fyllechaffis. Nån måste ju köra dom.

elyse
2009-08-18 20:32
#10

Ja, bor man på landet så har väl föräldrarna i regel bil också. Att min pappa skulle ha skjutsat är uteslutet och mamma hade ingen bil, bilen var/är bara pappas. Vi levde efter filosofin att man går så långt man orkar, dvs maxgränsen sätter man själv. Men mer än en mil är lite väl mycket.

Jennifersthlm
2009-08-19 11:33
#11

jag blev alltid hämtad när jag varit på fest, och detta är typ 10-15 år sen, antingen av kompis med bil, brorsan, eller mamma/pappa. skönare för alla parter att komma hem hel!

Gullan402
2009-08-19 13:56
#12

Har alltid blivit hämtad om jag inte sov över hos någon kompis. Antingen hämtad vid krogen eller vid bussen. Farfar (bodde hos farmor och farmor) turades om med mina kompisars föräldrar om att skjutsa både dit och hem. Jag är idag snart 39 så detta var för omkring 20-25 år sen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

yogflame
2009-08-19 18:51
#13

#10 har du gått en mil på fyllan? hehe jag har cyklat 1 mil då jag var på gotland då jag var 17 år och sen cyklade jag dagen efter hem igen.

Jag tjyvlånade en cykel som jag lämnade tillbaka dagen efter undra om dom blev snopna när dom hittade cykeln igen :;)

Annons:
elyse
2009-08-19 19:33
#14

#13 Närmare en mil i alla fall. Jag och min kompis gick alltid en promenad på +en timme efter krogen när jag bodde i min födelsestad.

Link-
2009-08-21 02:21
#15

Jag blev inte hämtad. Buss, taxi, cykel eller egna fötterna funkade bra. Min mamma brukade inte heller sitta uppe och vänta eller nåt sånt, hon sov när jag kom hem. Det var inte ens något jag tänkte på, jag var 18 och kunde ta mig hem själv.

Kan tänka mig att hämta mina barn, om de vill det förståss.

lisette
2009-08-23 01:53
#16

min mamma kom och hämtade mig om det behövdes. jag minns så väl en valborg när jag börjat gymnasiet då jag ringde o behövde bli hämtad. full var jag… men hon körde.

hon ställer upp idag om det behövs.

anledningen till att hon ställer upp o hämtar? hon är rädd om mig, vill veta att jag kommer hem ordentligt istället för att ta en svarttaxi.

jag kommer att göra EXAKT likadant för mina barn, utan minsta tvekan.

min man tycker jag har blivit bortskämd med att bli hämtad, men jag anser att det är kärlek och att man helt enkelt är rädd om sina barn.

yogflame
2009-08-24 19:15
#17

#16 fråga din man vad som skulle hända om barnen tar en svarttaxi och blir utnyttjade , hur han skulle känna då….

du gör helt rätt tycker jag för idag finns det mycket skumma typer..

AusaBausa
2009-08-25 23:21
#18

#16 samma här alltid blivit hämtad av mamma. Förutom tiden i Umeå(långt o hämta när man är 120 mil bort;-) o då var man dum ibland o gick själv men shit va rädd man va..Hon hämtar än i dag om det behövs trots mina 34 år;-)  kommer göra likadant för mína barn.

Ngn gång gick/cyklade man hem själv från ngn fest o hon var INTE glad på en! Tyckte man skulle ringt då också..

Upp till toppen
Annons: