Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1837 ggr
Zebben
2009-08-10 19:45

Hur gör Ni när Ert barn gjort "fel"?

Vet inte riktigt hur jag ska formulera rubriken/frågan?

Jag har några regler som jag är benhård på vad gäller min dotter. Bland annat är en av dem att alltid alltid tala om vart hon är på väg när hon leker med kompisar i vårt område. Bor i radhus och i området som är rätt stort bor flera barn som hon leker med. Alla i en ålder mellan 2-6 år. Hon är 4 år.

Innan hon springer över till en kompis måste hon meddela mig att hon gör det. Om de sedan tröttar av att vara där och istället vill gå till lekparken/in till annan kompis måste hon meddela mig detta. osv osv. Detta har fungerat jättebra i ett års tid (bodde i lght innan) men nu börjar hon släppa lite på det. Troligen för att hon även själv känner sig säkrare i området och känner fler vuxna/barn.

 Några av de andra barnen har samma regler, men min dotters "bästis" som har inte det som regel. Och även om hon hade det så hade hon troligen inte brytt sig. Det är tyvärr väldigt mkt fri uppfostran på den tjejen och det är lite tråkigt att min dotter "lär sig " mycket mindre bra saker pga detta. Men än så länge respekterar hon våra regler. Men igår så "försvann" dottern och var borta i 15 min innan vi fick reda på var hon var. Förvånad Hon lekte med sin "bästis" utanför och plötsligt var de borta. Letade och letade, 10-15 min senare hittade jag dem precis inne hos närmsta grannen lekandes med deras barn. Phu!

Men här hann vi bli rejält rädda och det fick hon så klart berättat för sig. Sambon pratade om att ge utegångsförbud, men jag vet inte. Ok. Känns lite för tidigt att "bestraffa" en 4 åring dagen efter tex. Utegångsförbud är väl för lite äldre barn?

Hur skulle Ni hantera såna här problem? Förstå mig rätt. Jag lämnar henne inte utan uppsikt direkt. Hon får gå hem till sina kompisar som den längsta bor ca 70 m från vårt hus inom vårt område. Lekparkerna är 3 st och jag har uppsikt över dem alla. Alla i området håller koll på barnen och dörrarna står öppna hela tiden så man hör alt ser barnen hela tiden. Men det är just när de ska gå hem till någon och leka. Området är jättebra på så sätt att alla håller koll på alla.

Men hur gör Ni när Era barn gjort/gjorde "fel" som 4 åring?

Virrigt inlägg känner jag, men febern spökar och så lagar jag mat samtidigt. Tungan ute

Annons:
magma
2009-08-11 21:37
#1

Snabbt svar, tidsbrist!

Jag tycker att det är mycket rimligt att veta var ens fyraåring är, men jag tycker samtiidgt att det är för högt ställda krav att ett så litet barn ska komma ihåg att mitt i leken tala om när leken flyttas från ett ställe till ett annat. Kan du inte komma överens med kompisarnas föräldrar att de talar om när barnen går någonstans?

Zebben
2009-08-12 01:00
#2

Jo, det är det jag känner. Nu är hon otroligt duktig på att meddela oss. Hon är rätt "lillgammal" vår tjej. Väldigt noga med saker och ting. Men jag känner också att det måste vara svårt för henne att dels kunna bryta mitt i en lek och dels när de lite äldre barnen ska behöva vänta på att hon "bara ska" varje gång det blir en förflyttning. Vilket det blir rätt ofta.

Upp till toppen
Annons: